فوتبال ایران

3340
پرسپولیس به سر خط انتخاب برگشت!

شرط و شروط و بودجه محدود برای سرمربی صاحب رزومه

پرسپولیس به سر خط انتخاب برگشت!

پرسپولیس برای انتخاب سرمربی جدید دوباره به اول راه رسیده است.

محمد قراگزلو؛ از روز پنجشنبه گزینه‌های مربیگری بسیاری به مدیران باشگاه پرسپولیس معرفی شده اما به نظر می‌رسد مدیران این باشگاه هنوز در خط استارت انتخاب سرمربی هستند.
بعد از منتفی شدن حضور برانکو در پرسپولیس هم گزینه‌های بسیاری به مدیران این باشگاه برای جانشینی یحیی گل‌محمدی معرفی شده اما با از دست دادن دو هفته زمان، این باشگاه به سر خط برگشته است.
از بعدازظهر پنجشنبه که برانکو به درویش نه گفته، به تلفن همراه تمام مدیران باشگاه پرسپولیس از مدیر ورزشی گرفته تا عضو هیأت مدیره و حتی مدیر روابط عمومی سیل گزینه‌های مختلف مربیگری روان شده که البته همه آنها خارجی هستند.
جالب اینکه برخی افرادی که گزینه‌ها را همراه با رزومه‌های‌شان برای مدیران باشگاه پرسپولیس می‌فرستند ایجنت‌های خارجی هستند. نکته اینجاست که با وجود مطرح شدن بسیاری از اسامی آشنا طی دو روز گذشته هیچ‌کدام آنها مربیان گزینه باشگاه پرسپولیس نیستند.
 
بودجه محدود برای انتخاب سرمربی
به نظر می‌رسد ساز و کار مناسبی در باشگاه پرسپولیس برای انتخاب سرمربی وجود ندارد. در واقع مشخص نیست که باشگاه مربی‌ای می‌خواهد تا دنبال عقد قرارداد بلندمدت با اوست یا دنبال مربی‌ای است که همین سطح را در پرسپولیس حفظ کند و حتماً دنبال قهرمانی این فصل لیگ برتر و حتی جام حذفی باشد.
در عین حال نکته اینجاست که پرسپولیس مربی خارجی می‌خواهد اما بودجه باشگاه محدود است و با این شرایط انتخاب سخت می‌شود و در واقع با وجود معرفی گزینه‌های بسیار، مدیران باشگاه با بودجه محدود در بین گزینه‌ها دنبال آنهایی هستند که صاحب بهترین رزومه باشند چرا که در موقعیت فعلی که یحیی استعفا داده و برانکو هم نیامده، هواداران پرسپولیس فقط گزینه خارجی صاحب رزومه و شناخته شده می‌خواهند تا تیم محبوب‌شان را در همان روند موفقیت‌ها حفظ کند. اتفاقی که گزینه‌ها را بسیار محدود خواهد کرد چرا که باید سراغ مربی‌ای بروند که با فوتبال آسیا و ترجیحاً ایران آشنا باشد و مختصات کار در ایران را بشناسد.
باشگاه پرسپولیس قصد دارد برای یک فصل نهایتاً 500 تا 600 هزار دلار و برای یک فصل و نیم 800 تا 900 هزار دلار به سرمربی جدیدش پرداخت کند ضمن اینکه این مسأله را هم به گزینه‌ها اعلام کرده که دستیار نمی‌خواهند اما طبیعتاً هر مربی‌ای که بیاید دستیاران خاص خودش را خواهد آورد.
 
اسکوچیچ و کالدرون گزینه نیستند
درست بعد از انتشار خبر جواب منفی برانکو به پرسپولیس، رسانه رسمی این باشگاه اعلام کرد بررسی ده گزینه خارجی دیگر آغاز شده اما نکته اینجاست که پرسپولیس زمان زیادی برای انتخاب سرمربی ندارد و باید دست بجنباند. در عین حال بالا رفتن قیمت دلار، شرایطی را باعث شده تا مربیان خارجی برای حضور در ایران مشکلات خانوادگی‌شان را مطرح کنند و البته قیمت بالای بسیاری از این گزینه‌ها انتخاب نهایی را دشوار کرده است.
در عین حال طی دو روز گذشته از کالدرون و اسکوچیچ تا پریرای اسپانیایی، نام‌های زیادی به عنوان گزینه هدایت پرپسولیس مطرح شده که باشگاه دنبال آنها نیست. برخی گزینه‌هایی هم که به باشگاه اعلام شده و نام‌آشنا هستند نرخ بالایی دارند و باشگاه به آنها فکر نکرده است. بحث استفاده از مربی ایرانی نیز همچنان منتفی است مگر اینکه همان هیأت مدیره‌ای که تأکید کرده بود فقط مربی خارجی، حالا از موضع اولیه‌اش کوتاه بیاید.
 
آخرین راه، سپردن تیم به اوسمار
با توجه به شرایط بغرنج و پیچیده‌ای که باشگاه پرسپولیس برای انتخاب جانشین یحیی گل‌محمدی پیدا کرده، گزینه‌های بسیاری به مدیران این باشگاه برای جانشینی او معرفی شده اما باشگاه به گزینه ادامه همکاری با اوسمار هم فکر کرده است.
در جلسات دو روز اخیر تلفنی و حضوری مدیران پرسپولیس، به همکاری با این مربی برزیلی در نقش سرمربی و نفر اول فکر شد اما به نظر می‌رسد باشگاه از اینکه هواداران او را نپذیرند فعلاً به این گزینه به صورت جدی فکر نمی‌کند.
با ابن وجود اینکه اوسمار طی یک سال و نیم اخیر در این تیم مشغول به کار بوده و با شرایط بازیکنان کاملاً آشناست و از طرفی برای باشگاه هزینه بسیار کمتری نسبت به جذب یک مربی خارجی جدید دارد، می‌تواند گزینه مناسب و اقتصادی باشد. در عین حال باشگاه با این انتخاب در مقابل مخالفان انتخاب مربی ایرانی که تعدادشان کم هم نیست دست بالا را خواهد داشت.
اوسمار قبل از حضور در پرسپولیس هیچ‌گاه برای مربیگری از برزیل خارج نشده بود اما حالا مختصات فوتبال ایران و آسیا را تا حدودی شناخته، ضمن اینکه به خاطر حضور در تیم‌های پرهواداری مثل فلامینگو و کورینتیانس با اتمسفر باشگاه‌های بزرگ و پرطرفدار آشناست.
با این وجود نگرانی دیگری که در مورد ویرا وجود دارد اینکه او یک مربی آکادمیک و علم‌گراست و شاید در کنترل رختکن با مشکل مواجه شود، مگر اینکه دستیار ایرانی کاریزماتیک و کاربلد داشته باشد.
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران