منهای فوتبال

910
تک چرخ رکابزن ایرانی روی جاده پاریس

چرا دوچرخه‌سوار جاده ایران در تایم‌تریل المپیک نیست؟

تک چرخ رکابزن ایرانی روی جاده پاریس

در حالی که معمولاً دوچرخه‌سواران جاده در تایم‌تریل هم می‌توانند پا بزنند اما این بار سهمیه المپیک ایران تنها مختص مسابقه استقامت جاده است و بس. رکابزن ایرانی نمی تواند در تایم تریل المپیک هم شانسش را امتحان کند.

مهری رنجبر/دوچرخه‌سواری ایران در المپیک 2024 پاریس با تک سهمیه‌اش تنها در جاده رقابت می‌کند. در حالی که معمولاً دوچرخه‌سواران جاده در تایم‌تریل هم می‌توانند پا بزنند اما این بار سهمیه المپیک ایران تنها مختص مسابقه استقامت جاده است و بس. خبری از اسم ایران بین کشورهایی که در ماده تایم‌تریل انفرادی سهمیه دارند، دیده نمی‌شود.
 
ما امتیاز سهمیه تایم‌تریل نگرفتیم
محمود وفایی مدیر تیم‌های ملی دوچرخه‌سواری در این باره می‌گوید: «سهمیه المپیک دوچرخه‌سواری کشورها در مواد استقامت، تایم‌تریل و پیست مشخص شده است. سهمیه کشورها طبق رنکینگ و امتیازات‌شان برای مواد تعیین می‌شود. تک سهمیه دوچرخه‌سواری ایران برای المپیک هم طبق عملکرد در استقامت جاده است و وقتی اسم کشور ما بین کشورهای تایم‌تریلی نیست، یعنی در مسابقات بین‌المللی امتیازی که باید را نگرفته‌ایم.»
 
قوانین جدید، کار را مجزا کرده
به گفته او تفاوت این تقسیم‌بندی به تغییر قوانین هم ربط دارد: «دوره‌های قبل معمولاً کسانی که سهمیه جاده استقامت را می‌گرفتند، می‌توانستند در تایم‌تریل هم حاضر شوند اما قوانین جدید، کار را مجزا کرده است. در واقع با سختگیری بیشتر، سهمیه‌ها هم متفاوت شده است و در المپیک پاریس 2024 کشورهایی که سهمیه جاده استقامت را گرفته‌اند، دیگر نمی‌توانند در ماده تایم‌تریل هم شرکت کنند، مگر اینکه امتیاز لازم برای تایم‌تریل را هم گرفته باشند.»
 
شرایط بد شد، اما...
وفایی شرایط را برای همه کشورها سخت می‌داند: «اینکه بد شد و شانس رکابزن ما برای حضور در مسابقه تایم‌تریل از دست رفته، هست. سال‌های قبل دوچرخه‌سواران در تورهای بین‌المللی جاده شرکت می‌کردند و با امتیازات‌شان علاوه بر سه سهمیه می‌توانستند در تایم‌تریل هم پا بزنند و این ماده نیاز به سهمیه اختصاصی نداشت اما در سال‌های اخیر حضور در همه مسابقات دوچرخه‌سواری نیاز به سهمیه دارد. حتی کار برای اروپایی‌ها هم راحت نیست. آنها هم خیلی سخت می‌توانند سهمیه بگیرند، چرا که رقابت بین اروپایی‌ها نزدیک‌تر و
سخت‌تر است.»
 
کمیته فنی؛ هفته آینده انتخاب می‌کند
کمیته فنی فدراسیون دوچرخه‌سواری برای انتخاب تنها رکابزن ایرانی در المپیک پاریس هفته آینده شور می‌کند: «3-2 دوچرخه‌سوار ایرانی، برای حضور در المپیک کاندیدا هستند که هفته آینده کمیته فنی فدراسیون در جلسه‌ای از بین آنها مسافر المپیک را انتخاب می‌کند. شک نکنید هر رکابزنی که وضعیت بهتری در استقامت جاده دارد و دارای رنکینگ بهتری است، برای المپیک انتخاب می‌شود. از طرف دیگر رویکرد فدراسیون هم جوانگرایی است تا رکابزنان برای چند سال بتوانند برای تیم ملی کار کنند.»
 
هر کسی آماده باشد، مسافر می‌شود
وفایی، حفظ روحیه رقابتی بین رکابزنان را طبیعی می‌داند: «فضای بین اردونشینان رقابتی است چرا که المپیک رویداد بزرگی است و هر ورزشکاری آرزوی حضور در آن را دارد. هرچند رکابزنان برای حضور در قهرمانی جهان هم باید سهمیه بگیرند، اما کار راحت‌تر از المپیک است. رقابت در المپیک خیلی بیشتر و سخت‌تر از قهرمانی جهان است و هر ورزشکاری آماده‌تر باشد، شانس حضور در المپیک را دارد. شاید آمادگی رکابزنان اردونشین نزدیک به هم باشد تا حدی که انتخاب مسافر پاریس را سخت کند، اما باید تنها رکابزن برای رقابت در میدان سخت المپیک آماده، آماده باشد.»
 
رکابزن المپیکی، دوچرخه جاده می‌خواهد
او درباره دوچرخه جدید به رکابزن المپیکی برای پاریس می‌گوید: «باید ببینیم چه کسی انتخاب می‌شود و شرایطش به چه ترتیبی است چون سهمیه ما سهمیه استقامت جاده است، پس نیاز به دوچرخه اختصاصی جاده دارد.»


نفر اول اردو، حقوق المپیکی می‌گیرد
کمیته ملی المپیک از این ماه به المپیکی‌ها حقوق می‌دهد. به گفته مدیر تیم‌های ملی دوچرخه‌سواری، بین 3 رکابزن انتخابی، نفر اصلی حقوق می‌گیرد: «درست است که سه نفر در اردوی المپیک تمرین می‌کنند، اما نفر اول تیم‌ حقوق کمیته ملی المپیک را می‌گیرد و دو نفر دیگر ذخیره هستند تا اگر نفر اول شرایطش خوب نبود یا خدای ناکرده مصدوم شد، دست ما برای جایگزینی باز باشد. هر چند باید دوچرخه‌سوار المپیکی را هم سر موعد مقرر معرفی کنیم.»


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های منهای فوتبال