فوتبال ایران

344
فرصت های طلایی برای جوانگرایی

همه چیز را بار دوش تیم ملی فوتبال نکنیم

فرصت های طلایی برای جوانگرایی

این روزها، روزهای تیم ملی فوتبال کشورمان است، از یک طرف باید در رقابت های مقدماتی حضور در جام جهانی فوتبال به میدان برود و از طرف دیگر خیلی زود دیگر بازیهای جام ملت های آسیا خواهد شد و این یعنی تیم ملی روزهای شلوغ و پرحجمی را در ماه های آینده و تا آخر سال خواهد داشت.

اکبر منتشلو؛ بازیها در چنین سطحی، هم بسیار مهم، رسمی و تعیین کننده هستند، بازیهای که هر مسابقه از آنها می تواند سرنوشت متفاوتی را برای تیم های حاضر در این رقابت ها رقم بزند و آینده را برای آن تیم متفاوت کند. این بازیها معمولاً سطح بسیار بالایی دارند و حضور بازیکنان با تجربه ، با مهارت و آماده در این بازیها را می طلبد. بخصوص اینکه این رقابت ها معمولاً زیر ذره بین بوده و نه تنها نتایج آنها مستقیماً در رنکینگ تیم ها موثر است، بلکه بازیکنان هم زیر ذره بین بوده و فرصت بسیار مناسبی است تا برخی بازیکنان که سالها با زحمت و تلاش توانسته به سطح قابل قبولی از فوتبال دنیا برسند، خود را به تیم ها و باشگاه های مطرح تحمیل کنند. که باز هم به اهمیت این مسابقات خواهد افزود.

در طی روزهای گذشته و معمولا در چنین زمان های معمولا حرف از جوانگرایی در تیم ملی مطرح می شود که به نظر می رسد نگاه سطخی به این موضوع، بسیار گمراه کننده خواهد بود. به طور حتم حضور برخی بازیکنان جوانان در کنار نفرات اصلی تیم ملی هم لازم بوده و هم می تواند از نظر انگیزشی برای سایر بازیکنان بسیار خوب باشد، اما اینکه انتظار داشته باشیم در تیم ملی که قرار است در رقابت های سخت مقدماتی جام جهانی و بازیهای آسیایی به میدان برود، جوانگرایی ملموس و قابل توجه ای داشته باشیم، انتظار به جایی نخواهد بود. اما راهکار چیست و چگونه باید بحث پر اهمیت جوانگرایی در فوتبال را پیگیر شد، آیا زمان و مکان مناسب تری برای جوانگرایی وجود داشت و در حقیقت در جایی بهتر از تیم ملی می توان به جوانگرایی واقعی جامع عمل پوشاند؟ اینها سوالاتی هستند که پاسخ به آنها می تواند در کنار داشتن برخی جوانان در تیم ملی فوتبال و برآورده کردن بحث انگیزشی این کار، به جوانگرایی واقعی در فوتبال اندیشید و در حقیقت جوانگرایی واقعی حمایت جدی از تیم های نوجوانان، جوانان و امیدها است، این تیم ها فرصت طلایی برای جوانگرایی است که متاسفانه طی سالهای اخیر کمتر بها به آنها داده شده است.

جوانگرایی واقعی در همین تیم ها معنا پیدا می کند، چرا که با حمایت همه جانبه از این تیمها و مطرح کردن آنها، نخبه فوتبالی در بهترین زمان از فوتبال اش می تواند، هم تجربه کافی پیدا کند و هم در همه جوانب خود را برای حضور در تیم ملی فوتبال در بهترین سن آماده کند. همانطور که اشاره شد حضور اندک از جوانان در تیم ملی به طور حتم در بحث انگیزشی بازیکنان موثر خواهد بود اما بار کردن همه چیز روی دوش تیم ملی می تواند نتیجه عکس داده و می تواند در این بازیهای مهم، تیم ملی را با چالش های مواجه کند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران