کدخدازاده در گفتوگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛
غیبت یک چهارم دانشجویان تخصص دندانپزشکی در سال ۱۴۰۳
جامعه
86809
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی درباره عدم تمایل دانشجویان برای ورود به تخصصهای دندانپزشکی، آمار ثبتنام در رشتههای تخصصی و راهکار حل این معضل توضیحاتی را ارائه کرد.
گروه اجتماعی ایران آنلاین: چند روز گذشته دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی مطلبی را عنوان کرد که منجر به تشدید نگرانی برای جامعه پزشکی شد. کدخدازاده از عدم تمایل برای ثبتنام آزمون دستیاری و کاهش اقبال به ورود در برخی از رشتههای دندانپزشکی خبر داد. او همچنین درباره معضل بزرگی همچون کمبود هیئت علمی ماندگار و افزایش تعداد دانشجو بدون وجود زیرساخت در دانشکدههای دندانپزشکی هشدار داد.
در همین راستا با مهدی کدخدا زاده به گفتوگوی اختصاصی پرداختیم. او درباره عدم تمایل دانشجویان برای ورود به تخصصهای دندانپزشکی، آمار ثبتنام در رشتههای تخصصی و راهکار حل این معضل به ۳ نکته مهم اشاره کرد که در ادامه از نظر میگذرانید.
۱. عدم تمایل برای ادامه تحصیل در رشتههای تخصصی چند علت اساسی دارد. تغییر نگاه نسل جوان از نگاه آرمانگرایانه و ایدهآل جویانه به نگاه منطقگرایی اقتصاد محور است که دستیابی به مدارج عالی علمی در بستر گذر زمان را از امتیازات خود جدا کرده است. حرکت به سمت اهداف کاری و حرفهای واضح به مفهوم انتخاب فعالیتهای درمانی خاص با تعهدات ضریب K کمتر (دندانپزشک عمومی) نسبت به فعالیتهای درمانی تخصصی با تعهد بیشتر و سیاستهای انطباقی حاکم بر فضای دانشگاههای علوم پزشکی و سختی زندگی جوانان با بهرهوری کمتر در ازاء گذراندن دوره تخصصی.
۲. همچنین حذف امتیازات پایه و منطقی از فارغالتحصیلان تخصصی نظیر حق احداث مطب تا چندین سال پس از فارغالتحصیلی و عدم دادن امتیاز جایگزین، بدین معنا که متخصص حقوق کمتر و محدودیت فعالیت بیشتری دارد. فضای آلوده اجتماعی و تبلیغی ناشی از خطای راهبردی رسانهها بهویژه صداوسیما در نشان دادن متخصصان بهعنوان قشری که درد آشنا نبوده و کاملا منفعتگرا هستند. کاهش کیفیت وضعیت آموزش تخصصی دانشکدهها به علت مهاجرت اساتید زبده و حضور مدرسان فاقد تجربه در کنار کمبود امکانات و تجهیزات تکنولوژیک مورد نیاز آموزشهای تخصصی از علت دیگر این موضوع به حساب میآیند.
۳. در سال ۱۴۰۰، ۲۴۶۹ نفر برای تخصصهای دندانپزشکی ثبتنام کردهاند که از این آمار ۱۹۶۹ نفر حاضر و ۵۰۰ نفر غایب بودند. در سال ۱۴۰۳، ۲۰۰۶ نفر ثبتنام کردهاند که از این تعداد ۱۵۵۸ نفر حاضر و ۴۴۶ نفر غایب داشتهایم.
۴. برای برونرفت از این معضل چند راهکار مفید خواهد بود. ایجاد فضای سالم تبلیغی و رسانهای با محتوای فرهنگی جهت تشویق جوانان، تقویت نظام آموزش عمومی (پایه) و تخصصی در دانشکدهها از طریق جذب مدرسان مجرب و مهارتمحور و از طرفی تجهیز دانشکدهها، اصلاح نظام دستمزد و حقوق جهت اعطای هیئت علمی که در صورت فعالیتهای آموزشی غنیتر بتوانند ایجاد انگیزه نمایند. تبیین سیاستهای کلان کشور در خصوص برنامه ریزی مبتنی بر تعالی انسانی در آموزشهای بالینی، امکان فعالیت خصوصی برای دانشآموختگان تخصصی و اعضای هیئت علمی.
انتهای پیام/