فوتبال ایران

7712
در فوتبال ایران، پاداش قهرمانی صفر است!

از انگشتر قهرمانی بایرلورکوزن تا جایزه‌های فیفا و یوفا

در فوتبال ایران، پاداش قهرمانی صفر است!

حامد جیرودی/بایرلورکوزن درحالی بدون شکست قهرمان فصل 24-2023 بوندس‌لیگا شد که پس از این اتفاق بزرگ، این باشگاه انگشترهایی ویژه با لوگوی بایرلورکوزن به رنگ طلایی و نگین‌کاری شده به بازیکنان خود اهدا کرد. روی بدنه این انگشتر عبارت «قهرمانان فوتبال» و همچنین سال قهرمانی حک شده است.

مشابه چنین اتفاقی پس از قهرمانی آرژانتین در جام جهانی 2022 قطر نیز رخ داد و لیونل مسی کاپیتان این تیم پس از قهرمانی تصمیم گرفت که تلفن همراه مدل آیفون با قاب اختصاصی و از جنس طلا با ارزش مجموع 175 هزار پوند را به بازیکنان و کادر فنی آلبی سلسته هدیه بدهد.

نکته‌ای که در این بین وجود دارد، این است که این هدایای ویژه توسط باشگاه یا فوق‌ستاره‌ای مانند مسی به بازیکنان داده شده اما پاداش ویژه‌ای هم از سوی برگزارکنندگان لیگ یا تورنمنت به قهرمان و تیم‌های شرکت‌کننده داده می‌شود.
فیفا به تیم قهرمان جام جهانی (۴۲ میلیون دلار) و دیگر تیم‌هایی که در این رقابت‌ها حضور دارند، به ترتیب رتبه و حضور در مراحل حذفی و گروهی جایزه می‌دهد.

فینال لیگ قهرمانان اروپا در شرایطی میان رئال مادرید و بورسیادورتموند برگزار خواهد شد که یوفا به تیم قهرمان این رقابت‌ها، چهارونیم میلیون یورو پاداش خواهد داد.

منچسترسیتی در فصل قبل در لیگ قهرمانان اروپا رکورد زد و ۱۱۰.۷ میلیون یورو درآمد کسب کرد. این درحالی است که اینتر فینالیست این رقابت‌ها هم ۸۹.۷ میلیون یورو درآمد داشت.

لیگ برتر انگلیس هم درحالی دیشب به پایان رسید که تیم قهرمان ۴۸ میلیون پوند (۵۷ میلیون یورو)، تیم دوم، ۴۵ میلیون پوند (۵۲ میلیون یورو)، تیم سوم، ۴۳ میلیون پوند (۵۰ میلیون یورو) و تیم چهارم، ۴۰ میلیون پوند (۴۷ میلیون یورو) پاداش می‌گیرند.
نگاهی به وضعیت سایر لیگ‌های معتبر جهان نشان می‌دهد که در اسپانیا، هیچ جایزه نقدی به قهرمان لیگ تعلق نمی‌گیرد، اما آنها با افزایش درآمد از طریق حق پخش تلویزیونی، پاداش دریافت می‌کنند و بر همین اساس، بارسلونا که فصل گذشته قهرمان لالیگا شد، تقریباً 91.6 میلیون دریافت کرد. در لالیگا، بخشی از درآمد تلویزیونی به طور مساوی بین تمام باشگاه‌های لالیگا تقسیم می‌شود، نیمی از آن (۳۵٫۷ میلیون یورو) به طور مساوی و ۵۰ درصد باقی‌مانده بر اساس ترکیبی از نتایج و آمارهای به‌دست‌آمده در پنج فصل گذشته و تأثیر اجتماعی هر تیم تقسیم می‌شود. ضمن اینکه رتبه نهایی تیم‌ها در لیگ اسپانیا بر این تقسیم پول تأثیر می‌گذارد، به طوری که قهرمان ۱۷ درصد، تیم دوم ۱۵ درصد و مابقی تیم‌ها با درصدی پایین‌تر پاداش می‌گیرند.

با این حال، در فوتبال ایران، تاکنون جایزه‌ای به تیم‌های قهرمان تعلق نگرفته است. با اینکه لیگ برتر بیست‌وسوم رو به اتمام است اما تاکنون پاداشی حتی به مقدار کم هم به تیم قهرمان داده نشده تا به غیر از کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا که در آن هم تیم‌های ایرانی به دلیل تحریم‌ها، پاداش‌های حضور در آن را دریافت نکرده‌اند، هیچ فرقی بین تیم اول با تیم هشتم جدول نباشد!


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران