حامد جیرودی

حامد جیرودی

گزارش

10471
روی تمام لیگ ذره‌بین ببرید

فصل نقل و انتقالات، افسار گسیخته‌تر از همیشه

روی تمام لیگ ذره‌بین ببرید

به نظر می‌رسد قوانینی که فدراسیون و سازمان لیگ برای اجرای عدالت وضع کرده‌اند، باز هم چندان ضمانت اجرایی نداشته باشد و باشگاه‌ها به روش‌های مختلف بتوانند قانون را دور بزنند.

فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران، چنان افسارگسیخته شده که صدای همه را درآورده و از مدیر و مربی و باشگاه گرفته تا پیشکسوت و رسانه به هرج و مرجی که در این روزها شکل گرفته، اعتراض دارند. با اینکه برای حل مشکل افزایش سرسام‌آور قیمت بازیکنان، از فصل گذشته قانون سقف بودجه برای باشگاه‌ها وضع شد ولی باز هم حواشی بسیار زیادی به وجود آمد و باشگاه‌ها یکدیگر را متهم به عدم رعایت سقف می‌کردند و در نهایت هم با اینکه از سپاهان و پرسپولیس امتیاز کم شد ولی پس از گذشت چند ماه، امتیازهای کسر شده به آنها برگشت و تنها 50 میلیارد تومان ناقابل به عنوان جریمه این دو باشگاه به حساب فدراسیون فوتبال واریز شد!
 در این فصل هم قانون سقف بودجه قرار است با جرح و تعدیل‌هایی اجرا شود تا از رشد بی‌رویه قیمت بازیکنان جلوگیری شود ولی اخباری که از گوشه و کنار در خصوص قیمت بسیار بالای بازیکنان شنیده می‌شود، هوش از سر همه اهالی فوتبال و هواداران برده است.
 در اینکه باید شرایط و قوانینی وجود داشته باشد که Fair Paly مالی در فوتبال ایران مانند لیگ‌های معتبر اروپا وجود داشته باشد، هیچ تردیدی نیست ولی به نظر می‌رسد قوانینی که فدراسیون و سازمان لیگ برای اجرای عدالت وضع کرده‌اند، باز هم چندان ضمانت اجرایی نداشته باشد و باشگاه‌ها به روش‌های مختلف بتوانند قانون را دور بزنند.
 آنچه مسلم است تعدادی از باشگاه‌ها به دلیل بودجه محدودی که دارند، نهایتاً بتوانند تا همان حد سقف بودجه خرج کنند ولی تیم‌های مدعی از این قاعده خارج هستند و چون می‌خواهند در رقابت کم نیاورند، از سقف 425 میلیارد تومان خارج می‌شوند.
 در میان این تیم‌های مدعی، استقلال و پرسپولیس زیر ذره‌بین مستقیم رسانه‌ها قرار دارند و هر حرکتی از سوی آنها رصد می‌شود. باید مجموع هزینه‌کرد قراردادهای خود را در سایت کدال درج کنند و سازمان بازرسی کل کشور نیز، وضعیت آنها را زیر نظر دارد اما دیگر تیم‌های مدعی مانند سپاهان و تراکتور، چنین وضعیتی ندارند و از دایره توجه اصلی خارج هستند و می‌طلبد که شرایط مالی آنها و مخارجی که انجام می‌دهند نیز مورد بررسی نهادهای نظارتی قرار بگیرد. خصوصاً که در این فصل شایعات قراردادهای 40 تا 60 میلیارد تومانی بیشتر حول محور این دو تیم می‌گذرد که بسیار عجیب است.
 این موضوع را هم باید توجه داشت که یکی از قوانین جدید سازمان لیگ کاهش سهمیه بازیکنان خارجی است و در حالی که سرخابی‌ها با جذب بازیکنان معمولاً بی‌کیفیت یا مشکلاتی که با خارجی‌ها پیدا می‌کنند بشدت با انتقاد رسانه‌ها مواجه می‌شوند ولی سپاهان و تراکتور کمتر با چنین فضایی مواجه هستند. این در شرایطی است که تراکتور از خرداد 1397 تاکنون که محمدرضا زنوزی مطلق به عنوان مالک این باشگاه کار خود را آغاز کرده، حدود 20 بازیکن خارجی جذب کرده که به غیر از ریکاردو آلوز که واقعاً بازیکن باکیفیتی است و بهترین پاسور دو فصل گذشته لیگ بوده، بقیه خارجی‌های تراکتور چندان مؤثر نبوده‌اند و بعد از مدتی از این تیم رفته‌اند. در سپاهان هم با وجود حضور ژوزه مورایس، خارجی‌های این تیم کمترین اثر را در این تیم داشته‌اند که به اذعان این مربی پرتغالی، او نقشی در جذب آنها نداشته است. الویس کامسوبا، ایگور کاتاتائو و مانوئل فرناندز از جمله خارجی‌های ضعیف سپاهان بوده‌اند و حالا باید دید این دو باشگاه در این فصل چه روندی را طی می‌کنند.
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های گزارش