منهای فوتبال

486
لطف‌الله نسبی: با حمایت‌ بیشتر عالمیان‌های جدیدی معرفی می‌شوند

سرمربی تیم ملی هم زندگی دارد

لطف‌الله نسبی: با حمایت‌ بیشتر عالمیان‌های جدیدی معرفی می‌شوند

رقابت‌های تنیس روی میز قهرمانی جهان ۲۷ بهمن تا ۶ اسفند در بوسان کره جنوبی برگزار خواهد شد. تیم ملی تنیس روی میز یکی از ۶۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌هاست.

پریسا غفاری/این دوره رقابت‌های قهرمانی جهان، حکم انتخابی المپیک را دارد اینگونه که هشت تیم برتر مسابقات سهمیه مستقیم بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس را کسب می‌کنند. بنابراین نتیجه‌گیری در این رویداد برای تنیس روی میز که کسب سهمیه تیمی المپیک برای اولین بار را دنبال می‌کند، اهمیت زیادی دارد. اگر تنیس روی میز ایران از این رقابت‌ها به نتیجه نرسد، باید قید سهمیه تیمی را بزند و امیدوار به کسب سهمیه انفرادی از رقابت‌های آسیای میانه بماند. به همین بهانه گفت و گویی داشتیم با جمیل لطف الله نسبی،‌سرمربی تیم ملی تنیس روی میز ایران.

‌ترکیب تیم ملی برای جهانی مشخص شد؛ اردوها چه زمانی استارت می‌خورد؟
از ترکیب ۵ نفره اعزامی، نوشاد و نیما عالمیان و امیرحسین هدایی در فرانسه شاغل هستند. این بازیکنان تا ۲۸ دسامبر (۷ دی) درگیر رقابت‌های باشگاهی این کشور هستند. بعد از آن هم که به ایران باز می‌گردند باید وارد لیگ کشور شوند. البته تا زمان اعزام به قهرمانی جهان کره جنوبی فرصت چندانی برای تمرینات سنگین نداریم. آنها حتی باید به پروتور پرتغال و ایتالیا بروند و فقط زمان کوتاهی برای استراحت دارند.


‌ترکیب تیم‌های اعزامی به پرتغال و ایتالیا مشخص شده است؟
بله، قرار است برادران عالمیان و امیرحسین هدایی در مسابقات فیدر ایتالیا شرکت کنند. هدایی حضور در مسابقات فیدر پرتغال را هم در برنامه دارد. همه اینها به ارتقای رنکینگ و آمادگی بهتر آنها کمک می‌کند.


‌بازیکنان ایران در حین مسابقات باشگاهی‌شان نمی‌توانستند به ایران بیایند؟
به خاطر بازی‌های آسیایی، ملی‌پوشان چند بازی باشگاهی را از دست دادند. به خاطر همین دیگر امکان اینکه از آنها بخواهیم مرخصی باشگاهی بگیرند، وجود ندارد. البته همین که این بازیکنان در لیگ فرانسه هستند به حفظ آمادگی آنها کمک می‌کند.


در خصوص مسابقات جهانی صحبت می‌کنید؟
این رقابت‌ها انتخابی المپیک است و تنها هشت تیم برتر جواز تیمی المپیک را می‌گیرند. البته در جمع 8 تیم بودن کار خیلی سختی است که همه آن بستگی به قرعه دارد. اگر قرعه خوب داشته باشیم شانس صعود داریم اما اگر چین حریف ما در حذفی شود مسلماً سرنوشت تیم تغییر می‌کند. شاید مقابل خیلی از تیم‌ها شانسی داشته باشیم اما بحث چین چیز دیگری است.


‌با تجربه‌ای که بازیکنان سال‌ها کسب کردند آیا فکر نمی‌کنید دیگر بین 8 تیم قرار گرفتن کمی راحت‌تر شده است؟
سخت است. در هانگژو ما بازی بهتری انجام دادیم و ژاپن را شکست دادیم. همانطور که اگر مقابل کره جنوبی بازی اول را برده بودیم موفق به شکست این تیم هم شده بودیم. ولی با همه این مسائل فکر می‌کنم نزدیک به سطح یک آسیا شده‌ایم.


‌الان در میان استعدادهای ایران کسانی هستند که بتوانند جایگزین برادران عالمیان شوند؟
موسوی و حیدری اردونشینان فعلی، نوید شمس، بنیامین فرجی و خیلی‌های دیگر که فدراسیون روی آنها سرمایه گذاری کرده است. اگر از این استعدادها به خوبی حمایت شوند و در فیلدرهای بیشتری هم شرکت کنند، دور از دسترس نخواهد بود که عالمیان‌های جدیدی معرفی شوند.


‌درباره بانوان چطور؟
خانمها هم روند رو به رشدی دارند. انها در کشورهای اسلامی در بخشهای انفرادی و تیمی مدال گرفتند. آنها اگر با جسارت بیشتری تمرین کنند و با ملی پوشان پسر تمرین کنند می‌توانند کیفیت تکنیکی خود را بالاتر ببرند. ولی غافل هم نشوید که تمام قدرت‌های برتر جهان از آسیا هستند. در مورد شیما صفایی هم که در هانگژو بازی کرد باید به او حق داد چون درهمان بازی اول به حریف ژاپنی خورده بود که رنکینگ‌دار است.


‌شرایط  لیگ برتر تنیس روی میز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
امسال قرار است پتروشیمی ماهشهر به لیگ برگردد و حتماً شرایط بهتر می‌شود. اگر لیگ بسیار پرقدرت برگزار شود دیگر نیازی نیست که بازیکنان به خارج از ایران بروند.


‌شما برای دیدن بازی‌های لیگ می‌روید؟
سرمربی تیم ملی هم زندگی دارد و باید در زمان تعطیلی‌های اردوها حداقل بتواند در کنار خانواده‌اش باشد. ضمن اینکه من با تیمی قرارداد ندارم.


فکر نمی‌کنید فدراسیون باید کادرهای فنی تیم ملی‌اش را از نظر مالی ساپورت کند تا سرمربی بتواند با فراغ بال به بازی‌های لیگ هم سری بزند؟
بودجه فدراسیون آنقدر کم است که فقط می‌تواند حق‌الزحمه کارمندان فدراسیون، هیات‌ها، اعزام‌های تیم ملی بانوان و مردان را بدهد همین مسأله کار فدراسیون را سخت می‌کند. اگر هم پیشنهاد شما را بخواهد اجرایی کند سرمربیان تیم‌های بزرگسالان، جوانان و نوجوانان در هر دو رده سنی مردان و زنان در حد توان مالی‌اش نیست.


‌صحبت پایانی.
با توجه به نتایجی که پینگ‌پنگ در بازی‌های آسیایی کسب کرد توقعات بالاتر رفته است ولی امید است تا در حد این توقعات حمایت و توجهات بیشتر شود تا در این سطحی که هستیم رقابت کنیم. بدانید پینگ‌پنگ قابلیت این را دارد که در سطح آسیا مدال بگیرد.

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های منهای فوتبال