منهای فوتبال

279
مهران تیشه‌گران: فدراسیون ناشنوایان همیشه موفق بوده است

در کادر فنی از مربیان سالم استفاده می‌کنیم

مهران تیشه‌گران: فدراسیون ناشنوایان همیشه موفق بوده است

مهران تیشه‌گران می گوید خدا را شکر می‌کنیم که چندین سال است این فدراسیون در اکثر رشته‌های ورزشی در زمینه‌های بین‌المللی و برگزاری مسابقات همیشه موفق بوده است.

علی رضایی:یکی از فدراسیون‌های پرکار این روزها، فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان کشورمان است که هدف از ایجاد آن گسترش و رواج دادن ورزش میان ناشنوایان ایران بر پایه مقررات و اساس فنی جهانی و نیز شرکت دادن آنها در مسابقه‌های داخلی و خارجی است. روزنامه ایران ورزشی مصاحبه‌ای با مهران تیشه‌گران رئیس فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اخبار و رویدادهای ورزش ناشنوایان داشته که با هم مخاطب آن می‌شویم.
‌چه خبر از ورزش ناشنوایان کشورمان؟
حالا که اسم خبر آمد من هم می‌خواهم این خبر خوشحال‌کننده خیلی داغ و دست اول را به ایران ورزشی و سایر رسانه‌ها بگویم که تیم ملی فوتسال ناشنوایان ایران در اولین مسابقه خود در پنجمین دوره مسابقات قهرمانی جهان در سائوپائولو برزیل، به مصاف تیم ترینیداد و توباگو رفت و در پایان با نتیجه پرگل ۱۹ بر صفر به برتری رسید. در دومین مسابقه هم در مصاف با تیم میزبان به تساوی ۴ بر ۴ دست یافت.
‌آیا فدراسیون ورزش ناشنوایان در یکسری رشته‌های خاص موفق بوده؟
خدا را شکر می‌کنیم که چندین سال است این فدراسیون در اکثر رشته‌های ورزشی در زمینه‌های بین‌المللی و برگزاری مسابقات همیشه موفق بوده است. واقعاً سخت است چون به هرحال ما یک فدراسیون نیستیم بلکه در حال حاضر 17 رشته ورزشی در فدراسیون ناشنوایان و کم‌شنوایان کشور فعال است. با این وجود با این چند رشته ورزشی، ما یک وزارت و سازمان محسوب می‌شویم. در سال 1401 در المپیک ناشنوایان توانستیم با هشت رشته ورزشی که شرکت کرده بودیم بعد از آمریکا و اوکراین به عنوان سومی برسیم.
‌راجع به پاداش ورزشکاران ناشنوا صحبت کنید، آیا در این زمینه تغییری ایجاد شده است؟
ما در این زمینه از وزارت ورزش خیلی پیگیر بوده‌ایم تا پاداش ورزشکاران را که خیلی هم به آن نیاز دارند پرداخت کنند. با تلاش‌هایی که صورت گرفت و موافقتی که وزیر ورزش انجام داد پاداش‌ها را از 23درصد به 60 درصد رساندیم که در زمان وزارت کیومرث هاشمی این اقدام عملی شد.
‌از لحاظ استعدادیابی با کدام سازمان تفاهمنامه داشته‌اید؟
در بخش استعدادیابی ورزش ناشنوایان دو ماه پیش تفاهمنامه همکاری مابین فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کل کشور منعقد شد. مهم‌ترین مفاد این تفاهمنامه همکاری در جهت تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک از جمله: استعدادیابی، استعدادپروری، توجه به ورزش همگانی و قهرمانی ورزشکاران ناشنوا، برگزاری مسابقات و المپیادهای‌های دانش آموزی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های دانش‌افزایی برای مربیان و معلمان ورزش مدارس استثنایی کل کشور بود.
‌راجع به کادر فنی تیم‌های ورزشی ناشنوایان صحبت کنید؟
ما هنوز در کادر فنی از مربیان سالم استفاده می‌کنیم. البته این مربیان در زمان مسابقات، تورنمنت‌ها و اردوهای تیم ملی به کادر تیم‌های ما اضافه می‌شوند و حقوق دریافتی آنها هم بستگی به مدت زمان حضور آنها در تیم‌ها دارد برخلاف تیم‌های فوتبال یا سایر رشته‌های ورزشی که همیشه یک فصل با مربیان قرارداد می‌بندند مربیان ورزش‌های ناشنوایان فقط یک الی 2 ماه با آنها قرارداد می‌بندیم کما اینکه ما دستیاران و کمک مربیان‌مان را هم از بین ورزشکاران ناشنوای بازنشسته یا قهرمانان ناشنوایی که از ورزش قهرمانی خداحافظی کرده‌اند انتخاب می‌کنیم.
‌صحبت از حقوق و دستمزد یا حق‌الزحمه مربیان شد. آیا تا حالا اسپانسر خاصی ورزشکاران ناشنوا را حمایت کرده است؟
معمولاً اسپانسرها به سراغ رشته‌های ورزشی می‌روند که دارای بیشترین طرفدار هستند. فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان از طریق وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود. این فدراسیون منبع درآمد خاصی ندارد، فقط وزارت ورزش و جوانان است که از لحاظ مالی همیشه هوای ورزشکاران این فدراسیون را دارد.
‌صحبت پایانی؟
یکی از مشکلات ورزشکاران ناشنوا این است که هیچ‌وقت دیده نشدند، یکی از مهم‌ترین چالش‌های ذهنی من این است که چرا یک قهرمان المپیک ناشنوا باید مورد توجه قرار نگیرد یعنی اینکه بارها از خود قهرمانان ناشنوا یکسری جملات دردناک شنیده‌ام که می‌گفت «همسایه‌های دیوار به دیوار ما از اینکه من قهرمان جهان شده‌ام خبر ندارند ولی از کوچکترین حوادث فوتبال یا سایر رشته‌های ورزشی افراد سالم کاملاً مطلع هستند». امیدوارم روزی برسد که ناشنوایان نیز همانند ورزشکاران شنوا دیده شوند و حتی از نظر پاداش هم فرقی بین آنها وجود نداشته باشد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های منهای فوتبال