صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۹

700 میلیون دلار به ظرفیت صادرات غیرنفتی اضافه می شود

محصولات لبنی ایران در سرزمین آفتاب تابان

نفیسه امامی
خبرنگار

 

فرآورده‌های لبنی ایرانی سال‌هاست که به بازار کشورهای همسایه صادر می‌شود و با توجه به شرایط اقلیمی که کشورهای خاورمیانه با آن روبه‌رو هستند، ایران توانسته بازار محصولات لبنی عراق، افغانستان، عمان و پاکستان را در اختیار خود بگیرد و حالا نام ژاپن نیز در فهرست واردات مجاز محصولات لبنی کشورمان قرار گرفته است.
در آخرین روزهای آذرماه هم معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور از نهایی شدن پروتکل بهداشتی صادرات لبنیات به چین خبر داده و اظهار امیدواری کرده است که در سفر رئیس‌جمهور به چین این پروتکل امضا شود. طبق گفته رضا باکری دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران، پروتکل‌های صادرات محصولات لبنی به چین نهایی شده است. ضمن اینکه چین بازار بزرگی است اما در عین حال ذائقه و نوع کالاهایی که مورد استفاده قرار می‌دهد، متفاوت از محصولات ایرانی است به همین منظور باید تفاوت‌ها و تمایزهای مصرفی مردم چین مشخص شود و بر اساس ذائقه مردم این کشور محصول تولید گردد. سیدمحمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی نیز با بیان اینکه تولیدات ایران علاوه بر اتحادیه اروپا، قابلیت صادرات به اوراسیا را دارد، گفته است: خوشبختانه با روابط ایجاد شده با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حوزه توسعه صادرات لبنی، اقدامات خوبی در حوزه مدیریت بهداشتی رخ داده و این سازمان ممیزی‌های لازم را در این خصوص انجام داده است. ممیزی‌های لازم در دامداری‌ها و واحدهای لبنی در حال انجام است.
افزایش 60 درصدی صادرات محصولات لبنی
بر اساس اعلام انجمن صنایع لبنی و طبق آمار ۹ ماهه، صادرات لبنیات از کشور بیش از ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است که بخش زیادی از افزایش صادرات مربوط به فله فروشی شیرخشک، کره و خامه فریز شده است. اگرچه این موضوع به معنای کاهش سهم محصولات نهایی در سبد صادرات محصولات لبنی است.
محمدرضا بنی‌طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به امکان صادرات محصولات لبنی به ژاپن گفت: تا پیش از این برخی اقلام لبنی به شکل بسیار محدود توسط تعداد معدودی از برندهای ایرانی به ژاپن صادر شده بود اما در حال حاضر با توجه به اینکه پروتکل‌های ژاپنی فرایندهای نظارتی و کیفیت‌سنجی سازمان غذا و داروی ایران را مورد تأیید قرار داده‌اند، کلیه کالاهای لبنی که مورد تأیید سازمان غذا وداروی ایران باشند قابلیت صدور به کشور ژاپن را خواهند داشت.
بنی‌طبا با تأکید بر اینکه بازاریابی نقش مهمی در تداوم حضور در بازار ژاپن را دارد، افزود: حضور در این کشور وابسته به بازاریابی و ذائقه‌سنجی توسط برندهای ایرانی در ژاپن بخصوص برای محصولات نهایی است. موفقیت شرکت‌های ایرانی در بازاریابی تعیین‌کننده حجم صادرات به ژاپن خواهد بود. وی اظهار کرد: زیرساخت‌های دریایی حمل سرد محصولات لبنی در کشور موجود است و از نظر حمل‌ونقل مشکلی وجود ندارد بخصوص برای برخی محصولات مثل محصولات اسپتیک (استریل) یا شیرخشک صنعتی نیاز چندانی به حمل سرد وجود ندارند. بنی‌طبا با بیان اینکه تحریم‌ها بر همه صنایع کشور بویژه در جابه‌جایی ارز مشکل ایجاد کرده است، افزود: محصولات غذایی بطور کلی شامل تحریم‌ها نیستند و گمان نمی‌رود مشکلی از جهت تحریم‌ها بجز افزایش هزینه نقل و انتقال ارز ایجاد کند.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی در پایان سخنانش تأکید کرد: مجموع صادرات محصولات لبنی ایران چیزی حدود 700 میلیون دلار در سال است و حدود 50 کشور مقصد صادراتی محصولات لبنی هستند، اما حجم عمده محصولات لبنی ایران به کشور عراق صادر می‌شود.
محصولات لبنی صادراتی شامل بستنی، شیرخشک، انواع پنیر، آب پنیر، دوغ، ماست، خامه، کره و انواع روغن‌های مشتق از شیر می‌شود که آمار گمرک حاکی از این است که میزان صادرات محصولات لبنی بر پایه شیر در یک سال اخیر رشد کرده است به طوری‌ که کاهش مصرف‌ لبنیات در بازار داخلی، توسعه صادرات را به همراه آورده است.
صادرات محصولات لبنی در شرایطی که هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده و منجر به کاهش میزان مصرف شده است، می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای کمک به تولیدکنندگان و دامداران محسوب شود.

جستجو
آرشیو تاریخی