محمد محمدی سدهی

محمد محمدی سدهی

گزارش

10344
بررسی و تایید VAR توسط برخی از ارگان‌ها

چالش‌های فوتبال ایران با دستگاه کمک داور ویدیویی

بررسی و تایید VAR توسط برخی از ارگان‌ها

فوتبال ایران با چالش های زیادی روبروست که یکی از مهمترین این چالش ها VAR است.

پس از پایان لیگ برتر همه تیم های لیگ برتری درخواست داشتند که لیگ بیست و چهارم با حضور کمک داور ویدیویی برگزار شود و همین موضوع باعث شد تا مسئولان ورزش برای تامین VAR دست به کار شوند. در آن مقطع شخص وزیر ورزش و مسئولان فدراسیون با قاطعیت از برگزاری فصل پیش رو با حضور VAR صحبت کنند که البته این موضوع تا به اینجا و با توجه به زمان برگزاری احتمالی لیگ برتر در تاریخ 25 مرداد ماه محقق نشده است.

پس از این فعل و انفعالات خبر مهمتری منتشر شد و محمدمهدی نبی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال از چالش جدید فوتبال ایران در خصوص میزبانی در مرحله سوم مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 رونمایی کرد. نبی پس از معرفی رقبای ایران در گفت و گویی اعلام داشت که استفاده از VAR در مرحله سوم مقدماتی قطعی شد و همه بازی‌ها باید با بهره‌گیری از این سیستم برگزار شود. این در حالی است که نخستین دیدار تیم ملی در ایران 15 شهریورماه برگزار می شود و در این دیدار تیم ملی میهمان قرقیزستان است. حال اگر VAR محقق نشود میزبانی از ایران گرفته می شود.

این در حالی است که پیش از این اعلام شد برای تهیه منابع مالی مشکلی وجود ندارد و این منابع مالی تامین شده است. دولت 110 میلیارد تومان هزینه تهیه کمک داور ویدیویی را پرداخت کرده است و این مشکل برطرف شده است. در این بین مهدی محمدنبی روز جمعه در گفت و گویی دیگر اعلام داشت که منابع حضور VAR هنوز تامین نشده است. طبق پیگیری های «ایران ورزشی»، شنیده می شود که در آن زمان فدراسیون فوتبال برای تهیه این دستگاه ها اظهار ناتوانی کرد و به این دلیل مبلغ مورد نظر به حساب شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی واریز شده است و هم اکنون هم این مبلغ در حساب شرکت توسعه است.

برای انتقال این مبلغ به حساب فدراسیون باید قراردادی با فدراسیون فوتبال منعقد کند که این فرآیند نیازمند برخی بررسی هاست. برای انتقال این مبلغ به حساب فدراسیون فوتبال باید قراردادی بین فدراسیون و شرکت توسعه منعقد شود تا این مبلغ به حساب فدراسیون واریز شود. البته علاوه بر این موضوع، باید شورای برون مرزی دستگاه های مورد نظر را تایید کند، البته به جز شورای برون مرزی، دستگاه های تهیه شده باید به تایید صدا و سیما هم برسد و این دستگاه ها باید توسط صدا و سیما بررسی شود و پس از تایید این دو ارگان، دستگاه کمک داور ویدیویی خریداری شود.

این درست که تهیه کمک داور ویدیویی کار بسیار سختی است و نیازمند گذشت زمان برای تایید برخی از موارد است اما مسئولان فدراسیون فوتبال باید آگاه باشند که زمان زیادی برای تامین این دستگاه در اختیار ندارند و در صورتی که در این زمان موضوع محقق نشود فوتبال کشورمان با چالشی جدی ای مواجه خواهد شد و آن چالش از دست رفتن میزبانی های تیم ملی در مقدماتی جام جهانی و همچنین میزبانی تیم های استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیاست.

البته تنها تهیه دستگاه VAR کافی نیست و باید در ورزشگاه مورد نظر هم شرایط استفاده از این کمک داور ویدیویی وجود داشته باشد که خوشبختانه ورزشگاه آزادی چنین شرایطی دارد اما سایر ورزشگاه ها برای استفاده از این تجهیزات مشکلات ساختاری دارند؛ موضوعی که باعث شده تا احتمال تعویق لیگ برتر بیشتر شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های گزارش