صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و شش - ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و شش - ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

السودانی از جدول زمانی خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی خبر داد

زندگی عراقی‌ها، بدون حضور نظامی امریکا

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار


موضوع خروج نظامی امریکا از عراق در مسیر دیپلماتیک، در کشاکش نبردهای گروه‌های مقاومت با نیروهای امریکایی در عراق و هدف قرار گرفتن پایگاه‌های آنها پس از طوفان‌الاقصی دور جدیدی به خود گرفته است. در همین راستا محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق طی یادداشتی در «فارن افرز» که در آستانه سفرش به ایالات متحده منتشر شده، به ترسیم این موضوع و چگونگی رخداد این مهم در عرصه داخلی و خارجی پرداخته است. السودانی در این مقاله، در مورد دیدارش با جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در اواسط ماه آوریل جاری، آن را فرصتی مناسب برای ایجاد شراکت میان دو کشور بر مبنای رویکرد جدید دانسته است.
وی مهم‌ترین دلیل پایان دادن به حضور ائتلاف بین‌المللی در عراق (شامل 86 کشور به رهبری ایالات متحده) را پایان بحران تروریسم داعش و پایان یافتن مأموریت این ائتلاف در برچیدن عناصر داعش دانست و نوشت: «اکنون تنها گروه‌های کوچک داعش باقی مانده‌اند که توسط نیروهای امنیتی ما، در میان بیابان‌ها و کوه‌ها و در غارها تعقیب می‌شوند، اما آنها دیگر تهدیدی برای دولت نیستند. این درگیری تجربه نیروهای امنیتی ما را به طور قابل توجهی افزایش داده و آنها را در میان بهترین ارتش‌ها در مبارزه با تروریسم قرار داده است.» وی در ادامه، روند تشکیل جدول زمانی برای خروج نیروهای نظامی که با مشارکت امریکا تنظیم شده را چنین ترسیم کرد که در اواخر ژانویه، کمیته عالی نظامی متشکل از مقامات ارشد نظامی از ایالات متحده و عراق شکل گرفت تا تهدیدات داعش و توانایی سرویس‌های امنیتی این کشور را ارزیابی کند که نهایتاً منجر به توافقی برای پایان دادن به ائتلاف بین‌المللی به شیوه‌ای تدریجی و منظم در یک جدول زمانی شده است. او تأکید کرد: این کمیته نقشه راهی برای روابط آینده، از جمله حضور مستشاران امریکایی تهیه خواهد کرد. او در جای دیگری ابراز داشت: عراق اجازه نمی‌دهد که میدانی برای تسویه حساب طرف‌های خارجی باشد و همه باید با عراق بر اساس حاکمیت و احترام متقابل رفتار کنند. السودانی افزوده است: بغداد به دنبال بازیابی نقش محوری خود در منطقه و استفاده از موقعیت استراتژیک خود برای کاهش تنش‌هاست.
وی در بخش دیگری به مزیت‌های اقتصادی همکاری با امریکا پرداخت و نوشت، اکنون فرصتی است تا روابط عراق و ایالات متحده، از یک رابطه تک‌وجهی به یک رابطه جامع تبدیل و تمام مفاد توافقنامه چهارچوب استراتژیک که در سال 2008 توسط عراق و ایالات متحده امضا شده بود، فعال شود. این توافقنامه که فراتر از امور نظامی و امنیتی است، شرایط همکاری در زمینه‌های دیگر مانند اقتصاد و سرمایه‌گذاری، انرژی و آب و هوا، کشاورزی و صنعت و فناوری و آموزش را در خود دارد. السودانی با توجه به اهمیت موضوع پایان یافتن جنگ غزه بر ثبات منطقه ادامه داد: «ما کاهش تنش همه‌جانبه در خاورمیانه را هم به نفع عراق و هم به نفع امریکا می‌دانیم. این امر بیش از هر چیز مستلزم پایان فوری جنگ در نوار غزه و احترام به حقوق مشروع مردم فلسطین است.»
وی ادامه داد که اصل هدایتگر روابط خارجی عراق، اصل «اولویت بغداد» است و به معنای برقراری شراکت‌های قوی براساس منافع مشترک با کشورهای دوست است.
آنچه مشخص است، عراق در نظر دارد که روابط خود با امریکا را در چهارچوب همکاری‌های اقتصادی، دیپلماتیک و فارغ از امور نظامی و امنیتی ارتقا دهد تا از این راه بتواند ثبات خود در داخل و منطقه را حفظ کند. البته شایان ذکر است که ایالات متحده از همان ابتدای اشغال عراق، به‌گونه‌ای خط‌مشی سیاست بغداد را مطابق با منافع خود ترسیم کرده است که قدرت این کشور در گرو اراده آنها باشد، ازاین‌رو جدایی اقتصادی و مالی آن از امریکا برای اقتصاد این کشور خطرناک است. با این حال مجلس و دولت عراق به دنبال راهی برای خروج از این سلطه‌جویی هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی