
به بهانه ۴۵ سالگی والنتینو روسی
دکتر موتو جی چی
والنتینو روسی، یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین شخصیتهای تاریخ موتورسواری، در تاریخ 16 فوریه 1979 در شهر اربینوی ایتالیا به دنیا آمد. او در خانوادهای با پیشینه ورزشی بزرگ شد؛ پدرش، گرازایانو روسی، خود یک موتورسوار حرفهای بود و این زمینه خانوادگی، تأثیر بسزایی در شکلگیری مسیر ورزشی والنتینو داشت. از سنین پایین، عشق به موتورسواری در دل او جوانه زد و در دو سالگی اولین بار سوار بر یک موتور شد. با این حال، به دلیل نگرانیهای مادرش، استفانیا، خانواده تصمیم گرفتند که به جای موتور، یک گوکارت برای او تهیه کنند. این تصمیم نه تنها به حفظ ایمنی او کمک کرد، بلکه زمینهساز ورود او به دنیای موتورسواری شد.
اگرچه والنتینو به چیزهایی همچون گیتار و بازی فوتبال علاقه داشت ولی روز به روز میلش را به درس و مدرسه از دست میداد و زندگی خود را در موتورسواری میدید. روسی در سال 1990 قهرمان کارت منطقهای شد و این موفقیت، او را به سمت رقابتهای بالاتر سوق داد. با افزایش سن و استعداد وی، نیاز به کلاسهای بالاتر موتور برای پیشرفت هر چه بیشتر احساس میشد. در سال 1993 یک «کاگیومیتوی 125 سی سی» خرید و در سال 1994، استعداد او توسط تیم آپریلیا شناسایی شد و خیلی زود به مسابقات قهرمانی ایتالیا راه یافت.
در سال 1997، او با کسب عنوان قهرمانی GP125 به عنوان یک ستاره در حال ظهور در دنیای موتورسواری شناخته شد. دو سال بعد، در سال 1999، او قهرمانی GP250 را نیز به دست آورد و به این ترتیب، نام والنتینو روسی در دنیای موتورسواری به عنوان یک نام آشنا و معتبر ثبت شد.
در سال 2000، روسی به کلاس 500cc منتقل شد و با تلاش و پشتکار خود، توانست به سرعت در این رده نیز به موفقیتهای چشمگیری دست یابد. با پیوستن به تیمهای بزرگ مانند هوندا و یاماها، او توانست در سالهای 2004، 2005، 2008 و 2009 با موتور YZR-M1 چهار عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد. این موفقیتها او را به عنوان یکی از بزرگترین قهرمانان تاریخ MotoGP معرفی کرد و به او لقب «دکتر» دادند.
او در طول دوران حرفهای خود با چالشها و موفقیتهای متعددی مواجه شده است. در سال 2010، علیرغم خروج از چهار مسابقه به دلیل آسیبدیدگی، موفق به کسب مقام سوم در ردهبندی عمومی شد. در گرندپری مالزی آن سال، او دومین پیروزی خود را به دست آورد که بهعنوان 46امین پیروزیاش با YZR-M1 ثبت گشت، و این عدد با شماره مسابقهاش تطابق داشت.
در سال 2011، والنتینو روسی تصمیم به ترک یاماها گرفت و به تیم دوکاتی پیوست. این تغییر در مسیر حرفهای او، با چالشها و دشواریهای خاص خود همراه بود، اما او همچنان به تلاشهای خود ادامه داد. در طول دوران حرفهای خود، روسی به عنوان یک ورزشکار با شخصیت و خلاق شناخته میشد. شماره 46 که او همیشه در مسابقات با آن ظاهر میشود، به عنوان نماد او شناخته شده است. این شماره نه تنها به خاطر موفقیتهایش، بلکه به خاطر احترام به پدرش که در سه گرندپری اول خود از این شماره استفاده کرده بود، برای او اهمیت دارد.
والنتینو روسی نه تنها به خاطر مهارتهای فوقالعادهاش در موتورسواری، بلکه به خاطر شخصیت جذاب و شیوه زندگیاش نیز شناخته میشود. سبک راندن او به کنترل ماهرانه اسلایدهای لاستیک و به دراز کردن پای داخلی خود پیش از ورود به پیچ، شناخته میشود. او همچنین به خاطر توانمندیاش در تنظیمات مسابقه و ارتقای قابلیتهای دستگاه خود دارای احترام زیادی است. انتظارات از او همواره بالاست، بویژه پس از پیوستن به تیم دوکاتی که در نهایت نتایج چندان رضایتبخشی به ارمغان نیاورد و او را ناچار به بازگشت به یاماها کرد.
رقابتهای مداوم او با دیگر موتوسواران، بویژه با مارک مارکز، به حوادث قابل توجهی ختم شد که یکی از آنها منجر به از دست رفتن عنوان قهرمانی در فصل 2015 گردید. علاوه بر فعالیتهایش در موتو جی پی، روسی همواره به فرمول 1 علاقهمند بوده و حتی در سال 2006، ماشین فراری را در پیست والنسیا تست کرده است.
جالب اینکه او بشدت به خرافات اعتقاد دارد و قبل از هر مسابقه، به نشانه احترام و تمرکز، روی زانوهایش روی زمین مینشیند و به موتور خود نگاه میکند. این رفتارها نشاندهنده عمیقترین ارتباط او با ورزش و احترام به آن است.
فوتبال نیز در زندگی او نقش پررنگی دارد و او یکی از هواداران مشهور اینتر محسوب میشود و حتی چندی پیش ابراز امیدواری کرده بود که مسی راهی نراتزوری شود. در سال 2009 و زمانی که روسی برای نهمین بار قهرمان جهان شد وبسایت رسمی اینتر این اتفاق را به او تبریک گفت. در سال 2015، زمانی که روسی گرندپری آرژانتین را فتح کرد، دیگو مارادونا، اسطوره فوتبال آرژانتینی، به ستایش او پرداخت و گفت: «روسی ورزشکاری بزرگ برای همه است. فردی که خدمات زیادی به تاریخ ورزش کرده است. او جایگاهی برابر مسی دارد.» این جمله به خوبی نشاندهنده تأثیر والنتینو روسی بر ورزشهای موتوری و محبوبیت او در بین مردم است.
سال 2021 والنتینو روسی سرانجام پس از ۲۶ فصل حضور در مسابقات موتورسواری و کسب ۹ عنوان قهرمانی جهان در تاریخ ۵ اوت ۲۰۲۱ در یک کنفرانس اختصاصی در اتریش اعلام کرد آخرین سالی است که در مسابقات شرکت میکند و در پایان فصل از موتورسواری خداحافظی میکند.
وی در ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ آخرین مسابقه خود را در پیست والنسیای اسپانیا انجام داد و در مراسم ویژهای که از سوی فدراسیون جهانی موتورسواری و اتومبیلرانی (فیم) تدارک دیده شده بود از مسابقات موتو جیپی خداحافظی کرد. همچنین در همان شب اسم او در تالار مشاهیر موتو جیپی ثبت شد.
در حالی که اکنون به 45 سالگی رسیده و به فعالیتهای حرفهای خود پایان داده است، نام والنتینو روسی همچنان یادآور افتخارات و احترام در دنیای موتورسواری است. امروزه، والنتینو روسی به عنوان یک نماد در دنیای موتورسواری شناخته میشود و میراث او در تاریخ این ورزش باقی خواهد ماند. او نه تنها یک قهرمان است، بلکه یک الگو برای نسلهای آینده موتورسواران خواهد بود.
انتهای پیام/
اگرچه والنتینو به چیزهایی همچون گیتار و بازی فوتبال علاقه داشت ولی روز به روز میلش را به درس و مدرسه از دست میداد و زندگی خود را در موتورسواری میدید. روسی در سال 1990 قهرمان کارت منطقهای شد و این موفقیت، او را به سمت رقابتهای بالاتر سوق داد. با افزایش سن و استعداد وی، نیاز به کلاسهای بالاتر موتور برای پیشرفت هر چه بیشتر احساس میشد. در سال 1993 یک «کاگیومیتوی 125 سی سی» خرید و در سال 1994، استعداد او توسط تیم آپریلیا شناسایی شد و خیلی زود به مسابقات قهرمانی ایتالیا راه یافت.
در سال 1997، او با کسب عنوان قهرمانی GP125 به عنوان یک ستاره در حال ظهور در دنیای موتورسواری شناخته شد. دو سال بعد، در سال 1999، او قهرمانی GP250 را نیز به دست آورد و به این ترتیب، نام والنتینو روسی در دنیای موتورسواری به عنوان یک نام آشنا و معتبر ثبت شد.
در سال 2000، روسی به کلاس 500cc منتقل شد و با تلاش و پشتکار خود، توانست به سرعت در این رده نیز به موفقیتهای چشمگیری دست یابد. با پیوستن به تیمهای بزرگ مانند هوندا و یاماها، او توانست در سالهای 2004، 2005، 2008 و 2009 با موتور YZR-M1 چهار عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد. این موفقیتها او را به عنوان یکی از بزرگترین قهرمانان تاریخ MotoGP معرفی کرد و به او لقب «دکتر» دادند.
او در طول دوران حرفهای خود با چالشها و موفقیتهای متعددی مواجه شده است. در سال 2010، علیرغم خروج از چهار مسابقه به دلیل آسیبدیدگی، موفق به کسب مقام سوم در ردهبندی عمومی شد. در گرندپری مالزی آن سال، او دومین پیروزی خود را به دست آورد که بهعنوان 46امین پیروزیاش با YZR-M1 ثبت گشت، و این عدد با شماره مسابقهاش تطابق داشت.
در سال 2011، والنتینو روسی تصمیم به ترک یاماها گرفت و به تیم دوکاتی پیوست. این تغییر در مسیر حرفهای او، با چالشها و دشواریهای خاص خود همراه بود، اما او همچنان به تلاشهای خود ادامه داد. در طول دوران حرفهای خود، روسی به عنوان یک ورزشکار با شخصیت و خلاق شناخته میشد. شماره 46 که او همیشه در مسابقات با آن ظاهر میشود، به عنوان نماد او شناخته شده است. این شماره نه تنها به خاطر موفقیتهایش، بلکه به خاطر احترام به پدرش که در سه گرندپری اول خود از این شماره استفاده کرده بود، برای او اهمیت دارد.
والنتینو روسی نه تنها به خاطر مهارتهای فوقالعادهاش در موتورسواری، بلکه به خاطر شخصیت جذاب و شیوه زندگیاش نیز شناخته میشود. سبک راندن او به کنترل ماهرانه اسلایدهای لاستیک و به دراز کردن پای داخلی خود پیش از ورود به پیچ، شناخته میشود. او همچنین به خاطر توانمندیاش در تنظیمات مسابقه و ارتقای قابلیتهای دستگاه خود دارای احترام زیادی است. انتظارات از او همواره بالاست، بویژه پس از پیوستن به تیم دوکاتی که در نهایت نتایج چندان رضایتبخشی به ارمغان نیاورد و او را ناچار به بازگشت به یاماها کرد.
رقابتهای مداوم او با دیگر موتوسواران، بویژه با مارک مارکز، به حوادث قابل توجهی ختم شد که یکی از آنها منجر به از دست رفتن عنوان قهرمانی در فصل 2015 گردید. علاوه بر فعالیتهایش در موتو جی پی، روسی همواره به فرمول 1 علاقهمند بوده و حتی در سال 2006، ماشین فراری را در پیست والنسیا تست کرده است.
جالب اینکه او بشدت به خرافات اعتقاد دارد و قبل از هر مسابقه، به نشانه احترام و تمرکز، روی زانوهایش روی زمین مینشیند و به موتور خود نگاه میکند. این رفتارها نشاندهنده عمیقترین ارتباط او با ورزش و احترام به آن است.
فوتبال نیز در زندگی او نقش پررنگی دارد و او یکی از هواداران مشهور اینتر محسوب میشود و حتی چندی پیش ابراز امیدواری کرده بود که مسی راهی نراتزوری شود. در سال 2009 و زمانی که روسی برای نهمین بار قهرمان جهان شد وبسایت رسمی اینتر این اتفاق را به او تبریک گفت. در سال 2015، زمانی که روسی گرندپری آرژانتین را فتح کرد، دیگو مارادونا، اسطوره فوتبال آرژانتینی، به ستایش او پرداخت و گفت: «روسی ورزشکاری بزرگ برای همه است. فردی که خدمات زیادی به تاریخ ورزش کرده است. او جایگاهی برابر مسی دارد.» این جمله به خوبی نشاندهنده تأثیر والنتینو روسی بر ورزشهای موتوری و محبوبیت او در بین مردم است.
سال 2021 والنتینو روسی سرانجام پس از ۲۶ فصل حضور در مسابقات موتورسواری و کسب ۹ عنوان قهرمانی جهان در تاریخ ۵ اوت ۲۰۲۱ در یک کنفرانس اختصاصی در اتریش اعلام کرد آخرین سالی است که در مسابقات شرکت میکند و در پایان فصل از موتورسواری خداحافظی میکند.
وی در ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ آخرین مسابقه خود را در پیست والنسیای اسپانیا انجام داد و در مراسم ویژهای که از سوی فدراسیون جهانی موتورسواری و اتومبیلرانی (فیم) تدارک دیده شده بود از مسابقات موتو جیپی خداحافظی کرد. همچنین در همان شب اسم او در تالار مشاهیر موتو جیپی ثبت شد.
در حالی که اکنون به 45 سالگی رسیده و به فعالیتهای حرفهای خود پایان داده است، نام والنتینو روسی همچنان یادآور افتخارات و احترام در دنیای موتورسواری است. امروزه، والنتینو روسی به عنوان یک نماد در دنیای موتورسواری شناخته میشود و میراث او در تاریخ این ورزش باقی خواهد ماند. او نه تنها یک قهرمان است، بلکه یک الگو برای نسلهای آینده موتورسواران خواهد بود.
انتهای پیام/