صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهار - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهار - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

مــرور

چالش‌های دریافت وام با ضمانتنامه برای زنان سرپرست خانوار
رفع می‌شود
مدیرکل فرهنگی اجتماعی معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده از تلاش برای رفع مشکل نداشتن ضامن برای زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: به این منظور در دولت سیزدهم صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار ایجاد شده است.
به گزارش ایرنا، الهام ساوالان‌پور در این خصوص تأکید کرد: یکی از موضوعاتی که در سفرهای استانی رئیس‌جمهور و هیأت همراه‌شان، به ما انعکاس پیدا می‌کرد، بحث نداشتن ضامن برای دریافت تسهیلات و وام توسط بانوان بود، بویژه بسیاری از خانم‌هایی که برای دریافت وام‌های خرد اشتغال و راه‌اندازی یک کسب و کار خرد به بانک معرفی می‌شدند، به دلیل نداشتن ضامن از دریافت تسهیلات محروم می‌شدند و موفق به راه‌اندازی فعالیت اقتصادی نمی‌شدند.
ساوالان‌پور با بیان اینکه این موضوع مشکلات عدیده‌ای را برای زنان سرپرست خانوار ایجاد می‌کرد، افزود: معاونت در اولین جلسه ستاد ملی زن و خانواده در دولت سیزدهم، مصوبه‌ای را از دستور گذراند که به استناد آن، زنان سرپرست خانواری که در دهک یک تا پنج درآمدی قرار داشتند می‌توانستند از ضمانتنامه‌هایی که از طرف یک صندوق ضمانت معتبر (صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون) صادر می‌شد، به جای ضامن شخصی بهره‌مند شوند و عملاً از دردسرها و چالش‌های معرفی ضامن رهایی پیدا کنند.
وی تأکید کرد: از سراسر کشور فهرست اسامی زنان سرپرست خانواری را که برای پیدا کردن ضامن مشکل داشتند، از طریق ادارات کل زنان و خانواده استانداری‌ها دریافت کردیم و تاکنون بیش از 4 هزار نفر از بانوان سرپرست خانوار از سراسر کشور برای برخورداری از ضمانتنامه معرفی شده‌اند.
ساوالان‌پور با بیان اینکه در مسیر دریافت ضمانتنامه چالش‌هایی هم وجود دارد، گفت: از جمله این چالش‌ها همکاری نکردن برخی بانک‌ها در پذیرش ضمانتنامه است که درصدد حل و فصل این چالش‌ها از طریق مراجع ذیربط بویژه بانک مرکزی هستیم.


ملاک ایجاد سابقه تحصیلی،
آزمون خرداد است
دانش‌آموزان پایه‌های دهم
و یازدهم، فرصت ترمیم نمره دارند
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، یادگیری و فهم دانش‌آموز را مبنای سؤال و ارزشیابی در آزمون نهایی عنوان کرد و گفت: قطعاً خارج از کتاب درسی، هیچ سؤالی طرح نخواهد شد.
به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، محسن زارعی با تأکید بر اینکه فقط آزمون خردادماه در ایجاد «سابقه تحصیلی» دانش‌آموزان ملاک عمل قرار می‌گیرد، افزود: همه تلاش دانش‌آموزان باید این باشد که در آزمون خردادماه نمره لازم را کسب کنند اما دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم، نگران نباشند چرا که اگر به هر دلیلی نتوانند در آزمون شرکت کنند، فرصت «ترمیم نمره» برای آنها وجود دارد و می‌توانند در نوبت‌های خرداد سال‌های بعد در قالب ترمیم، درس خود را دوباره امتحان دهند.
وی با اعلام اینکه این موضوع درخصوص دانش‌آموزان پایه دوازدهم صدق نمی‌کند، گفت: دانش‌آموزان پایه دوازدهم توجه داشته باشند نمره‌ای که در هر درس در خردادماه کسب می‌کنند، ملاک ایجاد «سابقه تحصیلی» آنها خواهد بود. لذا حتی اگر «غیبت» آنها موجه هم باشد فرصت را از دست داده و از آن درس نمره «صفر» می‌گیرند و وقتی این صفر به تراز تبدیل می‌شود، تراز آنها منفی شده و دانش‌آموز ضرر می‌کند.
زارعی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان در همه دروس ایجاد سابقه را مورد توجه قرار دهند بویژه در دروسی که سهم و ضرایب بیشتری در کنکور دارند، اظهار کرد: دروس عمومی صرفاً در آزمون نهایی سابقه ایجاد می‌کند، بنابراین دانش‌آموزان به دروس عمومی نیز برای ایجاد سابقه بیشتر توجه داشته باشند.


آمادگی ایران برای صادرات دارو
و تجهیزات پزشکی به ارمنستان
رئیس سازمان غذا و دارو از درخواست معاون وزیر بهداشت ارمنستان به منظور صادرات دارو و تجهیزات پزشکی تولید ایران به این کشور استقبال کرد.
به گزارش ایرنا از سازمان غذا و دارو، سیدحیدر محمدی در دیدار با معاون وزیر بهداشت ارمنستان با اشاره به وضعیت محصولات سلامت‌محور در ایران، اظهار کرد: صنایع دارویی در کشور ما پس از انقلاب اسلامی رشد چشمگیری داشته است، به‌طوری که در حال حاضر ۹۹ درصد عددی بازار دارویی کشور در داخل تولید می‌شود.
وی افزود: همچنین ۵۰ درصد تجهیزات پزشکی در داخل تولید می‌شود و صادرات خوبی نیز به کشورهای منطقه داریم.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تمامی مکمل‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، تصریح کرد: از مزیت‌های رقابتی داروی ایرانی می‌توان به تولید داروهای بیولوژیک اشاره کرد که در دنیا تولیدکنندگان محدودی دارد.  وی خاطرنشان کرد: در صورت امکان ثبت داروهای ایران در اوراسیا، واردات دارو از ایران تسهیل خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی