صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

روی خط بازار

رئیس سازمان بورس:
خودرو کالای انحصاری نیست
راهی که شورای رقابت در پیش گرفته بن‌بست است
مجید عشقی روز سه‌شنبه درباره این موضوع که عرضه خودرو در بورس در دنیا سابقه ندارد، گفت: کالایی که در بورس‌های کالایی - بازار متشکل - عرضه می‌شود، متناسب با شرایط خاص هر کشور است به‌طور مثال در هند ادویه در بورس کالا عرضه می‌شود یا در بورس دالیان چین تخم‌مرغ عرضه می‌شود در واقع عرضه هر کالایی در بورس در شرایط اقتصادی همان کشور معنا پیدا می‌کند. وی ادامه داد: راهی که شورای رقابت در پیش گرفته، مسیری است که طی ۷ تا ۸ سال گذشته رفته شده و به دیوار خوردیم در واقع تولید کاهش یافته، کیفیت خودرو افت داشته و مصرف‌کننده نیز زیان کرده است؛ ما معتقدیم این مسیری است که شکست می‌خورد و راهی درست است که هم تولیدکننده سود کند و هم کالای باکیفیت به دست مصرف‌کننده برسد.
 خودرو جزو صنایعی است که تولیدکنندگان آن همیشه محدود هستند
عشقی در پاسخ به این پرسش که آیا معتقدید خودرو کالایی انحصاری در کشور ما نیست، عنوان کرد: در تمام بخش‌های بازار انحصاری نیست اگر اینگونه باشد در تمام دنیا خودرو کالایی انحصاری است. مگر در کشورهای بزرگ تولیدکننده خودرو چند تولیدکننده خودرو داریم؟ محدود هستند، خودرو جزو صنایعی است که تولیدکنندگان آن همیشه محدود هستند؛ ما در یک رنج قیمتی خودروهای متفاوتی در بازار داریم اکنون به دلیل سرمایه‌گذاری، تقاضا برای خودرو افزایش پیدا کرده است و ما می‌گوییم انحصاری، اما اگر تقاضای سرمایه‌گذاری نبود عرضه خودرویی که هم‌اکنون داریم، متناسب با تقاضای واقعی است.
علت ریزش بی‌سابقه بورس در هفته گذشته چه بود؟
وی همچنین در پاسخ به اینکه با وجود اینکه خودرو در بورس کالا عرضه شده بود اما هفته گذشته ریزش بورس اتفاق افتاد، علت چیست، تصریح کرد: با ورود شورای رقابت عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شد و این سیگنال خیلی بدی برای بازار بود؛ ریزش بی‌سابقه بورس پس از توقف عرضه بود.
 
آغاز مرحله سوم عرضه گسترده ربع سکه در بورس
مرحله سوم عرضه گواهی سپرده ربع سکه بهار آزادی توسط بانک مرکزی به روش حراج چند قیمتی، از روز چهارشنبه (۱۹ بهمن ماه) آغاز و تا پایان روز معاملاتی چهارشنبه (۲۶ بهمن ماه) ادامه خواهد یافت.
گفتنی است بانک مرکزی تاکنون در دو مرحله (۲۴ تا ۲۶ دی ماه و 4 تا ۱۸ بهمن ماه) نسبت به عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه بهار آزادی از طریق بورس کالا اقدام کرده است. مطابق شرایط عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا، تمامی اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلای بهار آزادی را خریداری کنند.خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا، به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوطه، معادل سکه‌های خریداری شده را به صورت فیزیکی تحویل بگیرند. بانک مرکزی همچنین در نامه‌ای به شرکت بورس کالای ایران تأکید کرد، مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است؛ بر این اساس مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان اخذ نمی‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی