صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۹

با افزایش تولید و واردات قیمت شکر به ثبات رسیده است

واردات 1 2میلیون تنی شکر برای تنظیم بازار

امین محمودی
خبرنگار

 

طبق اعلام سازمان خواربار جهانی (فائو)، قیمت شکر در یک ماه اخیر نسبت به ماه گذشته ۱/۱ درصد کاهش داشته است که این امر از افزایش برداشت محصول در تایلند و شرایط مطلوب آب‌وهوایی در برزیل نشأت می‌گیرد. اما در کشورمان پس از اصلاح ارز ترجیحی شاهد ثبات قیمتی این محصول بوده‌ایم به‌طوری که انتظار می‌رود تا پایان سال نیز همین روند ادامه‌دار باشد، با این حال هفته گذشته بود که وزارت جهاد کشاورزی تنظیم بازار قند و شکر را به بخش خصوصی واگذار کرد.
واگذاری تنظیم بازار قند و شکر به بخش خصوصی
هفته گذشته بود که معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از واگذاری تنظیم بازار قند و شکر به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر کشور خبر داد. محسن شیراوند در این خصوص گفت: با توجه به سیاست‌های کلی دولت در جهت کاهش تصدیگری و با هدف ساماندهی امور اجرایی صنایع قند و شکر از جمله کنترل قیمت، توزیع و واردات این محصول، تفاهمنامه‌ای از سوی معاونت توسعه بازرگانی با انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران به امضا رسید.  وی افزود: این تفاهمنامه به منظور واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی در کنترل و تنظیم بازار است که بعد از این، مسئولیت امور اجرایی از قبیل برنامه‌ریزی تولید قند و شکر، تنظیم بازار و مدیریت واردات شکر در سطح کشور در چهارچوب ضوابط و سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران واگذار می‌شود.
تولید بیش از 6.7 میلیون تن چغندرقند در کشور
در حال حاضر با توجه به افزایش تولید چغندرقند و نیشکر در کشورمان و واردات به میزان کافی که توسط شرکت بازرگانی دولتی صورت گرفته، ذخایر کشورمان مملو از این کالاست به طوری که در همین خصوص قاسمعلی حسنی، دبیرکل بنکداران اتحادیه مواد غذایی می‌گوید: در حال حاضر هیچگونه کمبودی در موجودی این کالا در کشور وجود ندارد به طوری که اگر صد‌ها تن هم کالا نیاز باشد با نرخ آزاد وجود دارد. طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان سال‌جاری یک میلیون و 500 هزار تن شکر تولید شود که از این میزان 900 هزار تن آن مربوط به چغندرقند و 600 هزار تن آن نیز از طریق کشت نیشکر تأمین شود به همین دلیل کارشناسان معتقدند در آینده‌ای نزدیک کشورمان در تولید شکر خودکفا خواهد شد.
 در همین خصوص مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در سال‌جاری بیش از 6.7 میلیون تن چغندرقند بهاره و پاییزه تولید و تحویل کارخانه‌ها شد. از طرف دیگر یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید شکر افزایش تولید چغندرقند به جای تولید نیشکر در کشور است به طوری که با افزایش 70 درصدی قیمت خرید تضمینی چغندرقند به دنبال تحقق این مهم است.
در همین خصوص پیش از این سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: با اولویت قرار دادن کشت چغندر قند به جای نیشکر و توسعه کشت پاییزه این محصول به جای کشت تابستانه به دلیل آب بر بودن می‌توانیم به خودکفایی در تولید شکر برسیم.
واردات 690 میلیون دلاری شکر در سال‌جاری
آمارهای گمرک در 10 ماهه سال نشان می‌دهد تاکنون یک میلیون و 243 هزار و 310 تن انواع قند و شکر به ارزش 685 میلیون و 930 هزار و 917 دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در 10 ماهه سال 1400 حدود یک میلیون و 90 هزار و 44 تن انواع قند و شکر به ارزش 499 میلیون و 351 هزار دلار وارد کشور شده بود. این آمار حاکی از آن است که واردات انواع قند و شکر با افزایش حدود 153 هزار تنی و 187 میلیون دلاری نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده است، از طرف دیگر به لحاظ درصدی نیز واردات انواع قند و شکر در 10 ماهه سال‌جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته به لحاظ ارزشی به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی در یک سال گذشته رشد 37 درصدی و به لحاظ وزنی افزایش 14 درصدی را به خود دیده است. بیشترین شکر وارداتی کشور از مبادی کشورهای امارات متحده عربی، هندوستان و ترکیه وارد کشور شده است، با این حال می‌توان از کشورهای ایتالیا، آلمان، فرانسه، سوئیس، بلژیک، چین، افغانستان، برزیل، تونس، هلند، قطر، کانادا و لوکزامبورگ به عنوان 13 مبدأ دیگر واردات انواع قند و شکر یاد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی