صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

یاد
آیین بزرگداشت محمدمهدی هراتی استاد پیشکسوت و خلاق هنرهای تجسمی در راستای سلسله ‌برنامه‌های بزرگداشت فرهیختگان نام‌آشنای هنر در فرهنگستان هنر برگزار شد. محمدمهدی هراتی متولد دهه ۱۳۲۰ در قوچان است و پس از تحصیلات مقدماتی در این شهر به تهران آمده و تا مقطع دکترای نقاشی و هنرهای سنتی در دانشگاه تهران تحصیل کرده است. او حدود نیم قرن است که در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی، از طراحی، نقاشی سیاه‌قلم، رنگ‌روغن، آبرنگ، قطاعی و لایه‌چینی، نگارگری، رنگ‌سازی سنتی، نقاشی روی چوب و قلمدان، نقاشی روی شیشه، سرامیک و چرم، نقاشی با رنگ‌های لعابی روی کاشی و سرامیک گرفته تا خوشنویسی خطوط کهن، به ابداع و ارائه هنر خود مشغول است. علاوه بر آن، او بیش از پنجاه کتاب در حوزه‌های مختلف پژوهش و آموزش هنر به رشته تحریر درآورده است.
محمدعلی رجبی، رئیس گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی فرهنگستان هنر، بزرگداشت استاد هراتی را بخشی از سلسله‌ برنامه‌های این نهاد برای تجلیل از فرهیختگان هنر عنوان کرد و درباره چگونگی انتخاب این بزرگان گفت: این فرهیختگان از میان هنرمندان و محققان هنر انتخاب می‌شوند. استاد هراتی از جمله افرادی است که هم محقق هنر است و بیش از پنجاه جلد کتاب تحقیقی از وی منتشر شده و هم هنرمندی پیشکسوت، قابل و ارزشمند در هنرهای سنتی است. همچنین، او یکی از اعضای وابسته فرهنگستان است که از ابتدای تشکیل این نهاد در آن مشغول به تحقیق و پژوهش بوده است. در بخش جنبی این مراسم، نمایشگاهی از یکصد اثر از خاندان هراتی، شامل آثار استاد محمدمهدی هراتی، حاج محمد هراتی (پدر استاد محمدمهدی هراتی)، الهام هراتی (دبیر هنری نمایشگاه) و شیرین هراتی، در حوزه‌هایی همچون نگارگری، نقاشی، لایه‌چینی و تصویرسازی پوستر برپا می‌شود.
نمایشگاه هنری برای نخستین‌بار آثار هنری برادر هنرمند و فراموش‌شده «کلود مونه» را در مرکز توجه خواهد گذاشت. نام «مونه» یادآور تصویر نیلوفرهای آبی، ساختمان پارلمان بریتانیا و پشته‌های گندم و جو است که به عنوان برخی از مشهورترین آثار هنری اروپا شناخته می‌شوند. اکنون نمایشگاهی در پاریس به نمایش آثار هنری «مونه» کمتر شناخته‌شده می‌پردازد: «لئون مونه»، برادر بزرگ‌تر «کلود مونه». این نخستین‌باری خواهد بود که نمایشگاهی با تمرکز بر آثار برادر بزرگ‌تر «مونه» برگزار می‌شود.

کتاب و ادبیات
«کتابفروشی جیبی» وابسته به مؤسسه انتشارات امیرکبیر ۱۷ بهمن همزمان با ایام دهه فجر در خیابان کریم خان تهران افتتاح شد. این مراسم با حضور مجدالدین معلمی، مدیرعامل بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی و مهران عباسی، مدیرعامل مؤسسه انتشارات امیرکبیر و تعدادی از اصحاب رسانه و علاقه‌مندان به کتاب برگزار شد. حدود ۵۰۰ عنوان کتاب نفیس و ۸۰۰ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان در این فروشگاه موجود است. «کتابفروشی جیبی» در متراژ ۲۴ متر و با ۳۶۰۰ عنوان کتاب از ۱۵۰ ناشر افتتاح شده و علاقه‌مندان می‌توانند برای دسترسی و بازدید از آن به این کتابفروشی تازه تأسیس مراجعه کنند.

سینمای جهان
 جورج کلونی برای ساخت یک سریال سیاسی با عنوان «دپارتمان» دوباره روی صندلی کارگردانی می‌نشیند. این درخواست از سوی شبکه شوتایم بوده است. کلونی همراه گرانت هسلوف از تهیه‌کنندگان اجرایی سریال هستند که با اقتباس از یک سریال فرانسوی با عنوان «دفتر افسانه‌ها» ساخته می‌شود. کریس مک‌کارتی مدیرعامل شوتایم گفته «دپارتمان» بر اساس سریال جذاب و موفق «دفتر افسانه‌ها» ساخته می‌شود و از سنت «هوملند» یکی از محبوب‌ترین سریال‌های شوتایم پیروی می‌کند و همچنان به‌دنبال تصویری عمیق‌تر از دنیای دسیسه‌های سیاسی و شخصیت‌های پیچیده خواهد بود که علیه مردم و جهان مبارزه می‌کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی