صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۵

هجوم گرد و غبار به ایران با منبع خارجی

زیست بوم: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید که منشأ ۹۵ درصد گرد و غبار استان خوزستان خارجی است. علی سلاجقه کشور عراق را منشأ اصلی این گرد و غبار می‌داند؛ کشوری که به اعتقاد او هنوز اقدامی برای کنترل ریزگردها انجام نداده‌ است. معاون رئیس جمهور برگزاری 200 نشست با شرکت‌های دانش‌بنیان را در گوشه و کنار کشور در راستای عمل به شعار امسال می‌داند و به همین جهت است که می‌گوید:‌ در حوزه محیط زیست شاهد اتفاقات خوبی هستیم.
مرتفع کردن بخش زیادی از نیازهای زیرساختی محیط زیستی موضوع دیگری است که این مسئول به آن اشاره می‌کند. به گفته او، با اتکا به ظرفیت‌های داخلی می‌توان به بخش زیادی از این موضوع پاسخ داد: پیش از این برای سنجش میزان گرد و غبار در مناطق مختلف، دستگاه‌هایی از آلمان وارد می‌شد که هر کدام از آنها 6 میلیارد تومان قیمت داشت. آنگونه که او می‌گوید: برای اینکه نیاز کشور در این حوزه برطرف شود، به هزار دستگاه نیاز داریم که قطعاً واردات آنها باعث خروج ارز بسیاری می‌شود.
این مسئول معتقد است که شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه تهران هر یک از این دستگاه‌ها را با ۳۵۰ میلیون تومان می‌سازند که تاکنون فرایند ساخت آن در تهران، قم و خوزستان آغاز شده است. سلاجقه این سبک از اقدامات خلاقانه و نوآورانه را لازم می‌داند و می‌گوید برای رفع مشکلات کشور، باید از توان متخصصان داخلی استفاده کنیم.
به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت نفت مکلف است در خوزستان فلرهای نفتی را جمع‌آوری کند و ما اجازه نخواهیم داد که تعداد فلرها بیشتر از این شود. این مسئول با بیان اینکه بی‌تردید صنعت را هم لازم داریم، ادامه می‌دهد: برای فعالیت پاک صنایع باید از پژوهشگران دانش‌بنیان در راستای جلوگیری از صدمه زدن صنعت به طبیعت استفاده کنیم.
 تالاب‌ها منشأ گرد و غبار
سلاجقه چندی پیش نیز در خصوص ریزگردها گفته بود که به‌دلیل عدم تخصیص حقابه‌ها و تغییرات اقلیمی، ۲ میلیون هکتار از تالاب‌های کشور در حال تبدیل شدن به منشأ برداشت گرد و غبار هستند. معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در بخش تالاب‌ها موضوع تخصیص حقابه‌ها از چالش‌های مهم زیست محیطی است، می‌افزاید: از وزارت نیرو می‌خواهیم هر چه سریع‌تر نسبت به تأمین حقابه‌های تالاب‌های کشور در شرایط کمبود آبی اقدام لازم را انجام دهند.
او برداشت گرد و غبار از ۲ میلیون هکتار از تالاب‌های کشور را برای کشور ناپسند می‌داند و معتقد است که به همان اندازه که به محیط‌زیست خسارت می‌زنیم باید جبران خسارت نیز انجام شود؛ امروز دنیایی متمدن است که محیط‌زیست سالم داشته باشد. سلاجقه به عدم تحمل سختی محیط‌زیست اشاره می‌کند و می‌افزاید: تعطیلی‌های ناشی از آلودگی هوا به آموزش کشور لطمه زده به همین دلیل باید با حفظ محیط‌زیست جلوی آلودگی هوا گرفته شود. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه آمایش سرزمین کشور در دولت سیزدهم تأمین اعتبار شده است، گفت: اگر نقشه‌های مصوب این آمایش مبنای کار قرار گیرد، جلوی بسیاری از مشکلات زیست محیطی قبل و بعد از اجرای پروژه‌های مختلف صنعتی و عمرانی گرفته خواهد شد.
ریزگردهای عراقی براساس گفته‌های پیش‌تر «علی محمد طهماسبی» دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط‌زیست به روزنامه ایران، بیشتر از منطقه «الانبار» بلند می‌شود. طبق نقشه‌های ماهواره‌ای اراضی جنوب سوریه و شرق اردن هم در ایجاد این ریزگردها نقش داشته‌اند اما غرب عراق کانون اصلی شکل‌گیری این ریزگردها بوده است. با تمام این تفاسیر، کارشناسان معتقدند که در خارج و داخل صدها کانون ریزگرد وجود دارد اما در بین کانون‌های خارجی هم تفاوت شدت فوران ریزگردها زیاد است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی