سوژه‌های داغ

16952
بلیت‌فروشی، از منابع اصلی تزریق درآمد

در فوتبال جهان چه خبر است؟

بلیت‌فروشی، از منابع اصلی تزریق درآمد

به گزارش ایران ورزشی برخلاف فوتبال کشورمان که باشگاه‌ها با توجه به موانع مختلف و مشکلات در راه درآمدزایی از بلیت‌فروشی ناموفق عمل می‌کنند و این موضوع تبدیل به یکی از معضلات فوتبال ایران شده است، در فوتبال جهان باشگاه‌ها به طور مؤثر از فروش بلیت بازی‌های خانگی خود کسب درآمد می‌کنند. البته که باید به این نکته توجه داشت که منبع اصلی درآمد باشگاه‌ها در فوتبال جهان، درآمدهای حاصل از حق پخش تلویزیونی، فروش پیراهن اصلی بازیکنان از طریق فروشگاه‌‌های رسمی باشگاه‌های در سراسر جهان و کسب درآمد از طریق قرارداد با حامیان مالی معتبر است اما بلیت‌فروشی بازی‌های خانگی نیز در درآمدزایی باشگاه‌ها نقشی کلیدی دارد. اول از همه باید به یک نکته در فوتبال روز دنیا توجه داشت که هنوز فرهنگ آن در فوتبال ایران شکل نگرفته و آن هم به فروش رفتن بلیت‌های فصلی است. یعنی اینکه یک هوادار پروپاقرص فوتبال در اروپا، در ابتدای فصل و با توجه به وضعیت مالی خود یک بلیت فصلی تهیه می‌کند؛ بلیت فصلی معمولاً از سایت رسمی خود باشگاه و با استفاده از کارت هواداری فرد در کانون هواداران باشگاه‌ها تهیه می‌شود و اجازه حضور هواداران در تمام بازی‌های خانگی طول یک فصل را می‌دهد. قیمت این بلیت‌های فصلی، از سوی باشگاه‌ها تعیین می‌شود و سازمان‌های لیگ‌ و فدراسیون‌ها، هیچ دخالتی در نحوه بلیت‌فروشی در رقابت‌های فوتبال جهان را ندارند. برای مثال در فصل 2023-2022 لیگ برتر فوتبال انگلیس، باشگاه تاتنهام نرخ گران‌ترین بلیت فصلی خود برای یک هوادار بزرگسال را ۲۰۲۵ پوند اعلام کرده بود در حالی که این عدد برای باشگاه برنتفورد، ۵۴۹ پوند بود؛ یعنی بین گران‌ترین و ارزان‌ترین بلیت فصلی برای بازی‌های لیگ برتر انگلیس بین دو باشگاه یک فاصله ۱۴۷۶ پوندی وجود دارد و هر باشگاه با توجه به سیاست‌ها، شرایط ورزشگاه‌ و فرهنگ هواداری مختص به خود، قیمت بلیت‌ها را تعیین می‌کند و هیچ نهادی در بیرون از باشگاه حق دخالت در تعیین قیمت بلیت مسابقات ورزشی را ندارد.
ضمن اینکه شرایط ورزشگاه‌ها و خدماتی که در این ورزشگاه‌ها به مردم ارائه می‌شود، در تعیین قیمت بلیت دخیل است. برای مثال قیمت بلیت فصلی بازی‌های بارسلونا با توجه به انتقال بازی‌های خانگی این تیم از ورزشگاه مجهز نیوکمپ به ورزشگاه مونتجوییک با ۵۰ درصد کاهش قیمت مواجه شد که حاصل اعتراض هواداران و سهامداران باشگاه بارسلونا به خدمات باشگاه در ورزشگاه مونتجوییک بود. ضمن اینکه در باشگاه‌های فوتبال اروپا، امتیاز ویژه‌ای برای هواداران پروپاقرصی وجود دارد که در اکثر مسابقات خانگی فصل حضور پیدا می‌کنند و این هواداران در صورت ثبت درخواست برای خرید بلیت فصلی یک تیم، در اولویت بالاتری به نسبت دیگر متقاضیان قرار می‌گیرند.
سازماندهی بلیت‌فروشی و قرار دادن این موضوع در اختیار باشگاه‌ها، می‌تواند یکی دیگر از گام‌های بزرگ فوتبال ایران برای حرفه‌ای‌تر شدن باشد؛ گامی که با توجه به شرایط فعلی فوتبال ایران، کمی دور از انتظار و رؤیایی به نظر می‌رسد.
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های سوژه‌های داغ