جان بخشیدن به اشیاء با ترکیب رنگ و خلاقیت
سنگها حرف میزنند
جامعه
85485
حکایت سنگ است و رنگهای درهم تنیده؛ سنگهایی که با فاصله نسبتاً زیاد، دریا را در میان انبوهی از زباله نظاره میکنند. آنها تا پیش از این بیروح و بیجان روی هم انباشته شده بودند اما دستان یک هنرمند با رنگ و قلم به آنان جان داد و هنری زیبا خلق کرد. صخرههای ساحلی، فرصت مناسبی را برای برقراری ارتباط هنر و طبیعت با مردم فراهم کردهاند؛ طبیعتی که نه تنها نیاز به مراقبت دارد، بلکه در کنار زیبایی میتوان با یک کار هنرمندانه سطح آگاهی و فرهنگ مردم را به وسیله آن بالا برد.
به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، در میان سنگهای ساحل، چشم نگرانی هر روز به انتهای دریا خیره میشود؛ انگار منتظر گمشدهای است که دل به دریا زده و هرگز بازنگشته است. کمی آن طرفتر تصویری از چند صورت که لابهلای صخرهها مخفیانه نگاه میکنند چشمها را خیره میکند. آن سوتر هم تصویری از عنکبوت بزرگی است که در حال بالا رفتن از دیوار مخروبه یک خانه ساحلی است؛ جایی که چند سالی است مسافران بعد از شنا کردن کنار این دیوار مینشینند و غروب زیبای خورشید را تماشا میکنند. همه این تصاویر زیبا حاصل دست و فکر سینا رضاخانی در شهر ساحلی تنکابن است؛ پسر جوانی که به زبان رنگها آشناست و باانگیزه هویتبخشی، اقدام به رنگآمیزی صخرهها و دیوارهای شهر میکند؛ هنرمندی که اعتقاد دارد با همین رنگ و نقاشی میتوان به مردم انگیزه و روحیه داد به همین دلیل دیوارهای مخروبه را در هر نقطهای که میبیند، تلاش میکند حس زندگی را در آن متجلی کند.
هنر خیابانی هنری است که آثار گرافیتی در مکانهای عمومی را دربرمیگیرد؛ هنر زیبایی که برخی از هنرمندان و کسانی که دستی در هنر دارند تلاش میکنند شهری را که پوشیده از ساختمانهای بتنی خاکستری سر به فلک کشیده است به هنر، رنگ و نور آراسته کرده و محیط کسلکننده را به محیطی سرزنده و شاداب تبدیل کنند.
سینا رضاخانی که کارش را از نقاشیهای کوچک و بزرگ شروع کرده و حالا با سبک پستمدرن و تلفیق نقاشی و گرافیک روی دیوارها و صخرهها، نقشی از زیبایی برای ماندگاری میزند با تأکید بر اینکه با کمک هنر خیابانی میتوان آثار و جنبههای انرژی مثبت را در مردم ایجاد کرد، میگوید:«یکی از جنبههای تأثیرگذار هنر خیابانی، تحریک جامعه و تشویق مردم برای توجه به دنیای اطراف است تا به جای قطع ارتباط با جامعه خود، با محیط درگیر شوند.»
جهان فرکانسها
رنگها، طرحها و المانهایی که تماشای آن چشم و ذهن آدم را نوازش میدهد و روح انسان را تازه میکند، از دیرباز با سلیقه و خلق و خوی ایرانیها سازگار و عجین بوده است. این استاد دانشگاه میگوید:«در گذر زمان که گرافیک با نقاشی مخلوط شد، گرافیک، سازه را کشید و نقاشی به آن روح بخشید و ترکیب این دو در کنار هم هنر پستمدرن را ایجاد کرد. حال با استفاده از این سبک میتوانیم دیوارها و سنگهای بلاتکلیف را زیبا کنیم و روح تازه به کالبد خاکستری شهر بدهیم.
او به درآمیخته شدن هنر گرافیک و نقاشی بسیار معتقد است و میگوید:«گرافیک و نقاشی در کنار هم انرژی مثبت را به بخشهای بیروح یا نادیده گرفته شده یک جامعه داده و به افرادش احساس غرور و مالکیت میدهد و چه بسا سبب شود علاقه مردم به سمت و سوی هنر نقاشی برود. من با الهام گرفتن از هنرمندان معاصر کشورهایی که در زمینه کارهای پستمدرن از ما جلوتر هستند، این هنر را در دیوارهای شهر نهادینه کردم.» رضاخانی که همچنین داور بینالمللی مسابقات نقاشی است، میافزاید: «نقاشی فقط کشیدن چند خط زیبا و رنگی نیست؛ نقاشی باید مفهومی بسیار گسترده باشد. باید روح عرفان را در مسیر تعالی جوانان زنده نگه داریم تا در خموشی و ناامیدی سیر نکنند. گاهی اوقات هنر خیابانی نه تنها از جنبه زیبایی به شهر کمک میکند، بلکه هدف مشخصی دارد و میخواهد به ارتقای زندگی و ارزشهای یک جامعه بینجامد.»
هنر پستمدرن
رضاخانی نقاشی و هنر را علاوه بر زیبایی بصری و مفهومی، درآمدزا نیز میداند و میگوید:«بسیاری از افراد معتقدند با نقاشی و هنر نمیتوان درآمدزایی کرد، به همین دلیل یا مهاجرت میکنند و از ایران میروند یا به شغلهای دیگر روی میآورند. هر چند همه از هنر خیابانی وحشت دارند و آن را هنری ضعیف برای درآمدزایی میدانند، اما اینگونه نیست. بارها به خرابههایی رفتهام و اثری روی یکی از دیوارهایش کشیدهام که باعث شده هنرمندان زیادی به این هنر روی بیاورند. آثاری که در کنار ساحل و روی دیوار مخروبهها خلق میشوند برای مردمی که برای تفریح و استراحت کنار ساحل میآیند و با آن اثر روبهرو میشوند، متحولکننده و لذتبخش است. بعد از جام جهانی 2022 و قهرمانی آرژانتین تصویری از مسی با کاپ قهرمانی روی یکی از دیوارهای شهر کشیدم که مورد توجه قرار گرفت. همچنین سال 86 با موضوع آلودگی هوا طرحی روی یکی از دیوارهای خیابان کارگر کشیدم که هنوز هم روی آن قرار دارد و تلنگری است برای رهگذران که هوای شهر را با دست خودشان آلوده نکنند. یکی از روزها هم روی منبع آب زنگزدهای که در طبیعت رها شده بود تصویری از خرگوش کشیدم تا به فکر حیواناتی باشیم که به آب نیاز دارند. یک بار روی یکی از سطلهای زباله در عباسآباد چهره خشمگینی را به تصویر درآوردم تا پیامی باشد برای همه که زبالهها را در طبیعت رها نکنند. یک هنرمند با ایده گرفتن از طبیعت و اطراف خودش میتواند طرحهایی با موضوعات اجتماعی و فرهنگی در محیطهای شهری و روستایی خلق کند تا تلنگری باشد و رهگذران را برای لحظهای به فکر فرو ببرد.»
رضاخانی با بیان اینکه ایجاد فضای هنری برای عکاسی و اشتراکگذاری در فضای مجازی، ایده و انگیزه گرفتن از نمونههایی است که یک دیوار یا سنگ مرده ایجاد میکند، میگوید:«زمانی هنرمند به خلاقیتی در زمینهای میرسد که تمام سبکها را بداند و بلد باشد. هر مکانی، سبک خاصی برای انجام کار میطلبد اما در کل، نقاشیهای دیواری لغزش رنگ روی سطح است؛ یعنی در سرعتی بالا آنچه که در دسترس ماست برای به تصویر کشیدن موضوع برمیداریم و استفاده میکنیم. به عنوان مثال صحنه نقاشی آسمان باید آبی باشد، اما رنگی دم دست ماست که میتوانیم آسمان را سبز کنیم. اینجا وارد جریان پستمدرن میشویم زیرا نگاه، مردمی و کار سرعتی است. بنابراین میتوانیم از سبک پستمدرن استفاده کنیم. 85 درصد کارهای من روی دیوارهای شهری، مخروبه، خیابانی و کارخانههای مخروبه و نقاشیهای خیابانی پستمدرن است. ما قصد داریم به خلق زیبایی جهان و کشورمان اضافه کنیم. هر نقاشی باید ما را یاد خدا بیندازد و باورهای اجتماعی ما را بالا ببرد.»
مزایای هنر خیابانی برای جامعه
امروزه بسیاری از هنرمندان خیابانی آثار هنری خود را به شکل مطلوبی در شهرها به اجرا درمیآورند و از این طریق نه تنها به زیباسازی شهر میپردازند، بلکه در افزایش نشاط میان مردم نیز نقش مهمی ایفا میکنند. بر اساس مطالعات انجام شده، هنر عمومی میتواند حس مکان و هویت جامعه را تغییر دهد و شهرها و شهرکها را از کسالت دور کند. به طور کلی مزایای هنر خیابانی را میتوان در این موارد پیدا کرد؛ اول کمک به زیباسازی شهری که رنگ و شادابی را به بخشهای بیروح یک جامعه میدهد و دوم اینکه میتواند موجب جذب گردشگران شود و توسعه اقتصادی را به ارمغان بیاورد.
نیلوفر منصوری
خبرنگار
انتهای پیام/