کشتی و وزنه‌برداری

1390
دهدار در یک قدمی سهمیه، معتمدی درفکرافزایش رکورد

وزنه‌برداران ۱۰۲ کیلویی ایران مشکلی برای المپیکی شدن ندارند

دهدار در یک قدمی سهمیه، معتمدی درفکرافزایش رکورد

شاید برخی در شرایط فعلی که تورنمنت وزنه‌برداری قطرکاپ(گزینشی بازی‌های المپیک پاریس) به پایان رسید و رتبه‌بندی جدید وزنه‌برداران در اوزان المپیکی مشخص شد، اینگونه فکر کنند که ما دردسته وزنی ۱۰۲ کیلوگرم برای کسب سهمیه ورودی و مدال‌آوری در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس مشکل جدی داشته باشیم! هرچند این هم یک گمانه زنی است و نمی‌شود خیلی به آن خورده گرفت. اما قطعا رضا دهدار یکی از گزینه‌های اصلی ما برای حضور در بازی‌های المپیک پاریس است که حضور او در جمع ۱۰ نفر برتر رنکینگ المپیکی دسته وزنی ۱۰۲ کیلوگرم، بیانگر این است که نباید به سادگی از کنار نام و انگیزه بالای او برای المپیکی شدن، گذشت و عبور کرد. درسوی دیگر رسول معتمدی هم دراین دسته وزنی شانس المپیکی شدن دارد. اگرچه رسول بعد از آسیب دیدگی سختی که از ناحیه آرنج دستش داشت، از کورس قهرمانی و کسب سهمیه خیلی عقب افتاد. اما او را نیز نباید دست کم گرفت، چون رسول معتمدی هم وزنه‌بردار شش دانگ و قدرتمندی استف که اگر از بند آسیب دیدگی به خوبی رها شود، نه تنها می‌توانیم برای او سهمیه ورودی را کناربگذاریم، بلکه باید رسول را مدعی جدی برای کسب مدال خوش رنگ المپیک دانست.

رضا عباسپور:شاید برخی در شرایط فعلی که تورنمنت وزنه‌برداری قطرکاپ(گزینشی بازی‌های المپیک پاریس) به پایان رسید و رتبه‌بندی جدید وزنه‌برداران در اوزان المپیکی مشخص شد، اینگونه فکر کنند که ما دردسته وزنی 102 کیلوگرم برای کسب سهمیه ورودی و مدال‌آوری در بازی‌های المپیک 2024 پاریس مشکل جدی داشته باشیم! هرچند این هم یک گمانه زنی است و نمی‌شود خیلی به آن خورده گرفت. اما قطعا رضا دهدار یکی از گزینه‌های اصلی ما برای حضور در بازی‌های المپیک پاریس است که حضور او در جمع 10 نفر برتر رنکینگ المپیکی دسته وزنی 102 کیلوگرم، بیانگر این است که نباید به سادگی از کنار نام و انگیزه بالای او برای المپیکی شدن، گذشت و عبور کرد. درسوی دیگر رسول معتمدی هم دراین دسته وزنی شانس المپیکی شدن دارد. اگرچه رسول بعد از آسیب دیدگی سختی که از ناحیه آرنج دستش داشت، از کورس قهرمانی و کسب سهمیه خیلی عقب افتاد. اما او را نیز نباید دست کم گرفت، چون رسول معتمدی هم وزنه‌بردار شش دانگ و قدرتمندی استف که اگر از بند آسیب دیدگی به خوبی رها شود، نه تنها می‌توانیم برای او سهمیه ورودی را کناربگذاریم، بلکه باید رسول را مدعی جدی برای کسب مدال خوش رنگ المپیک دانست.

 

دهدار نیازبه توجه ویژه و حمایت بیشتر دارد

اگرچه اینطور گفته می‌شود که 2 وزنه‌بردار 102 کیلویی ایران یعنی(رضادهدار و رسول معتمدی) با توجه به شرایط سخت و رکوردهای نسبتا بالایی که رقبا در دسته وزنی‌اشان ثبت کردند، کار سخت و دشواری برای حضور در جمع 10 وزنه‌بردار برتر راه یافته به المپیک دارند. اما این پیش‌بینی خیلی درست و منطقی به نظر نمی‌رسد. زیرا اولا رضا دهدار وزنه‌بردار شش دانگی است که ثابت کرده همواره می‌تواند در شرایط سخت، بهترین نتایج را برای خود و کاروان وزنه‌برداری ایران رقم بزند. ثانیا او درحال حاضر جایگاه هشتمی را دردسته وزنی 102 کیلوگرم به خود اختصاص داده است. بنابراین در فرصت‌های باقیمانده، یعنی آسیایی ازبکستان و جام جهانی تایلند، قطعا رضا دهدارمی‌تواند با ثبت مجموعی ایده ال حتی رتبه و جایگاهش را در بین رقبای این دسته وزنی ارتقاء بدهد. قطعا اگر کادرفنی دهدار را به خوبی حمایت کند و از نظر روحی و روانی این وزنه‌بردار جنگنده و مسابقه‌ای در شرایط ایده‌الی قرار داشته باشد، ما می‌توانیم د بازی‌های المپیک 2024 پاریس روی مدال‌آوری او هم حساب ویژه‌ای بازکنیم. مطمئن باشید توجه ویژه و حمایت بیشتر از رضا دهدار در مسیر کسب سهمیه و حضور در بازی‌های المپیک 2024 پاریس می‌تواند برای ما سهمیه ورودی و مدالی خوش رنگ از این آوردگاه بزرگ را به ارمغان بیاورد. به همین دلیل باید خودمان کلاهمان را قاضی بگذاریم و ببینیم که حقیقتا سهمیه و مدال المپیکی رضا دهدار چقدر برایمان ارزشمند است؟ بعد هرچقدر این سهمیه و رنگ مدال دهدار برایمان ارزشمند بود، او را دریابیم و حمایتش کنیم.

 

معتمدی بدشانس بود!

رسول معتمدی دیگر ملی‌پوش دسته وزنی 102 کیلوگرم کشورمان تا قبل از آسیب دیدگی و حادثه تلخی که در لیگ وزنه‌برداری فصل گذشته برایش رخ داد و ارنج او را در اوج از کار انداخت، بدون شک شانس مسلم و اصلی وزنه‌برداری ایران برای کسب مدال طلا در بازی‌های المپیک 2024 پاریس بود.  معتمدی که در رقابت‌های جهانی 2021 ازبکستان بسیار خوش درخشید و با ثبت مجموع 400کیلوگرم بخت مسلم طلایی شدن در دسته وزنی المپیکی خود بود، با آسیب دیدگی که قسمتش شد، هم از کورس رقابت برای کسب سهمیه المپیک و هم از جمع مدعیان کسب مدال طلا در بازی‌های 2024 فرانسه جدا شد و عقب افتاد. این اتفاق تلخ و تاسف برانگیز سوای تحلیل رفتن بدن و رکوردهای جهانی، رسول معتمدی را از نظر روحی و روانی بهم ریخت و او را مدت زیادی خانه نشین کرد. معتمدی حتی بعد از جراحی آرنج و بازگشت روی تخته، هنوز نتوانسته شوک و ضربه سنگینی که به او وارد شد را فراموش کرده و برگردد به شرایط نرمال و ایده‌الی که قبل از آسیب دیدگی داشت. با این اوصاف حالا که معتمدی در دسته وزنی 102 کیلوگرم کنار دهدار جزو مدعاین کسب سهمیه المپیک پاریس به شمار می‌رود، باید این جوان را به شدت کمک کرد تا اول روحیه و انگیزه از دست رفته خود را بازیابد، بعد از آن، قطعا معتمدی با هماهنگی کادرفنی باید بدنبال افزایش رکوردهای خود و رسیدن به مجموعی ایده‌ال باشد اگر دنبال سهمیه و حضوری درخشان در بازی‌های المپیک 2024 پاریس است.

 

ازبکستان و تایلند آزمون نهایی برای دهدار و معتمدی

رضا دهدار و رسول معتمدی نماینده‌های ۱۰۲ کیلوگرم ایران مطمئنا باید در قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ و پس از آن جام جهانی تایلند باید در قوی‌ترین فرم خود روی تخته ظاهر شوند تا علاوه بر نهایی کردن سهمیه المپیکی خود در این دسته وزنی، امیدها را برای گرفتن مدال در المپیک پیش رو ارتقاء دهند. مسیر کسب سهمیه المپیک وزنه‌برداری در حال نزدیک شدن به پایان است و تنها قهرمانی آسیا در ازبکستان و جام جهانی تایلند باقی مانده است تا پس از آن تکلیف مسافران پاریس در اوزان المپیکی مشخص شود. وزنه‌برداری ایران در بخش مردان مطمئنا مشکلی برای کسب سهمیه کامل ندارد و می‌توانیم سه سهمیه المپیک بگیریم. سهمیه ما در اوزان 89، 102 و 102+ کیلوگرم تقریبا قطعی است. فقط دردسته وزنی 102 کیلوگرم باید منتظر ماند و دید که در دو گزینشی باقیمانده چه شرایطی برای ملی پوشان کشورمان رقم می‌خورد.

 

*بیشترین رکوردها در کسب سهمیه المپیک دسته ۱۰۲ کیلوگرم:

۱- لیو هوان هوا از چین با ۴۰۴ کیلوگرم

۲- فارس الباخ از قطر با ۴۰۰ کیلوگرم

۳-  یئونهاک جانگ از کره جنوبی با ۳۹۹ کیلوگرم

۴- لزمن پریدیس از بحرین با ۳۹۷ کیلوگرم

۵- تسیخانتسو از بلاروس با ۳۹۴ کیلوگرم

۶- گاسپاریان از ارمنستان با ۳۹۴ کیلوگرم

۷- ایرالکی چخیدزه از گرجستان با ۳۹۱ کیلوگرم

۸- رضا دهدار از ایران با ۳۹۰ کیلوگرم

۹- تئودور براتو از مولداوی با ۳۹۰ کیلوگرم

۱۰- رسول بیکوف از قرقیزستان با ۳۸۸ کیلوگرم

برخی کشورها بیش از یک وزنه‌بردار در لانگ لیست دارند که رکورد خوبی ثبت کرده اند مانند کره جنوبی وارمنستان. اما از این دو کشور تنها یک وزنه‌بردار می‌تواند سهمیه بگیرد و بلیط خود را برای حضور در فرانسه قطعی کند. در حال حاضر ارمنی ها و کره جنوبی دو نماینده در بین 10 وزنه بردار برتر دسته وزنی 102 کیلوگر دارند. بنابراین یونگ سئونگ جین از کره جنوبی با رکورد ۳۹۸ کیلوگرم و کاراپتیان ازارمنستان با رکورد ۳۹۳ کیلوگرم  منتظر تورنمنت های گزینشی آتی برای ارتقاء رکوردهای مجموع خود هستند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های کشتی و وزنه‌برداری