صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و یک - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و یک - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

ایجاد کانال جدید انتقال آب از دریای خزر به مجتمع پرورش میگوی گمیشان

پرورش دهندگان میگو نگران تأمین آب هستند

 گرگان - پرورش میگو در گمیشان هرچند فرصت تازه اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای افزایش اشتغال و درآمدزایی در استان گلستان ایجاد کرده، اما این صنعت جوان و نوپا در ابتدای کار با چالش مهم تأمین آب مواجه شده است. زمان ذخیره‌سازی لارو و پرورش میگو در مجتمع گمیشان از میانه اردیبهشت تا تیرماه و برداشت محصول هم از شهریور تا مهر است و سرمایه‌گذاران پرورش‌دهندگان میگو از هم‌اکنون نگران تأمین آب هستند. فعالیت مجتمع پرورش میگو در گمیشان از سال ۱۳۷۸ با ایجاد کانالی به طول ۲ کیلومتر برای انتقال آب به محل پرورش این‌گونه آبزی آغاز شد که طی سال‌های اخیر به دلیل پسروی آب دریای خزر و ورود گل و لای به داخل کانال قابل بهره‌برداری، مشکل اساسی را برای انتقال آب به این مجتمع به وجود آورده و هر سال نیز باید برای برداشت گل‌و‌لای از داخل کانال و حتی ایجاد کانال جدید دسترسی به آب دریا، اعتبار مجزا اختصاص داد.
سال قبل با اقدام جهادی استاندار گلستان و همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیا، ضمن برداشت گل‌و‌لای از داخل کانال، ۲ کیلومتر کانال جدید برای دسترسی به آب دریای خزر ایجاد شد تا پرورش میگو در این سایت تعطیل نشود که ضمن پایداری اشتغال بومیان منطقه، تولید سه هزار و ۲۰۰ تن محصول را به‌همراه داشت. جمعی از پرورش‌دهندگان میگوی مجتمع چهار هزار هکتاری گمیشان واقع در شمال غرب استان گلستان با یادآوری ضرورت برخورداری از منابع آبی پایدار برای تولید این محصول آبزی تأکید کردند: تأمین آب برای پرورش میگو در این مجتمع نیازمند سرمایه‌گذاری زیربنایی و ایجاد سامانه آبگیر از دریای خزر است. مدیرکل شیلات گلستان گفت: آب موردنیاز پرورش میگوی گمیشان برای سال زراعی جاری تأمین شده و از این بابت نگران وجود ندارد.
اسماعیل جباری افزود: از اواخر فروردین امسال لایروبی و ایجاد کانال جدید انتقال آب از دریای خزر به مجتمع پرورش میگوی گمیشان آغاز شده و تا هفته قبل افزون بر ۱۷ هزار مترمکعب لای برداشت شد.
جستجو
آرشیو تاریخی