صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

در دو عملیات شهادت‌طلبانه در قدس 9 صهیونیست کشته و 14 نفر زخمی شدند

شادی فلسطینیان پس از اندوه جنین

حسین فاطمی/ حمله روز جمعه در شمال قدس علیه گروهی از نظامیان صهیونیست که در نزدیکی کنیسه یهودی بیش از ۲۰ کشته و مجروح بر جای گذاشت، وحشت را طوری بر کابینه نتانیاهو حاکم کرد که وزیر جنگ رژیم سفرش را لغو و بنیامین نتانیاهو نیز آن را بدترین حمله چند سال اخیر علیه رژیم صهیونیستی توصیف کرد. وحشت آنها از عملیات جمعه شب قدس، دیروز با عملیات شهادت‌طلبانه دیگری در همین شهر دو چندان شد.
به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، عملیات شهادت طلبانه جمعه شب توسط فردی به نام خیری علقم، جوان ۲۱ ساله فلسطینی با یک سلاح کلت مقابل کنیسه یهودی در محله شهرک‌نشین نبی یعقوب (نیفی یعقوب) انجام شد. به گفته رئیس پلیس رژیم صهیونیستی، خیری علقم در چهارراه بیت حنینا در نزدیکی محل عملیات به شهادت رسید. پلیس تأکید کرده، علقم فلسطینی است و شناسنامه آبی دارد و هیچ سوء سابقه یا فعالیت امنیتی و فعالیت تشکیلاتی نداشته است. به نوشته منابع فلسطینی، علقم در این عملیات ۹ صهیونیست را به کام مرگ کشید. با این حال منابع خبری صهیونیست خبر از کشته شدن 7 نفر دادند. در همین حال برخی منابع احتمال دادند، یکی از کشته شدگان شخصیتی نظامی - امنیتی بوده است. در این عملیات 12 اسرائیلی نیز زخمی شدند که بنا بر گزارش شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی حال عمومی سه نفر از زخمی‌ها وخیم است. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، این حمله خونین‌ترین حمله از سال ۲۰۱۱ است که منجر به کشته شدن 8 ساکن اراضی اشغالی در مدرسه دینی شد.
وضعیت بحرانی در کابینه نتانیاهو
به گزارش شبکه الجزیره، در پی عملیات شهادت‌طلبانه قدس ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و پس از آن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در میان تدابیر شدید امنیتی در محل عملیات حاضر شدند. بن گویر در واکنش به این حمله گفته است: «باید به حمله قدس پاسخ دهیم. وضع به همین منوال نمی‌تواند ادامه یابد.» یوآو گالانت، وزیر جنگ نیز سفرش به امریکا را در پی حمله قدس متوقف و دستوراتی را مبنی بر آماده‌باش نیروها برای هرگونه حادثه احتمالی میدانی صادر کرد. هرتزی‌هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی نیز دستور داد نیروهای اضافی ارتش به کرانه باختری در پی این حمله گسیل شوند.
مقامات رژیم صهیونیستی فوراً تجهیزات امنیتی را به منطقه فرستاده و منطقه را بستند. همچنین ارتش موانع نظامی را در مسیری که قدس را به شمال کرانه باختری و جنوب آن مرتبط می‌کرد، قرار داد. پلیس رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که ۴۲ فلسطینی را به اتهام دست داشتن در عملیات جمعه قدس بازداشت کرده است.
 بنیامین نتانیاهو درباره عملیات تیراندازی در نزدیکی کنیسه‌ای در نزدیکی شهرک بیت حنینا در قدس اشغالی، در مقر مرکزی پلیس در قدس اشغالی حضور یافت و گفت: «بعد از نشست با سیستم‌های امنیتی تصمیمات فوری بعد از عملیات را لحاظ کردیم. این تصمیمات را در جلسه عصر شنبه کابینه مطرح می‌کنیم تا تصویب شوند. از شهروندان می‌خواهیم خودشان دست به اعمال قانون نزنند.»
واکنش‌های مردمی و مقامات
در پی عملیات جمعه شب قدس راهپیمایی‌های گسترده‌ای در تمامی استان‌های نوار غزه در تجلیل این عملیات قهرمانانه برپا شد. به گزارش خبرگزاری «معا»، از بلندگوهای مساجد فریاد الله اکبر برخاست و شهروندان فلسطینی شروع به تیراندازی هوایی کرده و در استان‌های نوار غزه میان عابران شیرینی پخش کردند. گروه‌های فلسطینی نیز از عملیات قهرمانانه در قدس به عنوان پاسخی به کشتار اخیر رژیم اشغالگر در جنین پشتیبانی کردند.
مشیر المصری، از رهبران جنبش حماس در واکنش به این عملیات گفت: «عملیات قدس دلیلی بر زنده بودن و آمادگی مقاومت و توانایی نیروهای مقاومت در پاسخ به اشغالگران برای پرداخت بهای حماقت‌هایشان و نوشیدن از همین جام است.» داوود شهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگوی مطبوعاتی تأکید کرد: «پیام امروز عملیات قدس به رژیم اشغالگر آمادگی مقاومت برای نبرد نهایی آزادسازی است که بسیار نزدیک است.»حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای عملیات قدس را ستود و تأکید کرد: «این عملیات دلیرانه دشمن را سردرگم و نیز شکنندگی امنیت و تدابیرش را آشکار کرد و همچنین ترس و اضطراب را در دل رژیم و شهرک نشینانش انداخت.» دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در بیانیه‌ای این عملیات را تبریک گفت. در این بیانیه آمده است: «دست مجاهدان فلسطینی را به منظور ادامه این عملیات مبارک که امت اسلامی را سر بلند می‌کند، می‌فشاریم.»
دومین عملیات شهادت‌طلبانه
صبح دیروز نیز منابع رسانه‌ای فلسطین و رژیم صهیونیستی از عملیات شهادت‌طلبانه دیگری خبر دادند. این عملیات در شهرک سلوان قدس اشغالی انجام شد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی شهاب به نقل از رسانه‌های عبری زبان این حمله منجر به مجروح شدن دو صهیونیست شد که حال آنها وخیم گزارش شده است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که مجری عملیات به ضرب گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی زخمی و اسیر شد.

جستجو
آرشیو تاریخی