صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشت - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

فضای‌مجازی

خدایی که به توبه‌کاران قوت‌قلب می‌دهد
محمد پدرام، طلبه در توئیترش در شرح ذوقی بر آیه «ان ‌الله یحب التوابین» نوشت:«یکی از دلایلی که آدم گناهکار توبه نمی‌کنه اینه که احساس شرم داره و فکر می‌کنه خدا ازش بدش میاد! و خدا چقدر زیبا بهش قوت‌قلب و انرژی می‌ده و می‌فرماید من دوستت دارم!»
 
هویت زن در قوانین ژاپن
الهام عابدینی، خبرنگار و کارشناس مطالعات ژاپن در توئیترش نوشت:«می‌دونید ژاپن تنها کشوری در دنیاست که بر اساس قانون، نام ‌خانوادگی زوجین باید یکی باشه؟ ۹۵ درصد مواقع هم زن نام‌ خانوادگیش رو تغییر میده و فامیلی شوهر رو می‌گذاره. این یعنی بعد از ازدواج باید همه کارت‌های شناسایی، گذرنامه، حساب بانکی، کارت شغلی و حتی نام در شبکه‌های اجتماعی تغییر کنه.»
 
کتابی دیگر از داستان تمام‌نشدنی کردستان
عبدالله گلباف، روزنامه‌نگار در اینستاگرامش درباره کتاب جدید محسن مؤمنی‌شریف با عنوان «ماه و بلوط» که به تازگی رونمایی شده است، نوشت:«تیترهای هولناک جراید دو،سه سال اول بعد انقلاب را نادیده بگیرم، شاید تکان‌دهنده‌ترین مطالب درباره کردستان را در خاطرات آقای صادق خلخالی خوانده بودم … آنجا که پرونده‌های قتل و شکنجه‌های عجیب و فجیع انقلابیون و پاسداران به دست کومله و دموکرات کرد را با جزئیات تعریف کرده بود. «ماه و بلوط» را ابتدا به اقتضای کار دست گرفتم تا پیش از چاپ، تصویری از آن داشته باشم و راستش به ‌خاطر حجم زیاد آن می‌ترسیدم شروعش کنم، اما فصل اول به نیمه نرسیده، گریبانم را گرفت و گرچه نه یک نفس، اما زودتر از انتظار تمامش کردم، هرچند داستان کردستان تمام‌شدنی به نظر نمی‌رسد! جنبه‌های فنی داستان‌نویسی‌ و ابعاد ادبی‌اش را که من نمی‌دانم و اهل فن باید بگویند، اما از بعد تاریخی و سیاسی، خوشحالم که این اثر در سوره مهر منتشر شده است و انتشارات، رمانی در کنار آثار تاریخ شفاهی کردستان مثل عصرهای کریسکان، برده‌سور، سیطره و... دارد.»
 
استادی که با عروسک تلویزیون ایران هم مهربان و صمیمی بود
محمد بحرانی در استوری اینستاگرامش ضمن انتشار پستی قدیمی از حضور دولتمند خالف، خواننده و نوازنده تازه ‌درگذشته تاجیکستانی نوشت:«تسلیت به تمام دوستداران موسیقی در جهان و تسلیت به مردم عزیز تاجیکستان. چقدر واقعی، صمیمانه و با محبت با جناب‌خان رفتار کردین استاد! غرق عشق و شادی باشید؛ که هستید!»
 
نمایشی درباره وقاحت یک ادعای احمقانه
در نسل‌کشی
فاطمه رایگانی، فعال فرهنگی درباره «خونِ» یکی از تئاترهای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که در حال برگزاری است در اینستاگرامش نوشت:«بالاخره تونستم خودم رو به اجرای امشب این تئاتر تمیز و خوش‌فرم برسونم. خداقوت به آقای قاسمی‌هنر و همکاران جوان و پرانگیزه‌شون که از کم‌توجهی بزرگ‌ترها ناامید نشدن و اجرای این کار رو با قوت ادامه دادن... کیفور هنر و استعداد این بچه شدم! آقا بهزاد کوچک‌ترین عضو خانواده «خونِ» که نقش بزرگی داشت. یه ادعای خیلی مضحکی هست که می‌گه ما در جنگ به غیرنظامیان آسیب نمی‌زنیم. این تئاتر شدت وقیحانه بودن این ادعا رو روایت می‌کنه و مگه می‌شه شما از نسل‌کشی در دنیا بگی و به بوسنی نرسی؟»
 
صلوات به زبان شعر در کلام پیرزن روستایی
اسماعیل آذری‌نژاد، فعال کتاب کودک در مناطق محروم در توئیترش در کنار عکسی از یکی از زنان روستایی نوشت:«برخی آدم‌ها نور و برکت هستند. وجودشون پر از مهر است. امروز رفتم روستای برآفتاب با بچه‌ها بازی کردم، مسیری را پیاده می‌رفتیم، شنیدم خانم پیری پشت سرم من را دعا می‌کرد. برگشتم همکلامش شدم. با زبان شعر صلوات گفت. ننه افروز سواد نداشت اما بیش از صد بیت شعر در مورد صلوات و آل رسول حفظ بود.»
 

جستجو
آرشیو تاریخی