هنر سیاستگذاری در مؤسسه عبور از قالب‌ها و کلیشه‌های رسمی بود

فرهنگ

85884
string(1167) "[{"name":"a","aspect":"16:9","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"1","_sx":"1","_r":"0","_h":"270.00000000000006","_w":"480.00000000000006","_y":"133.50000000000003","_x":"59.99999999999998","source":"\/news\/photo\/1403\/11\/03\/dbfc79a27485e2c7b3b2ee9d9dbe0e7c.jpg","_pr_css":"display: block; width: 200px; height: 179px; min-width: 0px !important; min-height: 0px !important; max-width: none !important; max-height: none !important; transform: translateX(-20px) translateY(-44.5px);"},{"name":"b","aspect":"1:1","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"1","_sx":"1","_r":"0","_h":"537.0000000000001","_w":"537.0000000000001","_y":"0","_x":"31.49999999999996","source":"\/news\/photo\/1403\/11\/03\/dbfc79a27485e2c7b3b2ee9d9dbe0e7c.jpg","_pr_css":"display: block; width: 178.771px; height: 160px; min-width: 0px !important; min-height: 0px !important; max-width: none !important; max-height: none !important; transform: translateX(-9.38547px);"},{"name":"c","aspect":"16:6","width_small":"720","width_medium":"960","width_large":"1250","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""}]" هنر سیاستگذاری در مؤسسه عبور از قالب‌ها و کلیشه‌های رسمی بود

محمد نوری روزنامه‌نگار و سردبیر سابق «ایران»

به گزارش گروه ایران آنلاین، محمد نوری روزنامه‌نگار و سردبیر سابق «ایران» در یادداشتی نوشت: سی سالگی روزنامه ایران در نگاه هر ناظر واقع‌­بین، نشانه و رمزی از برنایی و پایداری است و اتفاقی با پیام امیدبخش در تاریخ مطبوعات این مرز و بوم.
در ساخت سیاسی جامعه‌­ای که «ناپایداری» گویی جزء لاینفک زیست و زندگی رسانه‌­ها شده و دفتر تاریخ آن مشحون از خاطرات تلخ جوانمرگی نهال­‌های برومند مطبوعاتی است، «سه دهه استواری» یک رسانه را باید قدر شمرد و آن را به افق‌‌های پرامید فردا گره زد.

بهار سی­‌امین سال روزنامه ایران با اتفاقات مهمی در پهنه سیاسی و اجتماعی ایران‌­زمین مقارن شده است.

انتخابات تابستان 1403، جامعه به تنگ آمده از افراط و ناترازی را آبستن تحولی شگرف کرد و در آوردگاه دو گفتمان متباین، سرانجام جریان مدافع عقلانیت و وفاق بر مصدر حکمرانی نشست.
چنین تقارنی را باید به فال نیک گرفت. بی‌گمان بخشی از بار مأموریت خطیر چنین دولتی در اصلاح ساختاری را نهاد رسانه‌­ای «ایران» بر دوش دارد. بویژه آنکه خیل نخبگان به صد زبان می­‌گویند، دولت پزشکیان  پنجره امیدی برای عبور از گرداب توسعه‌نیافتگی و ناکارآمدی است. در چنین معادله­‌ای، طبیعی است که خیل همراهان گفتمان این دولت، از رسانه «ایران»، انتظار پیشگامی در تبیین و تحقق آرمان‌های مطلوب­شان را داشته باشند.

سه دهه قبل، روزنامه ایران و زوج آن «همشهری»، به ­عنوان اولین نشانه‌­های پوست‌اندازی در ساختار فرهنگی بسته جامعه پدیدار شدند. رسانه‌­هایی چون «ایران»، نقطه پایانی بر دوران انحصار و دوقطبی روزنامه­‌های سیاه و سفید بودند.

 از این منظر پیدایی«ایران» را که شعار دلربای تکثر و چندصدایی بودن بر پیشانی داشت، باید پاسخی به موج نیرومند «نوگرایی» در بستر اجتماعی و فرهنگی جامعه تفسیر کرد. عمارت «ایران» بر پایه نظریه‌­ها و اندیشه­‌هایی قد برافراشت که هنوز هم از «ارزش­‌های مطلوب» و مهجور مانده جامعه ایرانی به شمار می‌­آیند.

در آن برهه، این ارزش‌­ها مانیفست و «نظام‌نامه» فعالیت روزنامه ایران را شکل داد؛ ارزش‌­هایی که ماهیتاً ستون فقرات یک جامعه مدرن و دموکرات در طول تاریخ بوده‌­اند. ارزش‌‌هایی چون؛ تکثر و آزادی بیان و اندیشه در عرصه فرهنگ- تعامل، تنش‌­زدایی و عقلانیت در سیاست خارجی- پاسداشت حقوق شهروندی از حق آزادی انتخاب تا حق پرسش‌گری و پاسخگویی از صاحبان قدرت در سیاست داخلی، نفی انحصار و رانت و مداخله دولت در اقتصاد و حق انتخاب سبک زندگی و نفی تعصب­ و تحمیل و مداخله در حریم خصوصی در عرصه اجتماعی.

با نگاه به این اصول و مانیفست شکل­‌گیری روزنامه ایران، گزاف نیست اگر گفته شود، سرشت این رسانه با آزاداندیشی و اعتدال عجین شده است. بر همین اساس، آمد و رفت جریان‌های معارض تکثر و توسعه چند صباحی آهنگ حرکت «ایران» را مختل کرد، اما نتوانست شاکله هویتی آن را دچار دگردیسی سازد.

اگر سکه بنیانگذاری و تأسیس«ایران» به ­نام دولت سازندگی ضرب شده است، بی­‌گمان و به گواهی ارقام و آمارها، شکوفایی و بالندگی آن مرهون عصر   اصلاحات است؛ عصری که مؤسسه «ایران» توانست در سایه راهبری مدیر خردمند آن(عبدالرسول وصال) مرزهای رقابت را جابه‌جا کند و با بیش از 400 هزار تیراژ و توسعه گسترده ساختار اقتصادی و فرهنگی مؤسسه در شمار نهادهای تأثیرگذار بایستد. زیرا رسانه‌­ای با شعار گشایش در فضای فرهنگی و تغییر در الگوی مدیریت اقتصادی و سیاسی جامعه به صحنه آمده بود و طبیعی بود که در دوران حکمرانی دولت اصلاحات و سازندگی به اوج برسد.

تحریریه «ایران» در بدو شکل‌­گیری آن آمیزه‌‌ای از دو نسل کهنه‌­کار و جوان بود. «اکسیر تجربه» روزنامه‌­نگاران پیشکسوت در ترکیب با انرژی نیروی جوان، سوخت اصلی حرکت پرشتاب «ایران» را در آن دوره شکل داد.
روزنامه ایران در مکتب بزرگان تحریریه­‌اش، نسلی از روزنامه‌نگاران و گزارشگران خلاق و توانمندی را پرورش داد و کوشید سبک­‌های تازه‌ای  را در گزارش‌گری، گفت ­وگو و در یک کلام ارتباط با مخاطب خلق کند.
مدرسه روزنامه‌نگاری آن روز «ایران» برای بسیاری از دانش‌‌آموختگان دانشکده­‌های ارتباطات و علوم سیاسی و اجتماعی، خاطرات شیرین به یادگار نهاده است. این برهه از دوران بالندگی و شکوفایی«ایران» مرهون همت سرآمدان مطبوعات چون؛ الهامی، بلوری و بهزادی است. راقم این سطور در کنار تلمذ در حضور این پیشکسوتان، وامدار بزرگانی چون؛ عبدالرسول وصال، بهروز بهزادی، حسین ضیائی، مسعود نوری و محمدتقی روغنی­‌ها هستم.

هنر سیاستگذاران آن روز «ایران» این بود که بسیاری از قالب­‌ها وکلیشه‌­های رسمی و از مدافتاده در گزارش‌نویسی، گفت ­وگو و خبر را کنار نهادند. «ایران» با آنکه برحسب جایگاه سازمانی­‌اش ارگان دولت و حتی منسوب به حاکمیت شناخته می‌­شد، اما همواره سوژه‌­ها و ملاط و محتوای خویش را از بطن مسائل و آسیب­‌های اجتماعی برمی­‌گزیند و نه از دستورات و سیاست‌های حکومتگران  یا انتظارات صاحب­‌منصبان.

در این برهه، ورود «ایران» به بسیاری از مسائل و موضوعات ممنوعه اجتماعی و فرهنگی نامی جز تابوشکنی ندارد که با چاشنی جسارت خبرنگاران جوان و پرشور و همراهی مدیران دوراندیش اتفاق ­افتاد. تولد نشریه­ آوانگارد «ایران جوان» در آن روزگار نمونه­‌ای از این حرکت جسورانه در مسیر گشایش فضای فرهنگی بود، که برای اولین بار صدای رسای انتقاد نسل جوان تحول‌­خواه نسبت به ساختارهای تحمیل عقیده و سلیقه را در قالب گزارش‌­های میدانی و میزگردهای بی‌­واسطه با این نسل انعکاس داد و در زمانی به رسانه‌ای پرتیراژ تبدیل شد، هر چند در تندباد روزگار جوانمرگ شد.

«ایران» در صفحات اندیشه و گزارش، حوادث، فرهنگی و سیاسی صدای نخبگانی را انعکاس داد که سال‌ها به گوشه عزلت رانده شده بودند. رشته­‌ای از این تلاش «ایران» آن روز در مجلدی به ­نام«مهرگان» در دسترس است که در آن «ایران» به میزبانی اندیشه­‌های مفاخر ایران زمین در عرصه‌­های گوناگون اقتصاد، فرهنگ و هنر، علوم مهندسی و پزشکی رفته
است.

پیمودن این مسیر برای تحریریه «ایران» چندان آسان نبوده است. روزنامه ایران سال‌ها در برخی لیست‌های سیاه برخی نهادها قرار داشت. قصه تنگنا و تحریم«ایران» از این هم فراتر ­رفت. تریبون‌هایی که صدای نوگرایی و تغییرطلبی را از تریبون رسانه‌­ای ایران برنمی‌­تافتند به حربه‌های مختلف توسل ­جستند و خانواده ایران را به چوب انواع اتهام  نواختند. به طوری که پرونده­‌های سنگینی از شکایت این جریان­‌ها برای مدیران وقت روزنامه گشوده شد  گریبان بودند.

طایفه افراط همواره یکی از چالش‌‌های مشی نوگرایانه روزنامه بوده و هست که برآمدن رسانه مستقل و ناهمسو با منویات سیاسی خویش را برنمی‌­تافتند.
باری، بخش غالب از روزگار جوانی«ایران» در قطب‌­بندی و زورآزمایی دو جریان راست و چپ سپری شد و مع‌­الاسف همواره ترکش‌های ناشی از تقابل جناح‌­های، تن رنجور رسانه را زخمی کرده است.
چنین چالشی البته دامن‌گیر همه رسانه­‌هاست. تحریریه‌‌ها ناگزیرند برای حفظ این موازنه و تعادل سخت روی راهی باریک و خطرخیز گام بردارند و انواع ملاحظات و مراقبت­‌ها را در روایت و تحلیل رویدادها به کار بندند.

ورود«ایران» به چهارمین دهه از حیاتش را می‌­توان نقطه آغاز دوران نوین نام­گذاری کرد. در این فضا که جامعه ایران خیز تازه­‌ای برداشته است، بی‌شک اصحاب رسانه نقش تعیین کننده‌ای ایفا می­‌کنند. تحولی که در عرصه سیاست و فضای اجتماعی ایران به بار نشسته، بی­‌گمان فرصت‌­های تازه‌ای را فرا روی خانواده «ایران» گشوده است.

راه نوین روزنامه ایران آهنگی از بازگشت­ به ارزش‌­ها و اصولی دارد که سه دهه پیش برپایه آن ارزش‌­های بنیادین تولد یافت؛ ارزش‌­هایی که خوشبختانه اکنون محور و مبانی حرکت دولت جدید را شکل می‌­دهد؛ گشایش در فضای فرهنگی و اقتصادی داخلی با زدودن رانت­ و تبعیض و رسوبات تفکرات تعصب­‌آلود و  در عرصه سیاست خارجی خط تعامل و تنش‌­زدایی به امید آنکه با شکستن طلسم تحریم‌­ها، نسیم آرامش، امید و رفاه بر این سامان جاری شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها