سینا حسینی

سینا حسینی

سرمقاله

12614
سود بزرگ یک شکست

سود بزرگ یک شکست

ثبت نخستین شکست استقلال در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر آبی‌پوشان پایتخت را با یک دنیا حاشیه و چالش رهسپار تعطیلات کرد. هواداران استقلال برای نخستین‌بار از روی سکوها شعار حیا کن رها کن را برای نکونام سر دادند تا او نیز همانند اکثر قریب به اتفاق مربیان این باشگاه در فصول گذشته از این آیتم تلخ بی‌نصیب نماند. اما پرسش کلیدی و مهم اینجاست که آیا نکونام با این اتفاق به انتهای خط رسیده یا همان‌طور که خودش در نشست خبری بعد از بازی مطرح کرد، راه برای بازگشت و جبران ناکامی برای او و بازیکنانش وجود دارد؟
حقیقتی که باید آن را بدون حرف و حدیث بپذیریم، این است که از دست رفتن قهرمانی در لیگ بیست و سوم و تساوی بحث‌برانگیز استقلال نکونام در دیدار هفته بیست و هشتم لیگ گذشته برابر نساجی به مذاق بخش قابل توجهی از هواداران خوش نیامد و آنها همچنان معتقدند سبک بازی تیم نکونام باعث از دست رفتن قهرمانی شد هر چند در این میان جنجال پرچم آفساید در دیدار پرسپولیس و مس رفسنجان در هفته پایانی لیگ قبل، تا حدودی برخی از هواداران ناراضی استقلال را آرام کرد اما افتادن جام قهرمانی از دست تیم نکونام همچنان در یاد و خاطره هواداران این تیم باقی ماند تا آنها با اگر و اما با تداوم حضور نکونام روی نیمکت استقلال کنار بیایند.
با آغاز فصل نقل و انتقالات و تقویت تیم از سوی مدیران جدید استقلال و حمایت مدیران هلدینگ خلیج‌فارس توقع می‌رفت تیم نکونام سبک بازی خود را تغییر دهد و با روشی مدرن فوتبال بازی کند تا از همین هفته‌های ابتدایی مسیر موفقیت هموار شود، اما ثبت یک پیروزی، یک تساوی و یک شکست و سبک بازی استقلال این حقیقت عریان را برملا کرد که علی‌رغم تقویت تیم در فصل نقل و انتقالات و جذب بازیکنان باکارنامه بویژه خارجی‌های باکیفیت نظیر اندونگ و کاکوتا بازهم سبک بازی استقلال همان شیوه فصل قبل است و خبری از تغییر نگرش و تنوع تاکتیکی نیست.
با این وجود سرمربی استقلال همچنان اصرار داشت که تیمش فوتبال خوبی بازی می‌کند، در شرایطی که بسیاری از منتقدان با انتقاد از سبک بازی تیم نکونام اشتباهات استراتژیک کادرفنی استقلال در چینش نفرات را به وی گوشزد و پیش‌بینی کردند اگر این موضوع تداوم داشته باشد، استقلال در رقابت‌های لیگ نخبگان برابر تیم‌های مطرح آسیایی با مشکل جدی مواجه خواهد شد. اما مدل برخورد هواداران با کادرفنی تندتر از حد تصور بود، پیوند خوردن اختلافات هفته‌های پایانی لیگ قبل و عدم نتیجه‌گیری مطلوب در سه بازی هفته نخست باعث شد نکونام و استقلال در محاصره مخالفان گرفتار شوند تا در اوج ناباوری هنوز لیگ استارت نخورده، فریاد اخراج نکونام از گوشه و کنار شنیده شود.
جدا از اینکه مطالبه هواداران استقلال در این برهه منطقی است یا غیرمنطقی، اما شکل‌گیری این اتفاقات و آنچه برای نکونام در 24 ساعت گذشته رخ داده، یک پیام روشن و صریح دارد که دیگر هیچ فرصتی برای سهل‌انگاری نیست. قطعاً اگر نکونام نقاط ضعف موجود در نحوه چینش بازیکنانش را نادیده بگیرد و با همین بضاعت به استقبال بازی‌های بعدی برود، کار برای او سخت و سخت‌تر خواهد شد و دیگر حتی عذرخواهی از هواداران نیز برای او چاره‌ساز نخواهد بود. وقتی نکونام در نشست خبری بدون هیچ مقدمه‌ای بابت شکست برابر استقلال خوزستان از هواداران عصبانی تیمش عذرخواهی کرد، یعنی اینکه باید نقاط ضعف و قوت استقلال را در اسرع وقت برطرف کند، در غیر این صورت بعید نیست سایه برکناری روی سر او نیز قرار گیرد.
جواد نکونام اگر همین امروز در تفکرات خود تغییرات اساسی و جدی ایجاد کند، قطعاً با مهره‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند معادلات آینده را برای خود و استقلال تغییر دهد اما اگر همچنان اصرار به تکرار اتفاقات گذشته داشته باشد، با چالش‌های بزرگتری روبه‌رو خواهد شد که قطعاً برای او و استقلال خوشایند نیست. شکست برابر استقلال خوزستان در این برهه می‌تواند به سود استقلال تمام شود، به شرط اینکه نکونام از این شکست درس بگیرد.
انتهای پیام/
دیدگاه ها