صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

برنامه توسعه بنادر نشان می‌دهد

جذب ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بنادر کشور

گروه اقتصادی/ مدیر کل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی از جذب بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بنادر کشور خبر داد.
حسین یداللهی گفت: این سرمایه‌گذاری در قالب ۳۵۰ فقره قرارداد در زمینه‌های متعدد در راستای ارتقای نسل‌بندی بنادر، انبارش انواع کالا (روغن خوراکی، انواع فرآورده‌های نفتی و کالا‌های اساسی) و فعالیت‌های ارزش افزوده و تولیدی انجام شده است.
یداللهی گفت: در راستای وظایفی که دولت به عهده وزارتخانه‌ها گذاشته فاز‌های توسعه‌ای در این زمینه برنامه‌ریزی شده و همکاری‌های مناسبی بین دستگاه‌ها شکل گرفته است.
مدیر کل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: بندرانزلی به لحاظ فضای عملیاتی و توسعه حمل و نقل دریایی و بندری از بنادر پیشرو در کشور است و طی سال‌های اخیر در راستای هم‌افزایی با نهاد‌ها فضای گردشگری بندرانزلی و چمخاله، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در این بنادر شکل گرفت که تلاش می‌شود از فضا‌های موجود برای ارتقای این بنادر استفاده شود.
یداللهی با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذار در این بنادر مذاکرات نهایی را انجام داده، گفت: امیدواریم طی ماه‌های آتی بتوانیم قرارداد گردشگری با نگاه دریامحور را شکل دهیم.
تخلیه و بارگیری ۱۸۱ میلیون تن کالا در بنادر
عملکرد بنادر نشان می‌دهد که میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی طی ۱۰ ماهه سال‌جاری، معادل ۱۸۱ میلیون و ۵۵ هزار و ۸۱۱ تن بوده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد.
بر اساس این گزارش میزان تخلیه کالاهای نفتی تا پایان دی ۱۴۰۱ در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی معادل ۲۳ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۳۱۵ تن، میزان تخلیه کالاهای غیرنفتی ۴۲ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۷۲۹ تن و مجموع تخلیه کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۶۵ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۴۴ تن بوده که حاکی از رشد ۱۲ درصدی در بخش تخلیه کالاهای نفتی، رشد ۳ درصدی در بخش تخلیه کالاهای غیرنفتی و رشد ۶ درصدی در بخش تخلیه کالاهای نفتی و غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
میزان بارگیری کالاهای نفتی در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی طی ۱۰ ماهه نخست سال‌ جاری معادل ۶۷ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۶۲۸ تن، میزان بارگیری کالاهای غیرنفتی ۴۷ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۱۳۹ تن و مجموع بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۱۱۵ میلیون و ۶۴۲ هزار و ۷۶۷ تن بوده است که در مجموع حاکی از رشد ۱۹ درصدی در بخش بارگیری کالاهای نفتی و رشد ۱۰ درصدی در بخش بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
تخلیه‌ و بارگیری کالا
جمع تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی تا پایان دی ۱۴۰۱، معادل ۹۱ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۹۴۳ تن و جمع تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی ۸۹ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۸۶۸ تن بوده؛ همچنین مجموع تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در مدت مذکور معادل ۱۸۱ میلیون و ۵۵ هزار و ۸۱۱ تن بوده که حاکی از رشد ۱۷ درصدی در بخش تخلیه‌ و بارگیری کالاهای نفتی، رشد ۱ درصدی در بخش تخلیه‌ و بارگیری کالاهای غیرنفتی و رشد ۹ درصدی در بخش تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی، ‌نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
عملیات کانتینری
همچنین تخلیه و بارگیری صورت گرفته در بخش عملیات کانتینری نیز تا پایان دی سال‌ جاری، معادل ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۵۰۶ TEU بود که در قیاس با عملیات کانتینری ۱ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۳۷۰ TEU طی مدت مشابه سال ۱۴۰۰، رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.
بر اساس این گزارش صادرات غیرنفتی در ۱۰ ماهه سال‌ جاری بالغ بر ۱۰۳ میلیون تن و به ارزش ۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، افزایش ۲،۹۳ درصدی در وزن و ۱۷،۶۶ درصدی در ارزش دلاری داشته است.
میزان واردات کشور در این مدت به میزان ۳۱ میلیون تن و به ارزش ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است که کاهش ۷ و ۶ صدم درصدی در وزن و افزایش ۱۶ و ۸۶ صدم درصدی در ارزش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی