اخبار

541
نداشتن «VAR» تنها دلیل نابسامانی‌ها نیست

نداشتن «VAR» تنها دلیل نابسامانی‌ها نیست

بعضی اشتباهاتی که داوران ما می‌کنند و برخی آرای عجیب و غریب و غیرمنصفانه‌شان واقعاً مجال هرگونه دفاعی را از آنان می‌گیرد.

وصال روحانی: کوتاهی‌های متعدد در امر قضاوت مسابقه اخیر پیکان با آلومینیوم اراک در هفته یازدهم لیگ برتر فوتبال کشور تازه‌ترین سند بر این ادعا است که مشکلات داوری در جامعه فوتبال و در جریان مسابقات باشگاهی ما بسیار بیشتر از آنی است که مسئولان امر داوری راضی به بیان آن هستند.
پیام حیدری، داور دیدار فوق البته براساس رأیی که یکی از خط‌ نگه‌داران او داد، یک گل تیم آلومینیوم را مردود شمرد و بر اثر آن بلوای بزرگی در زمین حادث شد که این داور هیچ توفیقی در مهار آن نداشت و بر اثر این ضعف اعتبار حرفه‌ای خود را از دست داد. اخراج یک بازیکن آلومینیوم نیز پس از دریافت کارت قرمز از سوی داور در شکل‌گیری درگیری‌های فیزیکی وسیعی که در نقاط مختلف زمین به راه افتاد و از این سو به آن سو کشیده شد، سهم داشت اما هر چه بود، حیدری با وجود تلاش فراوانش برای حفظ امنیت کمک داور و حرکت در تمام سطح میدان و واسطه قرار دادن خود در جمع برخوردکنندگان و بازیکنانی که یکدیگر را هُل می‌دادند و توهین می‌کردند، قادر به برقراری هیچ نظم قابل ذکری نشد و صحنه این مسابقه تبدیل به رینگ مبارزه‌ای شده بود که هر کس در آن هر حقی را برای خود قائل بود.

مجتبی حسینی، سرمربی آلومینیوم حتی برای دقایقی تیمش را از زمین بیرون کشید و فقط پس از تفکر دوباره به شاگردانش اجازه بازگشت به میدان را داد. اکثر کارشناسان داوری گفتند ایرادی در گل مردود اعلام شده آلومینیوم ندیده‌اند و حیدری بسیار خوش‌شانس بود که در دقایق بعدی «آلومینیوم 10 نفره» سرانجام گل مساوی‌اش را زد و به نتیجه 1-1 رسید زیرا اگر بازی با همان برتری 0-1 پیکان تمام می‌شد، به قول قدیمی‌ها شاید تکه بزرگ حیدری همان گوشش می‌شد!
می‌توان یک بار دیگر عدم به‌کارگیری وسایل کمک داوری ویدیویی (VAR) را بهانه بروز این گونه اشتباهات و به راه افتادن این مجادلات عنوان کرد اما بعضی اشتباهاتی که داوران ما می‌کنند و برخی آرای عجیب و غریب و غیرمنصفانه‌شان واقعاً مجال هرگونه دفاعی را از آنان می‌گیرد و واقعاً جای ای‌والله دارد! حتی چشم‌های غیرمسلح و آدم‌های غیرحرفه‌ای هم می‌توانستند تشخیص بدهند که گل اول تیم اراکی به درستی به ثمر رسیده و ایرادی نداشته و این را هر عامل انسانی هم می‌توانست ببیند و انداختن تقصیر به گردن کسانی که از ادوات مدرن الکترونیکی و هوش مصنوعی برای ردگیری اتفاقات داخل میدان همچنان دوری می‌جویند و VAR را در استادیوم‌ها تعبیه نمی‌کنند، فقط تلاش برای گم کردن واقعیت‌ها است. واقعیت‌هایی که می‌گویند دید و هوش انسانی هم برای مدیریت بر اکثر این اتفاقات کافی است و مرتبط دانستن همه این آشفتگی‌ها به مسائل VAR فقط در حکم آدرس غلط دادن به دوستداران ورزش است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های اخبار