فوتبال ایران

2847
مرفاوی: باید نسبت به تیم ملی خوشبین باشیم

هم با تجربه‌ایم، هم لژیونرهای خوبی داریم

مرفاوی: باید نسبت به تیم ملی خوشبین باشیم

تمامی هواداران فوتبال در انتظار آغاز مسابقات جام ملت‌های آسیا در قطر هستند.

محمد محمدی سدهی/ تمامی هواداران فوتبال در انتظار آغاز مسابقات جام ملت‌های آسیا در قطر هستند. تیم ملی فوتبال کشورمان با هدایت امیر قلعه‌‌نویی در این مسابقات حاضر خواهد شد و نخستین بازی خود را روز یکشنبه مقابل فلسطین برگزار خواهد کرد. این در حالی است که ملی‌پوشان کشورمان در آخرین بازی تدارکاتی خود موفق به پیروزی 5 گله مقابل اندونزی شدند تا با پیروزی روحیه‌بخش به استقبال این مسابقات معتبر بروند.
صمد مرفاوی، پیشکسوت فوتبال ایران در خصوص این مسابقات به «ایران ورزشی» می‌گوید: «تیم ملی ما تجربه زیادی دارد و علاوه بر این ما لژیونرهای خوبی هم داریم که این به تیم ملی کمک خواهد کرد. مجموع این موضوعات باعث می‌شود تا تیم ما از نظر فنی شرایط خوبی داشته باشد. حالا برخی‌ها می‌گویند میانگین سنی بازیکنان تیم ملی بالاست و در این شرایط که تیم ملی وارد مسابقات شده، این صحبت‌ها به هیچ وجه درست نیست چرا که تیم ملی نیاز به آرامش و حمایت دارد.»
او با اشاره به این موضوع که باید به تفکرات کادر فنی احترام بگذاریم، می‌افزاید: «تیم ملی با قلعه‌نویی اگر نتیجه گرفت که هیچ اما اگر نتیجه نگرفت می‌توانیم بعد از جام ملت‌ها انتقاد کنیم نه حالا. در حال حاضر مهمترین موضوع این است که باید خوش‌بین باشیم و حق انتقاد از تیم ملی را نداریم. مردم ما منتظر درخشش تیم ملی‌شان هستند و ملی‌پوشان این موضوع را خیلی خوب می‌دانند و با انگیزه زیاد به مصاف رقبای خود خواهند رفت. ما در قطر هواداران زیادی داریم که آنها می‌توانند به تیم ملی روحیه بدهند.»
این پیشکسوت فوتبال ایران می‌افزاید: «تیم ما به همراه تیم‌های ژاپن، کره جنوبی و همچنین عربستان جزو مدعیان قهرمانی است. ما در این مسابقات باید با تیم‌های خوب، درجه دو و یا سه آسیا بازی کنیم و برای هر شرایطی آماده باشیم. بازی اول برای ما اهمیت زیادی دارد و باید قدم اول را محکم برداریم و بعد از آن به فکر بازی‌های سخت باشیم. ما از نظر روحی، فکری و بدنی باید آماده باشیم چرا که همه بازی‌ها مهم هستند.»
آخرین قهرمانی فوتبال ایران به جام ملت‌های 1976 بر‌می‌گردد و تیم ملی کشورمان پس از آن نتوانست روی سکوی قهرمانی قرار بگیرد. مرفاوی در خصوص ناکامی‌های فوتبال ایران در دوره‌های گذشته چنین نظری دارد: «فاصله تیم‌های آسیایی کم شده و در طول این سال‌ها تیم‌های دیگر پیشرفت داشتند اما فوتبال ما کاملاً راکد بود. دوره قبل هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که قطر قهرمان جام ملت‌ها شود اما این اتفاق افتاد و حالا این تیم هم جزو مدعیان محسوب می‌شود. نمی‌توان هیچ کدام از تیم‌ها را دست کم گرفت چرا که تمامی تیم‌ها پیشرفت کرده‌اند و خطرناک هستند.»
او با اشاره به این موضوع که تیم‌های دیگر مثل ژاپن در طی این سال‌ها پیشرفت کردند، بیان می‌کند: «این تیم‌ها برای پیشرفت به تربیت بازیکنان جوان پرداختند و برای آن برنامه‌ریزی کردند و امکانات در اختیار بازیکنان قرار دادند اما ما هیچ کاری انجام ندادیم و کار ما روزمرگی بود. این موضوعات باعث شد تا از فوتبال آسیا عقب بمانیم و اگر ما هم با برنامه جلو می‌رفتیم، می‌توانستیم با توجه به داشتن استعدادهای فراوان در فوتبال، در فوتبال دنیا آقایی کنیم.»
این پیشکسوت فوتبال که در جام ملت‌ها 1988 قطر حضور داشت، می‌افزاید: «در آن سال تیم ژاپن برنامه‌ریزی خود را برای پیشرفت در قاره آسیا آغاز کرده بود، آنها در ابتدای راه بودند و خیلی زود از مسابقات حذف شدند. البته به هیچ وجه نگران حذف‌شان نبودند و با تیمی کاملاً جوان در مسابقات حاضر شدند تا حالا که این تیم مدعی اصلی قهرمانی جام ملت‌ها است. آنها هدف داشتند و موفق شدند اما ما تنها به نیروی انسانی‌مان اکتفا کردیم.»
مرفاوی صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «به هر حال ما باید برای این نیروی انسانی برنامه داشته باشیم. ما در این سال‌ها نه تنها در رده بزرگسالان، بلکه در تمامی رده‌ها موفق نبودیم و علت آن عدم برنامه‌ریزی است. در برخی اوقات تیم‌های ما نتایج خوبی می‌گیرند که دلیل آن هم کیفیت خوب بازیکنان‌مان است نه برنامه خوب.»
این پیشکسوت فوتبال کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا از جام ملت‌های 1988 خاطره‌ای دارید، می‌گوید: «در آن سال عربستان در دیدار فینال با کره جنوبی قهرمان شد و ما هم توانستیم با شکست چین سوم شویم. ما برای حضور در فینال باید کره جنوبی را شکست می‌دادیم اما با ناداوری از کره شکست خوردیم. آن تیم، تیم جوانی بود و مرحوم دهداری انقلاب کرد و بازیکنان جوان را به تیم ملی آورد. تیم ملی با بازیکنان جوان خود در حالی سوم شد که امکانات سخت‌افزاری نداشت اما چون به جوانان بها داده شد، تیم سال بعد توانست قهرمان بازی‌های آسیایی شود.»
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران