صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

راه‌آهن همدان - سنندج پس از گذشت 18 سال به یک قدمی ایستگاه بهره‌برداری رسید

پیوستن کردستان به شبکه ریلی کشور

در فاز نخست پروژه راه‌آهن همدان- سنندج امکان جابه‌جایی 300 هزار نفر مسافر و 600 هزار تن بار در سال، پیش‌بینی شده است

شیما جهان بخش
خبرنگار

بعد از گذشت 18 سال از آغاز اجرای طرح راه‌آهن همدان - سنندج حالا با حمایت‌های دولت و تزریق بموقع اعتبارات وعده اتصال سه مرکز استان به شبکه ریلی به بهره برداری نزدیک شده و قرار است این خط ریلی بعد از دو دهه انتظار با حضور رئیس جمهور افتتاح شود.
 «اسماعیل زارعی کوشا» استاندار کردستان در گفت‌وگو با «ایران» از افتتاح راه‌آهن تهران- همدان- سنندج ظرف یک ماه آتی خبر داد و اظهار داشت: این پروژه تا پایان مهرماه سال جاری با حضور ریاست جمهوری افتتاح و با اعزام نخستین کاروان مسافر به مشهدمقدس، به خط سراسری راه‌آهن کشور متصل می‌شود.
وی با اعلام اینکه هم اکنون در چند جبهه و شیفت کاری این طرح در دست اجراست، افزود: این ابرپروژه ملی بعد از گذشت ۱۸ سال عملیات تنها ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما در یک سال گذشته با حمایت دولت و تزریق بموقع اعتبارات به پیشرفت 97 درصد رسیده و به زودی به ایستگاه پایانی خواهد رسید.
 زارعی کوشا با اشاره به اختصاص 1200میلیارد تومان برای پایان عملیات اجرایی این پروژه در کردستان افزود: تاکنون از مجموع این اعتبار یک هزار و 104میلیارد تومان پرداخت شده و بقیه این مبلغ نیز به زودی واریز می‌شود. استاندار کردستان با اشاره به اهمیت راه‌آهن تهران- همدان- سنندج و تأثیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این پروژه در توسعه متوازن کردستان به ویژه در حوزه افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی و توسعه مبادلات تجاری خاطرنشان کرد: فرایند مطالعه و امکان‌سنجی ادامه خط راه‌آهن سنندج به مرز بین‌المللی باشماق مریوان از دیگر برنامه‌های راهبردی دولت در کردستان است.
وی با اعلام اینکه مردم کردستان شایسته بهترین خدمت صادقانه هستند، افزود: با اتمام و افتتاح راه آهن همدان - سنندج توسعه پایدار در حوزه اقتصاد کشاورزی، گردشگری، صنعتی و خدماتی اتفاق می‌افتد؛ چون در تمام کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه حمل و نقل ریلی نقش بی‌بدیلی در امنیت سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار دارد.
آنگونه که استاندار کردستان توضیح داد: در فاز نخست این پروژه امکان جابه‌جایی 300 هزار نفر مسافر و 600 هزار تن بار در سال، پیش‌بینی شده است. البته در تلاشیم در افق بلندمدت این ظرفیت را تا 600 هزار نفر مسافر و جابه‌جایی 3 میلیون تن بار در سال افزایش دهیم که این مسیر نیز مطالعه و برنامه‌ریزی شده است.  
«محسن منصوری» معاون اجرایی رئیس جمهور چندی پیش در دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان کردستان با تشریح جزئیات این طرح اظهار داشت: پروژه راه‌آهن همدان - سنندج که یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشوراست بعد از ۱۸ سال در سفر پیش روی ریاست جمهوری به استان کردستان، افتتاح خواهد شد. طول این پروژه ریلی حدود ۱۵۰ کیلومتر بوده که دارای ۶ ایستگاه شامل ۳ ایستگاه باربری و ۳ ایستگاه‌ مسافری است. طول این پروژه ریلی حدود ۱۵۰ کیلومتر بوده که دارای ۶ ایستگاه شامل ۳ ایستگاه باربری و ۳ ایستگاه مسافری است.
وی با بیان اینکه این خط راه‌آهن برای نخستین بار استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل کرده و مصوب شده که در فازهای بعدی تا مرز باشماق و خاک عراق امتداد یابد، یادآور شد: تکمیل این مسیر یک ابرپروژه ریلی محسوب می‌شود که ترانزیت ریلی غرب کشور را متحول می‌کند. بنابراین این اقدام نشان‌دهنده عزم دولت در گسترش شبکه ریلی کشور است.

تحول اقتصادی کردستان با راه‌اندازی خط ریلی
«کیومرث حبیبی» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان هم در این زمینه به «ایران» گفت: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته  کارهای نهایی  پروژه راه‌آهن همدان - سنندج در حال انجام است . در این زمینه کنترل پروژه از لحاظ چک لیست‌های اضطراری انجام شده و تمام توصیه‌های فنی در ارتباط با نما و منظرسازی ایستگاه اصلی، فضاهای پشتیبانی، تأسیسات لازم همچون ایستگاه پلیس، تعمیرگاه توربوزین، کارگاه تعمیر واگن و ترن، اجرای خط ۱ و ۲ برای پهلوگیری و ورود و خروج مسافر و ریل‌گذاری و سوزن‌های خط، فضاهای مدیریتی و اداری، فونداسیون ایستگاه تقلیل فشار گاز، موتورخانه و سیستم‌های تهویه، سرویس‌های بهداشتی و کانتر بلیت‌فروشی نیز انجام شده است.
حبیبی با بیان اینکه بیش از ۴۵۰ نیروی خبره در ده‌ها جبهه کاری در حال انجام کارهای نهایی هستند، ادامه داد: این مسیر ۳ ایستگاه مسافری سنندج، قروه، دهگلان و ۶ ایستگاه پشتیبان خط و باری در کل مسیر دارد و از طریق تهران، کردستان را به شبکه ریلی متقاطع کشور وصل کرده و امکان حمل مسافر و بار را در کل طول سال برای این استان فراهم می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه سرعت قطار در این مسیر 120 کیلومتر در ساعت است، افزود: مسیر ریلی همدان- سنندج از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز می‌شود و طی یک مسیر 151 کیلومتری پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح‌آباد و قروه در گردنه صلوات‌آباد به ایستگاه سنندج می‌رسد.
حبیبی اجرای این ابرپروژه ملی را یکی از افتخارات دولت عنوان کرده و گفت: تا کنون بیش از 2 هزار و 100 میلیارد تومان در این طرح هزینه شده است اما برای تکمیل ایستگاه‌های میانی قروه و دهگلان به 200 میلیارد تومان دیگر نیاز داریم که در صورت تأمین اعتبار این ایستگاه‌ها تا پایان دی ماه تکمیل می‌شود. البته می‌دانید که برای افتتاح راه‌آهن تنها تکمیل ایستگاه ابتدا و انتها انجام می‌شود و بقیه ایستگاه‌ها به نوبت تجهیز می‌شود. در حال حاضر ایستگاه پایانی سنندج به عنوان یکی از کامل‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن کشور به تمام امکانات تجهیز شده است.  
وی با اشاره به اینکه با افتتاح این طرح کردستان برای اولین بار به شبکه راه‌آهن کشور متصل می‌شود، افزود: متأسفانه کردستان در خصوص زیرساخت‌های حمل و نقل جزو استان های کم‌برخوردار بوده و ما در تمام استان حتی یک کیلومتر آزادراه هم نداریم. همچنین حمل و نقل دریایی نداشته و خطوط پروازی نیز ضعیف است از این رو اتصال به شبکه ریلی تحول بزرگی از نظر اقتصادی در استان ایجاد خواهد کرد.
از سوی دیگر مسیر این خط آهن یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور بوده و می‌تواند به عنوان مسیر گردشگری سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران باشد که به نوبه خود زمینه توسعه استان را فراهم خواهد کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی