صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهار - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهار - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد

حل همیشگی مشکل بیمه راهنمایان گردشگری

زهرا کشوری
دبیر گروه زیست‌بوم

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از حل مشکل بیمه راهنمایان گردشگری با حمایت رئیس‌جمهور، برای همیشه خبر داد. عزت‌الله ضرغامی در پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران با حضور سفرای کشورهای خارجی و بیش از ۹۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری، توقف بیمه راهنمایان را به دلیل قرار گرفتن نام راهنمایان گردشگری در کنار نام‌های زیاد دیگر در یک جدولی مربوط به تبصره 14، دانست و گفت: وقتی که بحث اعتبارات محدود وسط می‌آمد، عملاً توجه لازم به حوزه راهنمایان گردشگری نمی‌شد. با انجام بحث‌های چالشی و برخی اقدامات دیگر در دولت، خوشبختانه آخرین‌بار، رئیس‌جمهور هیچ بهانه‌ای را از دو دستگاه مسئول این کار(سازمان برنامه و بودجه و تأمین اجتماعی)، نپذیرفتند و دستور صادر شد.» به گفته ضرغامی با‌توجه به تصویب دولت و دستور رئیس‌جمهور اعتبار مربوط به بیمه راهنمایان گردشگری هرسال طبق این مصوبه در بودجه کشور گنجانده خواهد شد.
در پانزدهمین گردهمایی راهنمایان، سفرای کشورهای اسپانیا، نروژ، عربستان، نیوزیلند، چک و نیز دبیرکل اکو حضور داشتند.

صدور 100 سیم‌کارت بدون فیلتر در نمایشگاه گردشگری
عزت‌الله ضرغامی با اشاره به بحث فیلترینگ در کشور و مشکلاتی که برای حوزه گردشگری ایجاد می‌کند، گفت: گردشگران خارجی می‌خواهند در اینجا عکسی حتی از اغتشاشات و دعواها در خیابان‌ها بگیرند، چه اشکالی دارد ما هم در خارج کشور از هر چیز نامتعارفی عکس می‌گیریم و ارسال می‌کنیم.
او باتوجه به مشکل فیلترینگ در کشور بحث را به سیم‌کارت بدون فیلتر برای گردشگران برد و گفت: وقتی این بحث در رسانه‌ها مطرح شد، آن‌را به اشتباه به کاپیتولاسیون مقایسه کردند. این ربطی به کاپیتولاسیون ندارد. این نیاز اولیه گردشگری است که می‌خواهد اطلاعات را مبادله کند. آنها(منتقدان) مخالف اعطای سیم‌کارت به گردشگران نیستند؛ ولی می‌گویند چرا به همه ایرانیان سیم‌کارت بدون محدودیت داده نشود و از این موضوع ناراحت هستند.
ضرغامی با بیان اینکه در گفت‌و‌گو با وزیر ارتباطات و برخی مسئولان برای گردشگران(شرکت‌کنندگان خارجی) در همین نمایشگاه گردشگری، 100 سیم‌کارت بدون فیلتر درخواست کردم، گفت: 100 سیم کارت بدون فیلتر شبانه فراهم شد و در اختیار دوستان قرار گرفت تا کارشان راه بیفتد.
او بر ضرورت گفت‌و‌گو درباره تحول‌آفرینی گردشگری تأکید کرد و گفت: برای تحول در فهم گردشگری و ایجاد درک صحیح از اهمیت گردشگری باید با خیلی از افراد مؤثر در کشور گفت‌وگو کنیم تا بدانند سرمایه‌گذاری در این بحث چقدر ضروری و دارای چه آینده‌ای است.

رونق گردشگری امکان‌پذیر است
حرمت‌الله رفیعی، رئیس مجمع تشکل‌های ملی گردشگری گفت: حضور مهندس ضرغامی در وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بسیار اهمیت دارد و باوجود این وزیر می‌توان به پیشرفت گردشگری امیدوار بود.
او گفت: ایران ما سرشار از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری است و معرفی این ظرفیت‌ها و جذب هرچه بیشتر گردشگری کار مهمی است که راهنمایان گردشگری انجام می‌دهند.
رفیعی با اشاره به مطالبات مجمع تشکل‌های ملی گردشگری گفت: گردشگری جای نق زدن نیست بلکه محلی برای مطالبه به حق خواسته‌ها است. ما موضوعات خود را به دولت و مسئولان گفته‌ایم و موضوعات مرتبط با حوزه گردشگری و راهنمایان از سوی مدیران بخش دولتی و خصوصی دنبال می‌شود.
رفیعی با قدردانی از تلاش‌های وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: من قبلاً هم گفته‌ام اگر با این وزیر، گردشگری سروسامان یابد کار درست خواهد شد در غیر این صورت از افراد دیگر انتظاری نیست. من شاهد تلاش‌های مهندس ضرغامی هستم و او موضوعات را به خوبی از رئیس‌جمهور و دولت پیگیری می‌کند.
رئیس مجمع تشکل‌های ملی گردشگری گفت: من در نامه‌ای به رئیس‌جمهور موضوعات و مسائل مرتبط با حوزه گردشگری خصوصاً راهنمایان گردشگری را مطرح کردم و امید دارم با پیگیری‌های مهندس ضرغامی، شاهد به نتیجه رسیدن این مطالبات باشیم.

اتفاقات خوب برای راهنمایان
سعید حاجی‌سعید، رئیس انجمن راهنمایان گردشگری، استقرار راهنمایان گردشگری در ایام نوروز در بناها و مراکز فرهنگی که به دستورالعمل تبدیل شد و استانداران و مدیرکل‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را موظف کرد تا آن‌را اجرا کنند از گام‌های مؤثر خواند و حضور راهنمایان گردشگری در نمایشگاه و اکسپوهایی چون نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، اکسپوی قطر و نمایشگاه را از اتفاقات خوب رقم‌خورده در این دوره دانست.

جریمه راهنمایان غیرمجاز
حاجی‌سعید همچنان خواستار جریمه تخلف‌های گسترده راهنمایان گردشگری بدون مجوز و ساماندهی کردن فعالیت آنها شد. او از لغو ویزا برای ۳۳ کشور تشکر کرد و جای کشورهای اروپایی را در این لیست خالی دانست و خواستار یک اقدام سریع برای برگرداندن توریست‌های اروپایی به ایران شد.
این فعال گردشگری تصویب تعطیلات دو روزه را قانونی برای کمک به گسترش سفرهای درون استانی دانست و خواستار برنامه‌ریزی قانونی برای صدور کارت راهنمایان گردشگری از سوی انجمن صنفی راهنمایان شد و پرسید: وقتی قانون مشخص کرده است که کارت راهنمایان باید سه ساله تمدید شود چرا این قانون اجرایی نمی‌شود؟
او اختصاص بودجه خاص برای استقرار راهنمایان در فرایندها و رویدادهای خاص، ساماندهی فعالیت راهنمایان بدون مجوز، تکیه بر آیین‌نامه راهنمایان و اجرای تمدید سه ساله کارت راهنمایان را از مهم‌ترین خواسته‌های انجمن راهنمایان گردشگری ایران دانست و گفت: ما انجمن حرفه‌ای تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم تولیت صدور کارت راهنمایان را به عهده بگیریم.

حذف عوارض خروج
برای راهنمایان گردشگری
حاجی سعید، خواستار حذف دریافت عوارض خروج از راهنمایان گردشگری شد و گفت: ماهیت شغل راهنمایان گردشگری سفر است، چرا باید برای سفر به خارج، جریمه شوند. این فعال گردشگری پیشنهاد داد تمام خواسته‌های مطرح شده در پانزدهمین جشن راهنمایان گردشگری در یک قانون تجمیع شود و از ضرغامی خواست با رایزنی در دولت به لایحه تبدیل و برای تصویب به مجلس ارائه شود.
او نگاه امنیتی به گردشگران ورودی را پررنگ خواند و عمده دلیل آن را سوءتفاهمی دانست که به دلیل کنجکاوی گردشگران خارجی برای تهیه عکس و فیلم از اتفاقات داخل ایران به‌وجود می‌آید. حاجی سعید خواستار تشکیل جلسه‌ای با حضور وزیر میراث فرهنگی در شورای امنیت ملی برای حل مسأله شد.

جستجو
آرشیو تاریخی