توجه به توسعه فضای آموزشی جوان ترین استان کشور

سیستان و بلوچستان دیگر مدرسه کپری ندارد

استان‌ها

86680
string(831) "[{"name":"a","aspect":"16:9","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"1","_sx":"1","_r":"0","_h":"720","_w":"1280","_y":"136.23917946704594","_x":"1.5912852431092475e-13","source":"\/news\/photo\/1403\/11\/15\/83777b86fa6041c8d51eb19d86742584.jpg","_pr_css":"display: block; width: 160px; height: 120.375px; min-width: 0px !important; min-height: 0px !important; max-width: none !important; max-height: none !important; transform: translateX(-1.98911e-14px) translateY(-17.0299px);"},{"name":"b","aspect":"1:1","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""},{"name":"c","aspect":"16:6","width_small":"720","width_medium":"960","width_large":"1250","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""}]" سیستان و بلوچستان دیگر مدرسه کپری ندارد

اضافه شدن سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار دانش‌آموز جدید به جمعیت دانش‌آموزی سیستان و بلوچستان، توسعه سرانه آموزشی در جوان‌ترین استان کشور را با چالشی جدی مواجه کرده است. به طوری که در سال‌های اخیر با وجود حمایت‌های دولتی و خیران جمعیت دانش‌آموزی که هر ساله به این استان اضافه می‌شد، بیشتر از سرانه فضای ساخته شده بود. حتی در برخی از سال‌ها سرانه فضاهای آموزشی نه تنها رشد نداشت بلکه کاهش هم پیدا کرده بود اما با نگاه ویژه دولت و تأکید بر رفع محرومیت در سال‌جاری مسئولان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرده‌اند با توزیع متناسب اعتبارات بر اساس رشد جمعیت دانش‌آموزی از «وضعیت حفظ شرایط موجود» به سمت «وضعیت مطلوب حرکت» کرده‌اند.

به گزارش گروه استان‌ها ایران آنلاین،  موضوعی که «میثم لکزایی» مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان آن را مهم‌ترین اتفاق در حوزه آموزشی استان عنوان کرد و در خصوص آن به «ایران» گفت: در ۲ سفر اخیر هیأت دولت اتفاق مثبتی که افتاده، این است که در توزیع اعتبارات به میزان رشد جمعیت دانش‌آموزی سیستان و بلوچستان که از همه استان‌ها بیشتراست، به طور ویژه توجه شده و ما در حال حاضر شاهد ارتقای شاخص‌ها در حوزه آموزش بوده‌ایم.
ترسیم افق دید جدید برای مناطق محروم استان
وی با تأکید بر اینکه باید به سیستان و بلوچستان متناسب با نیاز و رشد جمعیت توجه شود، ادامه داد: واقعیت این است که باتوجه به رشد جمعیت ۲.۱ درصدی استان، ما در سال‌های اخیر هر چه مدرسه ساخته‌ایم همچنان از سرانه آموزشی عقب مانده و شاهد اتفاق ملموسی در این حوزه نبوده‌ایم اما در ۲ سفری که هیأت دولت به استان داشته است، ۲ ‌محور مهم در حوزه آموزشی استان مورد توجه قرار گرفت. موضوع اول اینکه در بازدید مسئولان ملی از مناطق مختلف استان افق دید مناسبی از این مناطق ترسیم شد تا از این پس با توجه به نیازها و ظرفیت‌های هر شهرستان تصمیم‌گیری‌ها انجام شود.
همچنین بعضاً برداشت می‌شد که با اقدامات گسترده‌ای که در حوزه مدرسه‌سازی در سیستان و بلوچستان انجام شده، اکنون دیگر دانش‌آموزان این استان مشکلی ندارند اما در این بازدیدها فاصله با سرانه کشوری به خوبی دیده شد.
لکزایی با تأکید بر اینکه مصوبات خوبی برای توسعه فضای آموزشی در سفر هیأت دولت به استان تصویب شده است، افزود: در سفر اخیر رئیس جمهوری و هیأت دولت به سیستان و بلوچستان در مجموع ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای حوزه نوسازی مدارس استان در نظر گرفته شد که قرار است طی ۲ سال این بودجه تخصیص یابد. یکهزار میلیارد تومان از این بودجه برای سال ۱۴۰۳ و یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هم برای سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است. بر این اساس تا به امروز کل بودجه سال‌جاری و میزان قابل توجهی از اعتبارات استانی در اختیار سازمان نوسازی استان قرار گرفته و باعث شده اعتبارات استان در سال ۱۴۰۳ به بیش از۲‌هزار میلیارد تومان برسد.
وی افزود :‌در مجموع از محل اعتبارات ابلاغ شده در سال‌جاری تکمیل یکهزار و ۳۰۰ کلاس درس نیمه تمام و همچنین ساخت ۵۰۰ کلاس درس جدید اجرایی شده است.

افزایش سرانه فضای آموزشی استان
لکزایی با تأکید بر اینکه عملیات اجرایی کلاس‌های درس جدید در دهه فجر امسال آغاز و تا پایان سال تکمیل خواهد شد، بیان کرد: با اجرای این طرح مجموع کلاس‌های مدارس استان تا پایان سال به یکهزار و ۸۲۸ کلاس با زیر‌بنای ۳۲۰ هزار متر مربع خواهد رسید. در واقع با تکمیل این کلاس‌ها نزدیک به ۰.۴ به سرانه فضای آموزشی استان افزوده خواهد شد.
 لکزایی با بیان اینکه باید به هر شهرستان متناسب با رشد جمعیت توجه شود، گفت: خود ما نیز در استان برقراری عدالت آموزشی را در اولویت قرار داده‌ایم. به این معنی که شهرستان‌هایی که سرانه آموزشی پایین‌تری داشته‌اند، در اولویت توزیع اعتبارات قرار گرفته‌اند. به طور مثال در «مهرستان» که کمترین سرانه آموزشی استان را دارد، تعداد بیشتری پروژه تعریف شده اما در «هامون» که سرانه مناسب‌تری دارد، هیچ طرح جدیدی تعریف نشده است. در اصل با این کار می‌خواهیم با جانمایی کلاس‌های جدید میانگین آموزشی شهرستان‌های کم برخوردار را به میانگین استان و در نهایت میانگین کشوری برسانیم.

حرکت به سمت شرایط مطلوب
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در مجموع این اقدامات ساخت فضاهای آموزشی استان به سمت شرایط مطلوب حرکت کرده است. به طوری که از سال ۱۴۰۰تاکنون شاهد رشد سرانه فضای آموزشی و تحویل روزانه ۴ کلاس درس بوده‌ایم. این هم‌افزایی دولت و خیران باعث شد گردش تخصیصی استان در حوزه ساخت فضاهای آموزشی برای اولین بار در سال مالی ۱۴۰۲ به عدد‌۳۰هزار میلیارد ریال برسد.
وی با تأکید بر اینکه ۵۰ درصد این اعتبارات آورده خیران بوده، گفت: ماحصل این هم‌افزایی تحویل بیش از‌۵‌هزار کلاس درس طی ۳.۵ سال گذشته بوده به طوری که در این ۳‌سال؛ استان رتبه اول تحویل کلاس درس و همچنین میزان مشارکت خیرین مدرسه‌ساز را به خود اختصاص داده است.
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در ۳.۵ سال گذشته؛ ۵ هزار و ۱۰۰ کلاس درس در سطح استان تحویل شده و به عبارتی به طور میانگین هر ماه؛ ۱۲۱ کلاس درس و در هر روز ۴ کلاس درس تحویل ادارات آموزش و پرورش شده که در نوع خود یک رکورد و اتفاق مثبت است و باعث افزایش نیم متری سرانه فضاهای آموزشی استان از عدد ۳.۳ متر مربع به ۳.۸متر مربع شده است.
وی با اشاره به وضعیت طرح‌های در دست اجرا گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰ کلاس درس در سطح استان با زیربنای بیش از ۲۵۰ هزار متر مربع در دست ساخت است. همچنین سعی کرده‌ایم با تعریف پروژه‌های بزرگ مقیاس، مدارس شبانه‌روزی و هنرستان‌ها به سمت افزایش سرانه فضاهای آموزشی حرکت کنیم و میانگین استان را بهبود ببخشیم. البته باید توجه کرد که بخش عمده‌ای از این مدارس در مناطق کم‌برخوردار و روستایی ساخته خواهند شد تا عدالت آموزشی در سطح استان محقق شود.

 تأکید رئیس‌جمهوری در خصوص ساماندهی مدارس کانکسی
 لکزایی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهوری در خصوص ساماندهی مدارس کانکسی و سنگی با مشارکت مردم، گفت: در حال حاضر تمامی مدارس کپری استان حذف و بیش از ۲۰۰ کلاس خشتی و گلی و ۲۲۹ کلاس کانکسی در استان شناسایی شده است. از این تعداد ۱۰۰ کلاس جدید در نیمه اول سال ۱۴۰۲ جایگزین شده‌اند و بقیه طرح‌ها نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۵ درصد در حال اجرا هستند. همچنین برای مناطقی که دسترسی به آنها دشوار بوده، هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های متولی برای ایجاد راه دسترسی صورت گرفته تا در این مناطق هم مدارس مستحکم جایگزین شوند.
 وی به استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت مدارس اشاره کرد و گفت: در مناطقی که دسترسی دشوار و شرایط اقلیمی خاصی وجود دارد، از سازه‌های پیش‌ساخته استفاده کرده‌ایم، هرچند این رویکرد به دلیل هزینه‌های بالا و عمر مفید کمتر نسبت به ساختمان‌های آجری و سیمانی به‌طور محدود اجرا می‌شود. البته طراحی مدارس متناسب با اقلیم و فرهنگ منطقه بوده و از ظرفیت دانشگاه‌های استان نیز در این زمینه استفاده شده است.

 

شیما جهان بخش
خبرنگار


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار استان‌ها