صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و شش - ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و شش - ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اولین گروه نظامیان آلمان وارد لیتوانی شدند

ناتو به مرزهای روسیه نزدیک شد

گروه جهان/ با ورود اولین گروه از نظامیان آلمانی به لیتوانی در نوار شمال شرقی اروپا در نزدیکی مرزهای روسیه که در میانه جنجال اظهار نظرات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین انجام شد، یک بار دیگر درجه حرارت تنش‌ها بین اروپا و روسیه به نقطه جوش نزدیک شد.
به گزارش سایت شبکه خبری دویچه وله، اولین گروه از نظامیان آلمانی که یک تیم پیشرو متشکل از 20 کارمند است، وارد لیتوانی شده‌اند تا کارهای راه‌اندازی این پایگاه را انجام دهند. بنا بر این گزارش قرار است این پایگاه با حدود 4 هزار و 800 نیروی نظامی، تبدیل به پایگاه دائمی آلمان در جناح شرقی ناتو شود. هرچند با توافقی که به دست آمده، آلمان تا سال 2027 این پایگاه را عملیاتی خواهد کرد اما این مسأله چیزی از اهمیت گسیل این نیروها به نزدیکی روسیه نمی‌کاهد. بویژه که این اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم است که نیروهای آلمانی در یک پایگاه خارجی به طور دائم مستقر می‌شوند. این چیزی است که بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان در مراسمی که به همین مناسبت در برلین برگزار شد، به آن اشاره کرد و گفت: «این اولین بار است که ما به طور دائم واحدی این چنینی را در خارج از مرزهای آلمان مستقر می‌کنیم و کارهای زیر ساختی زیادی برای استقرار این نظامیان باید انجام شود. اما با توافق‌هایی که به دست آمده این تیپ به طور کامل تجهیز خواهد شد.» همان طور که انتظار می‌رفت، این اقدام آلمان با واکنش روسیه همراه شد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین بلافاصله اعلام کرد: «حضور نظامی آلمان در لیتوانی تنش‌ها را تشدید خواهد کرد.»
چرا آلمان در لیتوانی پایگاه دائمی بنا می‌کند؟
وزارت دفاع آلمان مدعی شده است، ساخت این پایگاه دائمی روسیه را از حمله بیشتر به همسایگانش باز خواهد داشت. لیتوانی با کالینینگراد، منطقه بالتیک روسیه و همچنین بلاروس که متحد نزدیک مسکو است، مرز دارد و ارتش آلمان با نگاهی به همین موقعیت جغرافیایی تأکید کرده است، این موقعیت باعث می‌شود لیتوانی در معرض‌ترین کشور در جناح شرقی ناتو باشد. تحلیلگران نظامی غربی نیز مدت‌ها است که تأکید دارند لیتوانی نقطه عطفی در تقابل روسیه و اروپا محسوب می‌شود. این در حالی است که به زعم تحلیلگران سیاسی، این اقدام می‌تواند فاز دوم نبردها بین اروپا و روسیه را رقم بزند.

جستجو
آرشیو تاریخی