علیرضا رئيسی در یک برنامه تلویزیونی از پویش «نه به تصادف» و واکنش وزارت بهداشت به جان باختن سالانه ۲۰ هزار نفر در جادههای کشور سخن گفت
معاون بهداشت وزارت بهداشت: دیگر امیدی به خودروسازان نداریم

انتقادات تند سخنگوی پویش ملی «نه به تصادف» از خودروسازان در یک برنامه زنده تلویزیونی را بخوانید.
بهار خسروی - ایران آنلاین: برنامه «کشیک سلامت» شامگاه ۲۰ فروردینماه ساعت ۲۰ در شبکه سلامت سیما روی آنتن رفت. میهمان این برنامه علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت بود و او درباره نتایج اجرای پویش «نه به تصادف» ۱۰ نکته را مطرح کرد:
۱. سالانه ۲۰ هزارنفر در جادههای کشور جان خود را از دست میدهند. در برابر موضوع تلفات ناشی از تصادفات قطعا باید واکنش خیلی شدیدتری هم صورت میگرفت، این موضوع از جنبههای مختلفی همچون جوانی جمعیت که در سطح دنیا هم مطرح شده، حائز اهمیت است. این موضوع یکی از مصادیق حفاظت از جمعیت محسوب میشود. ۸۳ درصد افراد مصدوم یا جان باخته زیر ۴۹ سال سن دارند. نه تنها از کنار آن نمیتوان گذشت بلکه ما هنوز هم به سادگی از آن میگذریم. جا دارد از پلیس راهور و فراجا و هلال احمر و نیروهای امدادی تشکر کنم که هرسال در ایام نوروزی یک تنه با این حوادث مواجه است، الان ما در کنارشان قرار گرفتیم.
۲. پویش یک ابزار و وسیله برای آگاهسازی، حساسسازی و برای حمایتطلبی است. وقتی پویشی راه میافتد، این سوال مطرح میشود که این پویش چند درصد موجب کاهش حوادث شده است؟ اما برای این پرسش زود است. باید این گونه پرسید چند درصد از مسئولان پای کار آمدند؟ چند درصد مردم آگاه شدند؟ هدف پویش «نه به تصادف» این بوده است. بررسی عدد و رقم غیرعلمی است. پویش «نه به تصادف» واکنش وزارت بهداشت به جان باختن سالانه ۲۰ هزار نفر بوده است. فرهنگسازی و آموزش عمومی بیشترین نقش را در کاهش تصادفات رانندگی در کشور دارد.
۳. هرچه انتقادات بیشتر میشود، یعنی پویش «نه به تصادف» موفق بوده است. یعنی افراد جامعه به آن آگاه شده و به این موضوع میپردازند. منتقدان سرمایههایی هستند که میتوانند کمک کننده باشند.
۴. در شروع پویش «نه به تصادف» ۳ مرحله را پیش بینی کردیم. بازه یک اسفند ۱۴۰۳ تا ۱۵ فروردینماه ۱۴۰۴ که مرحله اول پویش و برنامه کوتاه مدت بود. پس از آن و بلافاصله یعنی از ۱۶ فروردین مرحله دیگری شروع شده و جلسات وزارتخانه برگزار و اقدامات و عملکرد به دانشگاهها ارائه شده است، این برنامه میان مدت است و حدود یکسالی طول میکشد. نهایتا همعهد شدیم تا در پایان این دولت بتوانیم به برنامه بلندمدت و هدف گذاری شده خود برسیم. این برنامه چند دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد.
۵. این پویش ادامه دارد. ایام تعطیلات و نوروز یک فرصت و بهانهای شد تا شروع کنیم. در فروردین به صورت میانگین ۱۲۰۰ نفر بهخاطر تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند و این آمار در طول سال به ۲۰ هزار کشته میرسد. پس در طول سال به خصوص مرداد و شهریورماه این عدد بالا میرود. فقط این نیست که فروردینماه کنترل کنیم، این پویش میبایست به یک فرهنگ پایدار تبدیل شود. باید به دنبال راه حلهای پایدار باشیم.
۶. سالانه ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار مصدوم داریم و این خود بار اقتصادی برای کشور به دنبال دارد. این حجم از مصدومان و افرادی که به علت معلولیت دیگر نان آور نیستند، آسیب اجتماعی تلقی میشوند. این نوع تصادفات حتی اگر منجر به فوت نشود افراد را زیر خط فقر میبرد و به سلامت روان آسیب میزند. تروماهایی که کودکان این خانوده میبینند در سلامت روانشان تاثیر میگذارد. آیا شعار دادن خوب است یا خیر؟ شعار خوب، چرا نباشد؟ اگر شعارمان این باشد که وزارت بهداشت این پویش را اجرا میکند و در آن شرکت کنید، پس خوب است.
۷. در طول اجرای پویش «نه به تصادف» آیا جادههای ما درست شده است؟ خودروها تغییر کردهاند؟ آیا قوانین رانندگی و جرایم اصلاح شدند؟ تنها چیزی که موثر بوده این است که هشدار داده شود تا مردم احتیاط کنند. این هشدار را میدهیم، چون خطرات را میدانیم. ۴ ضلع در کاهش آسیب تصادفات موثر هستند. ضلع اول جاده است، در جادههای کشور بیش از ۳ هزار نقطه حادثه خیز داریم، این نقاط بیش از ۳۰ درصد تصادفات منجر به فوت را رقم میزنند و باید اصلاح شوند.
۸. ضلع دوم بحث خودروهاست. دیگر امیدی به خودروسازان نداریم. زورمان به مافیای خودروسازی نمیرسد. چاله خودروسازی پر نمیشود. بیش از ۶۵ درصد فوتی بر سر صحنه تصادف رخ میدهد چرا که خوردوهای ما ضعیف هستند و با یک برخورد ساده افراد از بین میروند. خودروهای ما نمیتوانند جان افراد را حفظ کنند. در بحث آلودگی هوا هم سالانه مرگ ۵۰ هزار نفر را شاهد هستیم و این موضوع هم باز به خودروها و مصرف سوخت خودروها برمیگردد. ضلع سوم که از نظر من مهمترین ضلع است بحث قوانین یا جرایم بازدارنده رانندگی است. آمار تخلف برخی کشورها پایین است چرا که جریمه بالا و بازدارنده دارند. لازم است قوانین راهنمایی و رانندگی اصلاح شوند. ضلع چهارم فرهنگ رانندگی و رعایت اصول ایمنی است. این ۴ ضلع باید در کنار هم باشند. در این پویش در این مدت کوتاه به رانندگان هشدار دادیم. تاکید وزارت بهداشت روی خطای انسانی بوده است، آن هم به علت کمبود زمان، در برنامه میان مدت و طلانی مدت به موارد دیگر هم رسیدگی خواهد شد.
۹. با رسانهای کردن و ساخت تیزر نخواستیم فضای عید و شادی مردم را با نشان دادن کشتگان و جان باختگان بگیریم. اگر خیلی تصاویر تکان دهنده نشان دهیم سلامت روان جامعه هم به خطر میافتد، چرا که عدهای هم تجربه تلح از حوادث رانندگی دارند.
۱۰. ما هفته آینده پنجشنبه و جمعه اجلاس روسای دانشگاههای کشور را برای فاز آماده سازی طرح «پزشک خانواده» در سطح دانشگاهها داریم و به زودی فاز اول شروع را اعلام میکنیم. در فاز اول رسیدگی به ۳۰ میلیون نفر در روستاهای زیر ۲۰ هزار نفر را داریم. همچنین درباره استان مازندران نیز تعیین تکلیف خواهد شد. ۲ کار تا پایان سال برای طرح «پزشک خانواده» انجام خواهد شد، تکمیل شبکه و نظام ارجاع ۳۰ میلیون نفر شهرهای زیر ۲۰ هرار نفر و تعیین تکلیف برنامه پزشک خانواده استان مازندران. نظر مسعود پزشکیان، رئیسجمهور کشورمان این است که این طرح به عنوان فرصتی برای دسترسی عادلانه سلامت اجرا شود.
انتهای پیام/