یک نماینده مجلس تاکید کرد؛

۴ برنامه راهبردی برنامه هفتم توسعه جهت رشد اقتصاد دانش‌بنیان در کیک اقتصاد کشور

کلان

328
4 برنامه راهبردی برنامه هفتم توسعه جهت رشد اقتصاد دانش‌بنیان در کیک اقتصاد کشور

مسیر رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان در برنامه هفتم توسعه متصور شده است که مبتنی بر کاهش هزینه های تحمیلی و افزایش رقابت پذیری از مسیر حذف حق بیمه قرارداد تا افزایش تامین مالی تولید و ایجاد فضای همکاری بین صنعت و دانشگاه با ایجاد منابع محوری جهت تامین مالی توسعه اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان و همچنین تقویت مسیر اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و ظرفیت¬سازی برای تولید بار اول تجهیزات راهبردی همه صنایع است.

به گزارش ایران؛ یکی از مهم­ترین مشکلاتی که شرکت­های دانش­بنیان با آن روبرو هستند، حق بیمه قرارداد و مطالباتی است که سازمان تامین اجتماعی از آن­ها دارد. در برنامه هفتم توسعه بندهایی در این زمینه به منظور حمایت از دانش­بنیان­ها مصوب شده است. بر این اساس، حق بیمه قرارداد از شرکت­های دانش­بنیان اخذ نمی­شود و سازمان تأمین اجتماعی موظف است تنها بر اساس لیست اعلامی شرکت­ها از آن­ها حق بیمه دریافت کند. در ادامه تصریح شده است که سازمان حق اعمال ضریب حق بیمه قراردادها را نخواهد داشت.

به زعم بسیاری، اجرای مصوباتی که در بالا به آن­ها اشاره شد، به افزایش قدرت رقابت­پذیری دانش­بنیان­ها با دیگر شرکت­ها که قدیمی و قدرتمند هستند، می­انجامد. به زعم این افراد، حق بیمه قرارداد به تحمیل هزینه ­های اضافی به شرکت­های دانش­بنیان منجر می­شود و حذف آن در کاهش هزینه­های این شرکت­ها و از بین بردن بروکراسی عریض و طویل فعلی کمک می­کند.

به زعم بسیاری، مصوبات برنامه هفتم توسعه در بخش علم و فناوری باید نقشه راه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار بگیرد و زمینه برای توسعه اکوسیستم اقتصاد دانش ­بنیان در کشور به وجود بیاید. نظرات احمد فاطمی، نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی را در ادامه می­خوانید.

فاطمی در خصوص لزوم اجرای مصوبات راهبردی برنامه هفتم توسعه در بخش علم و فناوری و این که این مصوبات نقشه راه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باشند، تصریح کرد: می­دانیم که امروز حوزه­ دانش­بنیان از جمله­ حوزه­های اساسی است و در دنیا از جایگاه خاصی برخوردار شده است. در واقع دانش­بنیان­ها مبنا و پایه توسعه هر کشوری هستند و بدون بهره­مندی از آن­ها دستیابی به پیشرفت امکان­پذیر نیست.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز طی سال­های اخیر به موضوع دانش­بنیان­ها و لزوم حمایت از آن­ها توجه داشته­ایم. برنامه هفتم توسعه مصوبات خوبی در این زمینه دارد و اجرای این بندها می­تواند به تحقق اقتصاد دانش­بنیان در کشور کمک کند. برنامه هفتم توسعه می­تواند به عنوان یک سند بالادستی راهنمای ما در قانون بودجه سالانه و سیاست­گذاری­ها باشد.

نماینده بابل در مجلس در خصوص اجرای مصوبه برنامه هفتم توسعه مبنی بر حذف اخذ حق بیمه قرارداد از شرکت­های دانش­بنیان خاطرنشان کرد: حمایت از دانش­بنیان­ها در حوزه حق بیمه قرارداد از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی، در زمینه اخذ حق بیمه توسط سازمان تأمین اجتماعی از اقشار مختلف نیاز به بازبینی داریم. به طور مثال، در مجلس به این بررسی پرداختیم که آیا رانندگان شرکت­های حمل و نقل باید دوباره حق بیمه پرداخت کنند یا خیر. در این مورد خاص، کسانی که به عنوان راننده حق بیمه پرداخت می­کنند، نیازی نیست مجدداً به عنوان اعضای شرکت­های حمل و نقل حق بیمه بپردازند. در زمینه حق بیمه قرارداد نیز حمایت از دانش­بنیان­ها و حذف این حق بیمه می­تواند کمک­کننده باشد.

فاطمی گفت: اجرای مصوبه برنامه هفتم توسعه مبنی بر عدم پرداخت حق بیمه قرارداد توسط دانش­بنیان­ها برایمان اهمیت زیادی دارد. ما در مجلس اجرای این مصوبه را پیگیری خواهیم کرد و به ویژه در کمیسیون اجتماعی به بررسی این موضوعات خواهیم پرداخت. در همین ارتباط، اجرای قوانین حمایتی از دانش­بنیان­ها در زمینه حق بیمه قرارداد را مدنظر خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اجرای مصوبه برنامه هفتم توسعه مبنی بر اخذ مالیات از صادرات مواد خام و نیمه خام و تخصیص مبالغ حاصل از آن­ها به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی که به نفع دانش­بنیان­ها به کار گرفته می شود، ضرورت دارد. ما به هر طریقی که می­توانیم باید جلوی خام­فروشی را بگیریم و زمینه را برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالا به وجود بیاوریم.   

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ردیف­های درآمدی بودجه مشخص است، باید به سمتی حرکت کنیم که به نفع دانش­بنیان­ها به درآمدزایی بپردازیم. به طور مثال، اخذ مالیات از صادرات مواد خام و نیمه خام یکی از منابع درآمدی است که می­تواند به منظور تقویت دانش­بنیان­ها به کار گرفته شود. این اقدام یک امر مرسوم است. وقتی قرار است از یک بخش حمایت به عمل بیاوریم، باید منبع درآمدی آن را مشخص کنیم. این مصوبه از جمله تحولات مهم در برنامه هفتم توسعه است که به نفع دانش­بنیان­ها رخ داده است.

فاطمی گفت: می­دانیم که ارتباط بین مراکز تحقیقاتی و دانشگاه­ها با صنایع وضعیت قابل قبولی ندارد. اجرای مصوبه برنامه هفتم توسعه مبنی بر اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه می­تواند به ایجاد فضای همکاری مثبت بین دانش‌بنیان‌ها و صنعت منجر شود.

وی در پایان گفت: مسیر رشد و توسعه اقتصاد دانش­بنیان در برنامه هفتم توسعه متصور شده است که مبتنی بر کاهش هزینه­های تحمیلی و افزایش رقابت پذیری از مسیر حذف حق بیمه قرارداد تا افزایش تامین مالی تولید و ایجاد فضای همکاری بین صنعت و دانشگاه با ایجاد منابع محوری جهت تامین مالی توسعه اکوسیستم اقتصاد دانش­بنیان و همچنین تقویت مسیر اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و ظرفیت­سازی برای تولید بار اول تجهیزات راهبردی همه صنایع است


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار کلان