کشتی و وزنه‌برداری

683
شمارش معکوس برای تقسیم سهمیه‌های پاریس در دوحه

هزار دلار پاداش وزنه‌برداران قهرمان در قطرکاپ

شمارش معکوس برای تقسیم سهمیه‌های پاریس در دوحه

تورنمنت بین‌المللی قطرکاپ که قرار است امسال به عنوان رقابت جایزه بزرگ و گزینشی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس از روز ۱۳ تا ۲۳ آذرماه در این کشور عربی برگزار شود، بعد از مسابقات جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا، ۲۰۲۳ آسیایی کره‌جنوبی و جهانی ریاض عربستان، تورنمنتی مهم و معتبر است که در تقویم فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به عنوان رقابت گزینشی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ فرانسه ثبت شده است. قطرکاپ، امسال در دوحه برای وزنه‌برداران مدعی کسب سهمیه ورودی به المپیک، خصوصاً ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران بسیار مهم و حیاتی است. حیاتی از این جهت که اگر ستاره‌های ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران بتوانند رکوردهای خوبی در اوزان المپیکی برای خود ثبت کنند، می‌توانیم روی تثبیت سهمیه‌های ورودی المپیک وزنه‌برداران خود در اوزان ۸۹، ۱۰۲ و ۱۰۹+ کیلوگرم حساب ویژه‌ای باز کنیم.

رضا عباسپور: تورنمنت بین‌المللی قطرکاپ که قرار است امسال به عنوان رقابت جایزه بزرگ و گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس از روز 13 تا 23 آذرماه در این کشور عربی برگزار شود، بعد از مسابقات جهانی 2022 کلمبیا، 2023 آسیایی کره‌جنوبی و جهانی ریاض عربستان، تورنمنتی مهم و معتبر است که در تقویم فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به عنوان رقابت گزینشی بازی‌های المپیک 2024 فرانسه ثبت شده است. قطرکاپ، امسال در دوحه برای وزنه‌برداران مدعی کسب سهمیه ورودی به المپیک، خصوصاً ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران بسیار مهم و حیاتی است. حیاتی از این جهت که اگر ستاره‌های ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران بتوانند رکوردهای خوبی در اوزان المپیکی برای خود ثبت کنند، می‌توانیم روی تثبیت سهمیه‌های ورودی المپیک وزنه‌برداران خود در اوزان 89، 102 و 109+ کیلوگرم حساب ویژه‌ای باز کنیم.
 
اهدای جوایز دلاری برای رونق قطرکاپ
پرونده تقسیم سهمیه‌های ورودی بازی‌های المپیک 2024 پاریس در رشته وزنه‌برداری آرام آرام دارد به نقطه پایانی خود نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. بعد از مشخص شدن عملکرد وزنه‌برداران مدعی حضور در المپیک پاریس در رقابت‌های جهانی 2022 کلمبیا، آسیایی کره‌جنوبی و جهانی 2023 عربستان که همگی رقابت‌های گزینشی بازی‌های المپیک فرانسه بودند، حالا نوبت به رویدادهای پایانی بین‌المللی در این مسیر مثل قطرکاپ دوحه و جام‌جهانی 2024 تایلند رسیده است. 2 تورنمنت معتبری که وزنه‌برداران مدعی در دو بخش مردان و زنان پس از درخشش در آن و ثبت رکوردهای مجموع عالی می‌توانند سهمیه و بلیت ورودی خود را برای وزنه زدن در بازی‌های المپیک پاریس رزرو کنند. یکی از اتفاق‌های جالب توجهی که امسال در قطرکاپ قرار است عملیاتی شود، بحث مربوط به اهدای جوایز دلاری و پاداش‌هایی است که برگزار کننده مسابقات قصد دارد به بهترین وزنه‌بردار این دوره و 6 نفر برتر اوزان مختلف در دو بخش مردان و زنان پرداخت نماید. قطری‌ها برای نفرات اول تا سوم این دوره از مسابقات در اوزان 55، 61، 67، 73، 81، 89، 96، 102، 109، 109+ کیلوگرم در بخش مردان، همینطور اوزان 45، 49، 55، 59، 64، 71، 76، 81، 87، 87+ کیلوگرم در بخش بانوان به ترتیب جوایز (250، 500 و هزار دلاری) در نظر گرفتند. ضمن اینکه طبق اعلام کمیته برگزاری قطرکاپ برای بهترین وزنه‌بردار این دوره از مسابقات، همچنین 6 وزنه‌بردار برتر در هر دو بخش مردان و زنان نیز جوایز خوبی در نظر گرفته شده است. بی‌شک این تدبیر قطری‌ها، برای رونق گرفتن هرچه بیشتر تورنمنت قطرکاپ بوده است. تورنمنتی که حالا در تقویم مسابقات فدراسیون وزنه‌برداری تبدیل شده است به یکی از مسابقات معتبر بین‌المللی که توانسته است به عنوان رقابت گزینشی المپیک از اعتبار و ارزش ویژه‌ای برای تیم‌ها و وزنه‌برداران مدعی حضور در بازی‌های المپیک بهره‌مند شود.
 
آماده‌‌باش برای تثبیت سهمیه‌های ورودی پاریس
قطعاً حسین سلطانی، میرمصطفی جوادی، رضا دهدار، رسول معتمدی، علی داودی و آیت شریفی وزنه‌برداران ملی‌پوشی هستند که در ترکیب تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان شانس بیشتری برای کسب سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک 2024 پاریس در اوزان 89، 102 و 102+ کیلوگرم دارند. ملی‌پوشان وزنه‌برداری کشورمان که در لیست جهانی و اوزان المپیکی قید شده شانس بیشتری برای المپیکی شدن دارند، مطمئناً سرلیست نواب نصیرشلال و کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان برای اعزام به تورنمنت قطرکاپ به شمار می‌روند. در بین این نفرات، بدون شک فعلاً شرایط امتیازی و رکوردی میرمصطفی جوادی در دسته 89 کیلوگرم، رضا دهدار در دسته وزنی 102 کیلوگرم و علی داودی در دسته وزنی 102+ کیلوگرم به نسبت سایر پولادمردان برای کسب سهمیه ورودی المپیک پاریس بیشتر است. هر چند این شرایط با ثبت رکوردهای ایده‌آ‌ل‌تر توسط سایر ستاره‌های ملی‌پوش کشورمان در قطرکاپ یا جام‌جهانی تایلند می‌تواند تغییر کند. اما باز هم فعلاً نفراتی که نام بردیم وضعیت ایده‌آل‌تری برای المپیکی شدن و کسب سهمیه ورودی به المپیک 2024 پاریس دارند. با این حال اما هر 3 وزنه‌بردار ملی‌پوش کشورمان که نزدیک سهمیه ورودی هستند، بازهم برای اینکه به رقبای داخلی و خارجی خود ثابت کنند توانمندی صد درصدی کسب سهمیه ورودی المپیک و تصاحب مدال در این آوردگاه بزرگ را دارند، باید با ثبت رکوردهایی ایده‌آل در مجموع خودشان را یک سر و گردن از رقبا بالاتر بکشند. حالا این اتفاق خوب و امیدوار کننده اگر در تورنمنت قطرکاپ برای ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران رخ دهد قطعاً می‌تواند برای وزنه‌برداری ایران نیز اتفاقی امیدوار کننده و عالی به شمار بیاید. تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان مدتی است در آکادمی ملی المپیک اردو زده و دارد خود را برای حضور در قطرکاپ مهیا می‌کند. حالا باید منتظر ماند و دید که نفرات اعزامی به دوحه قطر، چه نتاجی کسب می‌کنند و آیا می‌توانند سهمیه‌های المپیکی خود را در پاریس قطعی کنند، یا باید همچنان منتظر آخرین گزینشی المپیک در جام جهانی تایلند باشیم.
 
چشم انتظار ثبت دوباره «فجرکاپ» در تقویم جهانی
یکی از اتفاق‌های خوب و قابل تقدیری که در دوره مدیریتی گذشته در فدراسیون وزنه‌برداری رخ داد، گنجاندن تورنمنت بین‌المللی «فجرکاپ» در تقویم اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری بود. تورنمنتی معتبر که به عنوان گزینشی بازی‌های المپیک نیز با استقبال خوبی از سوی قهرمانان و چهره‌های شاخص وزنه‌برداری جهان همراه شده بود. اما حالا مدتی است بعد از تغییر و تحولات صورت گرفته در سیستم مدیریتی فعلی وزنه‌برداری این تورنمنت از تقویم جهانی خارج شده است و دیگر جایی در سیستم مسابقات جهانی در رشته وزنه‌برداری ندارد! این در حالی است که همسایه‌های خلیج‌نشین ما در کشورهای عربی همچون عربستان، قطر، بحرین و... تمام سعی و تمرکز خود را روی گرفتن میزبانی‌های مختلف بین‌المللی خصوصاً برای برگزاری تورنمنت‌هایی که از اهمیت و اعتبار بالایی در رشته وزنه‌برداری و در مسیر کسب سهمیه المپیک دارد معطوف کردند. منامه بحرین چندی پیش میزبان رقابت‌های قهرمانی آسیا شد، ریاض عربستان میزبان مسابقات جهانی بزرگسالان بود و حالا دوحه قطر هم قرار است تا چند روز دیگر میزبان تورنمنت قطرکاپ باشد. بنابراین اگر ما نتوانیم در این بین سهم وزنه‌برداری ایران در رقابت‌های مختلف بین‌المللی را نقد کنیم، قطعاً خیلی بیشتر از آنچه که فکرش را می‌کنیم از رقبای خود، خصوصاً رقبای مدعی آسیایی عقب افتاده‌ایم و دیگر نمی‌توانیم از طریق گرفتن امتیاز میزبانی‌های مهم بین‌المللی، ضمن جذب و آوردن ستاره‌های وزنه‌برداری دنیا به کشورمان، با حضور مسئولان عالی‌رتبه آسیایی و جهانی وزنه‌برداری در ایران می‌توانیم ارتباطات و رایزنی‌های مؤثری برای کسب کرسی‌های عالی و تأثیرگذار در کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا و فدراسیون جهانی وزنه‌برداری داشته باشیم. بنابر این بیش از پیش منتظر رایزنی‌های بیشتر جهت ثبت مجدد تورنمنت فجرکاپ در تقویم فدراسیون جهانی وزنه‌برداری هستیم تا دوباره شاهد رونق گرفتن میزبانی‌های بین‌المللی در کشورمان باشیم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های کشتی و وزنه‌برداری