«ایران» از برقی‌سازی ناوگان عمومی و اما و اگرهای آن گزارش می‌دهد

برقی‌سازی راهی برای کاهش آلودگی هوا

جامعه

88371
string(773) "[{"name":"a","aspect":"16:9","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"1","_sx":"1","_r":"0","_h":"506.25","_w":"900","_y":"99.375","_x":"0","source":"\/news\/photo\/1403\/12\/03\/38665d3288708a6e5c4b2690ebc93f84.jpg","_pr_css":"display: block; width: 160px; height: 125.333px; min-width: 0px !important; min-height: 0px !important; max-width: none !important; max-height: none !important; transform: translateY(-17.6667px);"},{"name":"b","aspect":"1:1","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""},{"name":"c","aspect":"16:6","width_small":"720","width_medium":"960","width_large":"1250","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""}]" برقی‌سازی راهی برای کاهش آلودگی هوا

آلودگی هوا ارتباط مستقیم با حمل‌و‌نقل عمومی و موضوع ترافیک دارد. هرچه ترافیک کمتر باشد و رغبت مردم به استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی بالاتر باشد، آلودگی هوا نیز کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، در شهر تهران اما متأسفانه شهروندان تمایل چندانی به استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی ندارند، چراکه به اعتقاد آن‌ها پوشش حمل‌و‌نقل عمومی برای تردد در سطح این کلانشهر کافی نیست.

براساس آمارهای موجود در حال حاضر تنها ۳۴ درصد مردم از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کنند، این در حالی است که ۱۱ درصد مردم موتورسیکلت را به‌عنوان یکی از وسایل حمل‌و‌نقلی انتخاب می‌کنند که رقم قابل توجهی است.

با این همه در آخرین ماه از سال، بسته جدید حملی و نقلی پایتخت شامل تراموا، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی با حضور رئیس‌جمهوری، شهردار تهران و جمعی از مدیران لشکری و کشوری رونمایی شد تا گامی در جهت افزایش تمایل مردم به استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی برداشته شود کما اینکه با برقی‌سازی میزان قابل توجهی از آلودگی هوا کاسته خواهد شد.

رئیس‌جمهوری کشورمان نیز بر این موضوع صحه گذاشته و با تأکید بر اینکه باید زمینه گسترش استفاده از خودروهای برقی فراهم شود، گفت: «باید از دانش افراد نخبه و دانشگاهیان در این زمینه بیش از پیش استفاده کنیم. تأمین هوای پاک نیازمند انداختن طرحی نو است. این اقدامات انجام‌شده آغاز راهی است تا هوا را پاک کنیم. این یک اقدام آغازین است. باید با تمام وجود خودمان و رسالت‌مان را در این جهت سوق دهیم بدون اینکه فضا و محیط را آلوده کنیم، در امنیت، آرامش و رفاه و راحتی زندگی کنیم.»

لیست ناوگان برقی که به تهران اضافه شد

به گفته محسن هرمزی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران تعداد ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی، یک هزارو ۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی و ۱۵۰ دستگاه خودروی برقی پلیس راهور تهران بزرگ و همچنین ۲ رام تراموای چرخ لاستیکی به‌عنوان مُد جدید حمل‌و‌نقل در مراسمی با حضور دکترپزشکیان به ناوگان حمل‌و‌نقل تهران اضافه شد. همچنین همزمان قرارداد آغاز عملیات خط ۸ و ۹ متروی تهران نیز به امضا رسید.

قیمت تاکسی‌های شاسی بلند چند؟

هرمزی در مورد قیمت تمام شده تاکسی‌های شاسی بلند که رونمایی شد با تأکید بر اینکه قیمت برای مجموعه شهرداری تهران حدود یک‌ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شده و ما ضریب بالاسری نمی‌گیریم اما هزینه پلاک، بیمه و ارزش افزده به این عدد اضافه می‌شود، گفت: با وام ۸۰۰ میلیونی و قیمت اسقاط خودرو، تقریباً یک‌ میلیارد از هزینه تاکسی تأمین می‌شود و راننده با پرداخت ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان می‌تواند تاکسی را خریداری کند؛ البته شهرداری تهران آمادگی آن را دارد که این مابه التفاوت را هم وام بدهد.

ارتباط شارژ خودروهای برقی و ناترازی‌های برق

در خصوص خودروهای برقی، یکی از سؤالاتی که ذهن مردم را به خود مشغول ساخته این است که در میان ناترازی‌های برق آیا شارژ خودروهای برقی سبب افزایش ناترازی‌ها و فشار به شبکه برق کشور نمی‌شود؟ از علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این خصوص سؤال کردم. به اعتقاد زاکانی، ناترازی برق حکایت از این دارد که در ساعات پیک مصرف، برق کم داریم اما در سایر ساعات با افزایش میزان برق مواجه هستیم. از این رو برقی‌سازی در ساعات غیرپیک مانند شب‌ها هیچ خللی را در میزان مصرف برق ایجاد نمی‌کند. یکی از ویژگی‌هایی هم که برای رانندگان در نظر گرفته می‌شود این است که تسهیلات شارژ آهسته در منزل برای ایشان فراهم شود. عملاً در ساعاتی که پیک نیست، باتری‌ها شارژ می‌شود تا جایگزین سوخت‌های فسیلی شود و بالطبع از آلایندگی‌ها کاسته می‌شود. خودروهای جدید با هربار شارژی هم که صورت می‌گیرد، ۵۵۰ کیلومتر می‌توانند پیمایش داشته باشند.

آمار ایستگاه‌های شارژ

موضوع مهم دیگر در زمینه حمل‌و‌نقل برقی، جایگاه‌های شارژ هستند. سؤال اینجاست که آیا به لحاظ زیرساخت، ایستگاه‌های شارژ به اندازه کافی در سطح شهر وجود دارند؟ در پاسخ به این سؤال، علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران به خبرنگار «ایران» گفت: «ایستگاه‌ها در مکان‌های مناسب در شهر جاگذاری شده‌اند و در حال زیاد شدن هم هستند. بیش از ۲۰۰ تاکسی برقی در اردیبهشت ماه به ناوگان اضافه شده و در آخرین اتفاق ۲۰۰۰ تاکسی برقی دیگر هم به ناوگان اضافه شد. زیرساخت اگر تناسب عددی نداشته باشد، مشکل ایجاد می‌شود؛ از این رو به صورت ماهانه بر تعداد ایستگاه‌ها افزوده می‌شود. به‌عنوان یک اتفاق جدید مانند سایر کشورها ما هم باید برقی‌سازی را پیش ببریم، کما اینکه در ابتدای هرکاری هم مقداری زمان صرف متناسب‌سازی می‌شود.»

به گفته شادی مالکی، تعداد جایگاه‌های شارژ تاکسی ۵۴ استند فعال در پهنه‌های مختلف شهر است و ظرف سه ماه آینده این تعداد به بیش از ۱۵۰ استند فعال می‌رسد.

او همچنین اضافه کرد که با اعلام دولت در مورد تسهیلات و مبالغ تسهیلات اقدام به واگذاری خودروهای برقی و جایگزین کردن آن با تاکسی‌های فرسوده می‌کنیم. به محض صادر شدن فراخوان، واگذاری‌ها انجام می‌شود و تاکسی‌های جدید در محدوده‌های پرتقاضا و در محدوده مرکزی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سؤال از یک راننده تاکسی برقی

بخریم یا نه؟

آقای احمدی حدود ۹ ماه پیش از جمله اولین‌هایی بود که تاکسی برقی خرید و شروع به کار کرد. از او پرسیدم که آیا از جایگزینی خودروی برقی با تاکسی بنزینی رضایت دارد و به همکاران دیگر خود هم توصیه می‌کند که این کار را انجام دهند؟

او در پاسخ گفت: «از روزی که تاکسی برقی را گرفتم از اینکه ماشینم هوا را آلوده نمی‌کند خوشحالم، استهلاک این خودروها هم خیلی پایین است و دیگر مجبور نیستم، تند تند به تعمیرگاه بروم اما موضوعی که از همان ابتدا آزاردهنده بود، میزان اقساط وامی است که برای خرید باید پرداخت کنم. ماهانه ۲۰ میلیون تومان رقم سنگینی است، نه تنها برای من بلکه همکارانم در تنگنا قرار دارند. روزهای اول به ما وعده پرداخت وام بلاعوض ۵۰۰ میلیون تومانی داده شد اما متأسفانه تا امروز این مبلغ پرداخت نشده، بعضی از همکارانم پول نزول کرده بودند و کلی به خاطر این وعده تحت فشار هستند. با این همه من به‌عنوان کسی که از تاکسی برقی استفاده می‌کنم به دیگر همکارانم هم توصیه می‌کنم حتماً تاکسی‌های قدیمی خود را با برقی عوض کنند. حتی خستگی روزانه با رانندگی کمتر می‌شود چون این خودروها اتومات هستند و مشکل کلاج و ترمز گرفتن‌های مداوم ندارند.»

این راننده تاکسی برقی درباره ایستگاه‌های شارژ و شارژ خانگی هم با بیان اینکه شارژ خانگی هم زمان بیشتری می‌خواهد و هم مبلغ برق ساختمان را بالا می‌برد، از مسئولان خواست تا تعداد ایستگاه‌های شارژ در خیابان‌ها اضافه شود، چون هزینه بسیار پایین‌تری نسبت به شارژ خانگی دارد و مدت زمان کمتری هم صرف می‌شود


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه