صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

«ایران» از روند معاملات بازار سرمایه گزارش می‌دهد

بازگشت روند صعودی به بورس

شاخص کل بورس بیش از 18 هزار واحد افزایش ارتفاع داد

 گروه اقتصادی/ به‌رغم روند نزولی و پر فراز و نشیب شاخص کل بورس در روز‌های اخیر، داد و ستدهای بازار سهام روز سه‌شنبه 18 بهمن 1401 در حالی صورت گرفت که شاخص کل در تمام مدت معاملات روند صعودی را طی کرده و به لطف گروه های بانکی، خودرویی و فلزات اساسی، رکورد بازدهی روزانه شاخص کل در بهمن ماه را شکست.
در حالی که اغلب کارشناسان معتقد هستند که بازار سهام از سایر بازار‌های موازی عقب‌مانده است و می‌بایست شاهد رشد در آن باشیم، اما بازار سهام بهمن ماه را کاهشی آغاز کرد و در یک روند نسبتاً نزولی قرار گرفت. عوامل مختلفی می‌توانند به این امر نسبت داده شوند، از جمله عواملی که برخی کارشناسان مطرح می‌کنند. سنگ‌اندازی‌های مکرر شورای رقابت در مقوله عرضه خودرو در بورس کالا است، از این رو به عقیده تعدادی از کارشناسان و مسئولان، گروه خودرویی که با آغاز عرضه خودرو در بورس کالا با استقبال سهامداران بازار بورس و افزایش خوشبینی معامله‌گران به واسطه شکل‌گیری انتظاراتشان مبنی بر بهبود وضعیت این گروه روبه‌رو شده بود، در پی انتشار اخبار ضد و نقیض در رابطه با تصمیمات شورای رقابت حول توقف عرضه خودرو در بورس کالا، بروز نااطمینانی در میان سرمایه‌گذاران بازار سرمایه و کاهش چشمگیر قیمت این گروه صنعتی را به همراه داشت. از این حیث کاهش قیمت گروه خودرویی به‌عنوان یکی از گروه‌های شاخص‌ساز بازار کاهش ارتفاع شاخص کل را نیز در پی داشت.
همچنین از دیگر عواملی که کارشناسان به روند نزولی بازار سرمایه در این مدت نسبت می‌دهند، عرضه 10 روزه ربع سکه توسط بانک مرکزی در بورس کالا است که این موضوع علاوه بر کنترل قیمت ربع سکه در بازار غیر رسمی، منجر به خروج پول از بازار سهام جهت ثبت سفارشات ربع سکه عرضه شده در بورس کالا توسط تعدادی از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه شد. با این حال همزمان با آخرین روز از مرحله دوم عرضه ربع سکه در بورس کالا و مقارن با انتشار خبر تصویب کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 مجلس مبنی بر الزام عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا در سال آینده، روز سه‌شنبه شاخص کل بورس با بازدهی 1.21 درصدی و افزایش ارتفاع 18 هزارو 656 واحدی در تراز یک میلیون و 556 هزار و 515 واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 1.72 درصدی و افزایش 8 هزار و 210 واحدی در ارتفاع 484 هزار و 469 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس در این روز با ثبت بازدهی 1.46 درصدی و رشد 291 واحدی در سطح 20 هزار و 211 واحد قرار گرفت.
مطابق آمار، از مجموع 396 نماد معامله شده در بورس 318 نماد با تغییرات قیمتی مثبت و 78 نماد با تغییرات قیمتی منفی به معاملات خود پایان دادند. در بازار فرابورس نیز از مجموع 306 نماد مورد معامله در این روز 221 نماد با افزایش قیمت و 85 نماد با کاهش قیمت روبه‌رو بودند. بر این اساس نماد‌های فملی، فولاد، وبملت، شستا، فخوز، کگل و شتران بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل بورس و نماد‌های آریا، بپاس، زاگرس، وهور، شاوان، شگویا و فرابورس نیز بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل فرابورس را از خود به جای گذاشتند. همچنین در این زمینه نماد‌های اردستان، وبملت، خگستر، وآذر، فملی، شستا و فولاد بیشترین تراکنش در معاملات بورس و نماد‌های دی، ثجنوب، گدنا، فروژ، کرمان، قچار و فرابورس نیز بیشترین تراکنش در معاملات بازار فرابورس را به خود اختصاص دادند. روز سه‌شنبه ارزش معاملات خرد به 4 هزار و 965 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی قبل با افزایش روبه‌رو بود. بر همین اساس بیشترین ارزش معاملات به نماد‌های وبملت، دارایکم، پالایش، خگستر و گدنا اختصاص داشت.
بر اساس گزارش‌ها در این روز تعداد 130 نماد در بالاترین سطح قیمتی مجاز روزانه خود در صف خرید بوده و در مقابل تنها 58 نماد به صف فروش رفته‌اند. همچنین ارزش کل بازار در پایان معاملات روز سه‌شنبه به 7 هزار و 23 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته با افزایش همراه بوده است. طبق آمار، در این روز شاهد به‌طور خالص خروج پول حقیقی از معاملات خرد به مبلغ 187 میلیارد تومان بودیم که در این راستا، بیشترین ورود پول حقیقی به گروه‌های خودرو، سیمان و محصولات غذایی و نمادهای اردستان، ختوقا، خبهمن، ثجنوب و خگستر صورت گرفت و بیشترین خروج پول حقیقی از گروه‌های بانک، صندوق‌ها و شیمیایی و نماد‌های وبملت، فملی، شپنا، آریا و فارس اتفاق افتاد.
جستجو
آرشیو تاریخی