صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهار - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهار - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

سرباز انقلاب اسلامی در جبهه لبنان

علی‌الله سلیمی
 نویسنده
و منتقد ادبی

سرباز انقلاب اسلامی در جبهه لبنان
پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تأثیر شگرفی بر رویدادهای منطقه خاورمیانه گذاشت و مبارزان تربیت‌یافته در جریان نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) به مسأله جهان اسلام نگاه ویژه‌ای داشتند که مرزهای جغرافیایی تأثیری در عزم و اراده آنها نداشت و هر جای منطقه ندای مظلومیت مسلمانان به گوش می‎رسید این افراد باعث تغییر وضعیت به نفع جبهه مسلمانان می‌شدند. یکی از این افراد، شهید محمدحسن رشیدی است که مبارزات خود را از دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شروع کرد، همزمان با دوران دفاع مقدس در جبهه‌های غرب حضور داشت و سرانجام در جبهه مقاومت در لبنان به شهادت رسید.
 بر اساس زندگی و مبارزات این رزمنده، کتاب«مربی رشید» تألیف و منتشر شده که خاطراتی از زندگی این سردار است که در لبنان و جنگ با رژیم اشغالگر صهیونیستی به شهادت رسیده. این کتاب به همت محمدهادی شمس‌الدینی نگارش و تدوین شده است. در بخش‌های مختلف این کتاب، مخاطب با جزئیات زندگی شهید محمدحسن رشیدی عزآبادی آشنا می‌شود که خیلی‌ها او را به عنوان فرمانده پادگان شهید بهشتی یزد می‌شناسند. اطلاعات ارائه شده در کتاب می‌گوید شهید عزآبادی سال 1341 در عزآباد یزد در خانواده‌ای متدین و زحمتکش متولد شد. پدرش کشاورز و مادر با خانه‌داری روزگار می‌گذراند. به دبستان رفت و تا سال پنجم ابتدایی درس خواند. پس از آن به دلیل مشکلات اقتصادی به کار بنایی روی آورد. در دوران انقلاب جزو مبارزان و پیشتازان نهضت امام خمینی(ره) بود. در اکثر راهپیمایی‌ها علیه رژیم پهلوی، مصمم حضور می‌یافت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و در جبهه کردستان به مبارزه با عوامل استکبار جهانی مشغول شد.
در مسئولیت‌های مختلفی چون فرماندهی گردان، جانشین محور تیپ یکم لشکر نجف اشرف و مدتی را به عنوان مسئول یگان حفاظت خدمت کرد و چند باری هم توسط گروهک‌ها مورد سوء قصد قرار گرفت. پس از مدتی راهی لبنان شد تا با ارائه آموزش نظامی به مسلمانان و شیعیان مظلوم آن دیار، در مبارزه علیه صهیونیسم بین‌الملل سهیم باشد. یک سال و نیم مسئولیت پادگان بعلبک را در لبنان برعهده گرفت و پس از سال‌ها مبارزه با ظلم و ستم سرانجام در جنوب لبنان مورد حمله هواپیماهای رژیم صهیونیستی قرار گرفت و در 27 آبان ماه سال 1362 به شهادت رسید. کتاب «مربی رشید» از مجموعه کتاب‌های دسته (ه) از سری تألیفات سپاه الغدیر استان یزد در رابطه با دفاع مقدس است. در این مجموعه که به دلیل گستردگی مطالب به پنج دسته تقسیم می‌شوند، دسته (ه) شامل مجموعه اشعار، خاطرات، اسناد، زندگینامه شهدا و رزمندگان استان یزد و... را شامل می‌شود و این کتاب اختصاصاً به روایت زندگینامه و همچنین خاطرات سردار شهید محمد حسن رشیدی پرداخته است.
کتاب حاضر، حاصل تحقیق کتابخانه‌ای و بررسی اسناد و مصاحبه با خانواده و تعدادی از همرزمان شهید محمدحسن رشیدی است که با نثری روان روایت شده و شامل خاطراتی کوتاه و عموماً یک صفحه‌ای از لحظات و برهه‌های خاص زندگی شهید است که در انتهای هر خاطره نام روایتگر آن هم عنوان شده است.
«الان وقت تظاهرات است، نه کار»، «روزهای سبز»، «برای این روزها پاسدار شدم»، «فرمانده ما»، «مربی رشید»، «مهاجر» و «من عاشق شهادتم» از عناوین یازده فصلی این کتاب است که روایت‌هایی از کودکی، جوانی، ازدواج، کار و تلاش، انقلاب اسلامی، ورود به سپاه پاسداران، حضور در جبهه کردستان، حضور در دفاع مقدس، آموزش نظامی، اعزام به لبنان و شهادت محمدحسن رشیدی است که نویسنده با نثر ساده و صمیمی این فصل‌های به‌ هم‌ پیوسته را روایت کرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی