صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

انتشار تصاویر ضرب و شتم جوان 29 ساله سیاهپوست توسط مأموران ممفیس، خشم عمومی را برانگیخت

جنایات تمام نشدنی پلیس امریکا

گروه جهان/ تصاویر ویدیویی منتشر شده از حمله مرگبار 5 افسر پلیس ممفیس امریکا به یک مرد سیاهپوست، پس از حدود 20 روز از مرگ این جوان 29 ساله، در حالی مردم معترض و خشمگین به خشونت‌های پلیس را درشهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها کشانده است که کارشناسان پلیس نیز معتقدند دست کم در این مورد خاص، هیچ توجیه قانونی برای این رفتار وحشیانه از سوی مأموران حاضر در صحنه وجود نداشته است.
به گزارش نیویورک تایمز، براساس آنچه تصاویر دوربین‌های لباس‌های افسران حاضر در صحنه نشان می‌دهد در فاجعه‌ای که روز 7 ژانویه در تعقیب و گریز و پس از آن دستگیری خشونت‌بار تایر نیکولز 29 ساله رخ داده است، مأموران پلیس که همگی سیاهپوست بودند پس از آنکه به صورت این جوان اسپری فلفل پاشیدند و او از دست‌شان فرار کرد، با مشت و لگد و همچنین باتوم و شوکر حدود نیم ساعتی او را مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند و تنها زمانی عقب نشستند که نیکولز نیمه جان روی زمین افتاده بود. به گفته شاهدان، نیروهای امدادی 19 دقیقه بعد به صحنه رسیدند و مرد مجروح را به بیمارستان رساندند اما او به دلیل شدت جراحات سه روز بعد جان خود را از دست داد.
محاکمه 5 افسر خاطی در سکوت خبری پیگیری شد و هر یک از آنها با اتهامات قتل از نوع درجه دوم، حمله، آدم‌ربایی و اعمال خشونت در انتظار مجازات قرار گرفتند.
در این میان کاخ سفید که این بار بلافاصله واکنش نشان داد، در بیانیه‌ای از پیگیری این جنایت پرده برداشت و جو بایدن، رئیس جمهور امریکا نیز آن را منزجرکننده و بشدت دردناک خواند. اما به رغم این اقدام ضربتی دولت واشنگتن، معترضان به خشونت ادامه دار پلیس امریکا در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند و با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین شعارهای جنبش زندگی سیاهان مهم است، بار دیگر اصلاح قوانین پلیس را خواستار شدند.
بن کرامپ، وکیل خانواده نیکولز به ای بی سی گفت: «مرور ویدیوهای این اتفاق، نه برای من بلکه برای بسیاری از مردم، ماجرای رودنی کینگ را تداعی کرد.» کینگ نیز در سال 1991 از سوی پلیس لس‌آنجلس مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و انتشار ویدیوی آن خروشی جهانی را علیه پلیس امریکا به وجود آورد که بی سابقه بود.
براساس تصاویر منتشر شده دستگیری نیکولز، از زمان دستور پلیس برای توقف خودروی این جوان در سر چهارراه در ساعت 8 و 23 دقیقه عصر 7 ژانویه تا بیهوشی او در ساعت 9 و 3 دقیقه، افسران هیچ توضیحی به این جوان نداده و پس از آنکه دو مأمور او را به زور از خودرو بیرون کشیدند و اسپری فلفل به صورتش پاشیدند، تنها صدای التماس‌های نیکولز و ضرب و شتم و فحاشی مأموران به گوش می‌رسید و حتی توجهی به فریادهای این جوان که می‌گفت؛ «من کاری انجام نداده‌ام. تمامش کنید... من فقط می‌خواهم به خانه بروم...» نیز نشده بود.
عمق فاجعه در این جنایت پلیس امریکا تا حدی است که حتی کارشناسان بازنگری تصاویر ویدیویی نیز آن را غیرقابل باور دانسته و معتقدند هیچ توجیه قانونی برای رفتار مأموران در این صحنه وجود ندارد.
جستجو
آرشیو تاریخی