صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

خبــر

گزارش سازمان ملل درباره تعرض به زنان فلسطینی
دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که ادعاهای معتبری در مورد بازداشت خودسرانه، اعدام و تجاوز جنسی به زنان و کودکان فلسطینی در نوار غزه دریافت کرده است. این دفتر خواستار تحقیقات فوری و مستقل در این زمینه شد. گزارشگران ویژه سازمان ملل، «ریم السالم»، «فرانچسکا آلبانیز» و دیگران می‌گویند که دست‌کم دو زندانی زن فلسطینی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند درحالی که سایرین توسط سربازان اسرائیلی تهدید به تجاوز جنسی و خشونت جنسی شده‌اند. این گزارش همچنین تأکید می‌کند، زنان و دختران بدون دسترسی به غذا و در هنگام بارندگی در قفس نگهداری شدند و در مواردی با اینکه پرچم سفید در دست داشتند، هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده‌اند. این گزارش خواهان مجازات عاملان این جنایات و پاسخگو بودن ارتش اسرائیل در مورد آن شده ‌است.
 

روسیه: امریکا تجهیزات شیمیایی‌اش را نابود نکرده است
ایگور کریلوف، فرمانده نیروهای دفاع رادیولوژی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد؛ امریکا با وجود تعهدات پیشین، همچنان از انهدام سلاح‌های شیمیایی‌اش خودداری کرده است. به گزارش ریانووستی، کریلوف تأیید کرده است، روسیه در سپتامبر 2017 تمام ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را زودتر از موعد مقرر و تحت نظارت کامل سازمان منع تسلیحات شیمیایی و بازرسان کشورهای غربی بویژه ایالات متحده نابود کرده است. اما امریکا نه تنها به این تعهدات پایبند نبوده است بلکه مهمات رها شده امریکایی در پاناما و کامبوج نیز کشف شده است.
 

افزایش ۳۵۰ درصدی عملیات علیه صهیونیست‌ها در کرانه‌ باختری
رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که براساس داده‌های ارتش رژیم اسرائیل، عملیات علیه صهیونیست‌ها در کرانه باختری در سال ۲۰۲۳ افزایش۳۵۰ درصدی نسبت به سال۲۰۲۲ داشته است. بر اساس این گزارش، در سال گذشته میلادی ۶۰۸ عملیات تیراندازی، زیرگیری با خودرو، حمله با سلاح سرد و حمله با بمب انفجاری در کرانه باختری رخ داد، درحالی که در سال ۲۰۲۲، تنها ۱۷۰ عملیات انجام شد. منابع خبری همچنین اعلام کردند که تعداد عملیات‌ها در شمال کرانه باختری در سال گذشته(۲۰۲۳) بیش از مناطق دیگر بوده است. در همین حال دیروز وزیر خارجه اسپانیا اعلام کرد اگر اتحادیه اروپا نتواند به توافق برسد، اسپانیا تحریم‌های مستقلی را علیه شهرک‌نشینانی که در کرانه باختری مرتکب خشونت می‌شوند اعمال خواهد کرد.
 

کرملین: تحقیقات درباره مرگ ناوالنی درحال انجام است
سخنگوی کاخ کرملین ضمن محکوم کردن اظهارات درباره نقش روسیه در مرگ منتقد مشهور پوتین، گفت: تحقیقات درباره این رخداد ادامه دارد و نتایج هنوز مشخص نیست. به گزارش ایسنا، «دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با گفتن اینکه درحال حاضر، نتیجه تحقیقات منتشر نشده و مشخص نیست، افزود «تمامی اقدامات لازم درحال انجام شدن است.» ناوالنی در سال ۲۰۲۱ به دلیل حمایت مالی و تحریک افراط‌گرایی در روسیه به زندان افتاد. او که دشمن شماره یک ولادیمیر پوتین محسوب می‌شد که به ۱۹ سال زندان محکوم شده و درحال گذراندن مدت حبسش بود که در ۱۶ فوریه در سن ۴۷ سالگی در زندانی در قطب شمال سیبری درگذشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی