ایلیا بهزاد اول

ایلیا بهزاد اول

گزارش

16953
قیمت‌گذاری دستوری بلیت ورزشگاه‌ها

باشگاه‌ها اسیر دستور سازمان لیگ شدند

قیمت‌گذاری دستوری بلیت ورزشگاه‌ها

کسب درآمد از بلیت‌فروشی اینترنتی و حضوری همواره یکی از منابع اصلی درآمد باشگاه‌های فوتبال در جهان بوده که مدیران تیم‌ها برای درآمدزایی بشدت روی آن حساب می‌کنند. موضوعی که برخلاف فوتبال جهان، در فوتبال ایران به یک امر متداول تبدیل نشده و باشگاه‌ها هنوز نتوانسته‌اند موفق به درآمدزایی از طریق فروش بلیت بازی‌های خود شوند‌.

پس از افزایش بلیت برخی مسابقات از سوی باشگاه‌های لیگ برتری در فصل گذشته، سازمان لیگ در آبان ماه امسال تصمیم به یکپارچگی قیمت بلیت ورزشگاه‌ها در این فصل لیگ برتر گرفت. با توجه به تصمیم سازمان لیگ برای یکپارچگی قیمت بلیت ورزشگاه‌ها، حداقل قیمت بلیت در ورزشگاه‌های تختی تهران، شهدای شهرقدس، پاس قوامین، نقش جهان، شهدای فولاد، یادگار امام تبریز، سردار سلیمانی سیرجان، فولادشهر، شهدای مس رفسنجان و امام خمینی اراک ۱۵۰ هزار تومان و سقف قیمت ۲۵۰ هزار تومان اعلام شد. ضمن اینکه برای مسابقات حساس، قیمت بلیت ۳۰۰ هزار تومان اعلام شد و در سایر ورزشگاه‌ها، کف قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان و سقف قیمت ۲۰۰ هزار تومان اعلام شد.
شاید این اعداد در مقایسه با سایر قیمت‌های کالا و خدمات در جامعه چندان زیاد و بزرگ به نظر نرسد اما با توجه به اینکه از دیرباز تا امروز قیمت بلیت در ورزشگاه‌های فوتبال ایران همواره یکی از ارزان‌ترین تفریحات در کشور بوده، این افزایش قیمت با واکنش منفی هواداران مواجه شده است. با این حال، حتی با وجود افزایش قیمت و برخلاف ادعای سازمان لیگ، دستوری شدن قیمت بلیت استادیوم‌ها و یکپارچگی قیمت آنها در شهرهای مختلف نه‌تنها کمکی به وضعیت مالی باشگاه‌ها نمی‌کند که جلوی حضور تماشاگران تیم‌ها در ورزشگاه‌ها با توجه به افزایش قیمت بلیت را هم می‌گیرد. در واقع فرهنگ و شرایط باشگاه‌داری در فوتبال ایران، هنوز به اندازه سایر نقاط جهان حرفه‌ای نشده که باشگاه‌های حاضر در بالاترین سطح فوتبال کشور، به راحتی به درآمدزایی برسند و هزینه‌های باشگاه‌ها به قدری بالاست که حتی تکمیل شدن ظرفیت ورزشگاه‌ها با نرخ مصوب سازمان لیگ نیز کمکی به وضعیت اقتصادی باشگاه‌ها نمی‌کند.
در یکی از جالب‌ترین اقدامات در واکنش به این قانون سازمان لیگ، باشگاه شمس‌آذر قزوین از ارزان‌ترین بلیت لیگ برتر رونمایی کرده و قیمت بلیت بازی با گل‌گهر سیرجان در روز جمعه را فقط دو هزار تومان اعلام کرده بود. تیم قزوینی که نیاز مبرمی به استفاده از امتیازات بازی‌های خانگی داشت، اعلام کرد که امکان رایگان اعلام کردن بازی به دلیل قوانین سازمان لیگ را نداشته و با هماهنگی و همکاری صورت گرفته، ۹۸ درصد از هزینه بلیت‌فروشی را پرداخت کرده و هواداران این تیم فقط با پرداخت ۲ هزار تومان می‌توانند به ورزشگاه بیایند و به تماشای بازی برابر گل‌گهر بنشینند. البته این تنها امتیاز در نظر گرفته شده شمس‌آذر برای هوادارانش نبود و این باشگاه که قصد داشت تماشاگرانش را برای حضور در ورزشگاه برابر تیم سیرجانی ترغیب کند، اعلام کرد هر هواداری که برای بازی با گل‌گهر به استادیوم بیاید، در بازی جام حذفی برابر استقلال میهمان شمس‌آذر خواهد بود و بلیتش برای این مسابقه از الان و بدون پرداخت پول رزرو شده است!
این یعنی اینکه یک باشگاه لیگ برتری نه‌تنها به کسب درآمد از طریق بلیت‌فروشی فکر نمی‌کند، بلکه به دنبال هزینه برای حضور هوادار در ورزشگاه‌های خود نیز هست و به نوعی قانون جدید سازمان لیگ، باشگاه‌های کشور را یک‌قدم از حرفه‌ای‌تر بودن دور کرده است. باشگاه خیبر خرم‌آباد نیز یکی دیگر از باشگاه‌هایی است که با تعیین نرخ ۱۰۰۰ تومانی برای بلیت بازی‌های لیگ برتری خود، به قانون سازمان لیگ واکنش نشان داده است. پیش از این نیز سعید مظفری‌زاده مدیرعامل باشگاه تراکتور اعلام کرده بود که تعیین حداقل قیمت ۱۵۰ هزار تومانی برای دیدارهای تراکتور موجب متضرر شدن این تیم با توجه به استقبال کم از مسابقات خانگی آنها شده و تراکتور به این تصمیم سازمان لیگ به طور رسمی اعتراض کرده است. این در حالی است که برخی باشگاه‌های لیگ هم در این مدت، نرخ بلیت بازی‌های خود را پایین‌تر از نرخ مصوب سازمان لیگ اعلام کرده بودند. نکته جالب اینکه در دو ماه اخیر و از زمان تصویب این طرح، هیچ‌کدام از باشگاه‌های لیگ برتری از سقف قیمت بلیت برای بازی‌های خود استفاده نکرده‌اند و در بهترین حالت، کف قیمت بلیت مصوب سازمان لیگ را برای مسابقات خانگی خود در نظر گرفته‌اند.
البته که باشگاه‌ها تنها مخالف قیمت‌گذاری بلیت ورزشگاه‌ها از سوی سازمان لیگ نیستند و مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال نیز صراحتاً در حاشیه مجمع روز پنجشنبه هیأت فوتبال استان مازندران گفته بود: «نسبت به بلیت‌فروشی توسط سازمان لیگ منتقد هستیم و این موضوع باید در اختیار باشگاه‌ها قرار گیرد و قیمت را نیز آنها معلوم کنند. قیمت بلیت باید به گونه‌ای باشد که برای باشگاه‌ها به‌صرفه باشد و باید الزامات بین‌المللی در ورزشگاه‌ها رعایت شود.»
همچنین شاید برخی باشگاه‌های بزرگ برای مسابقات بزرگ و حساس خود، به دنبال افزایش قیمت بلیت و کسب درآمد از این مسابقات باشند و قرار گرفتن اختیار بلیت‌فروشی در اختیار باشگاه‌ها، می‌تواند از این حیث نیز به باشگاه‌های بزرگ حاضر در لیگ برتر کمک کند. نکته دیگر در این ماجرا این است که سازمان لیگ در بخشنامه ماه آذر خود، قیمت مصوبی را برای برگزاری مسابقات در ورزشگاه آزادی اعلام نکرده و باید دید تصمیم سازمان لیگ در خصوص بازگشایی ورزشگاه آزادی چه خواهد بود. به طور کلی، قیمت‌گذاری دستوری بلیت ورزشگاه‌ها تا اینجا اصلاً با واکنش مثبت باشگاه‌ها همراه نبوده و برخلاف ادعای سازمان لیگ، حتی منجر به درآمدزایی از این حوزه نیز نشده است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های گزارش