آمارهای تأمین ناوگان و احداث زیرساخت‌ها نشان می‌دهد

تحول ترابری در دولت سیزدهم

از 1400 تا 3 ماهه اول امسال ترانزیت رشد مداومی دارد و رکوردهای پی در پی را ثبت کرده است.

در سه سال دولت سیزدهم رشد بیش از 50 درصدی ترانزیت، بهره‌برداری از ۳۸۷ کیلومتر راه‌آهن و ۲۳۶ کیلومتر آزادراه ورود ۳۳ هزار ناوگان باری جدید به کشور ثبت شده است.
بعد از هفت سال کاهش ترانزیت از کشور در دولت قبل رشد ترانزیت با راهبردهای اقتصادی و سیاسی دولت شهید ابراهیم رئیسی از سر گرفته شد. در حالی که در سال 1399 میزان ترانزیت به کم‌ترین رقم رسید بلافاصله در سال 1400، با اجرای برنامه‌هایی برای جذب بار ترانزیتی عدد ترانزیت به 12.6 میلیون تن افزایش یافت که نسبت به سال قبل آن (7.5 میلیون تن) رشد ۶۸ درصدی داشت.
از 1400 تا 3 ماهه امسال ترانزیت رشد مداومی دارد و رکوردهای پی در پی را ثبت کرده است. علاوه بر ارتقای دیپلماسی که دولت شهید رئیسی در پیش گرفت، توجه به حمل نقل در حوزه تأمین ناوگان و تکمیل و احداث زیرساخت‌ها، نقش مشخصی در دستیابی به اهداف ترانزیتی دارد. هدف دولت سیزدهم رشد ترانزیت به 20 میلیون تن بود که سال گذشته با ثبت ترانزیت 17.6 میلیون تنی تحقق این هدف را ترسیم کرد. در سه ماهه امسال نیز ترانزیت رو به رشد است و به نظر می‌رسد تا پایان امسال ترانزیت 20 میلیون تنی که در برنامه دولت سزدهم بود به دست می‌آید.
 افزایش ترانزیت در دولت سیزدهم از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که آمار مربوط به سال‌های ۹۲ تا ۹۹ کاهش ترانزیت به صورت مستمر را نشان می‌دهد. میزان ترانزیت از ۱۳ میلیون تن در سال ۹۳ به ۵ میلیون تن در سال ۹۹ کاهش یافت و درآمدهای ارزی حاصل از ترانزیت نیزکاهشی بود.

افزایش ۷۰ درصدی ترانزیت
در نشست بررسی وضعیت بخش حمل و نقل و همچنین اقدامات دولت سیزدهم در این بخش، داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری از افزایش ۷۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای در بهار امسال خبر داد. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل گفت: یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نگهداشت ۲۳۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی شریانی و روستایی است. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در حوزه راه روستایی در دولت سیزدهم ۷۴۳۵ کیلومتر ساخته شده است که ۳۰ درصد رشد نسبت به زمان مشابه در دولت گذشته داشته است.
امانی ادامه داد: سال گذشته میزان ترانزیت جاده‌ای به ۱۴.۷ میلیون تن رسید که این حاصل تلاش‌های شهید جمهور است. در ۳ ماهه سال ۱۴۰۳ نیز میزان ترانزیت جاده‌ای نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است. سال گذشته ۵۱۵ میلیون تن جابه‌جایی کالا در کشور انجام شد که رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت.
امانی  گفت: سال گذشته ۱۴۸ میلیون جابه‌جایی مسافر در کشور انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۸ درصدی داشت.
بهره‌برداری از ۳۸۷ کیلومتر راه‌آهن
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: در دولت سیزدهم ۳۸۷ کیلومتر مسیر ریلی با حضور رئیس جمهور شهید انجام شده و به بهره‌برداری رسید. همچنین در بخش آزادراهی ۲۳۶ کیلومتر عمدتاً در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید که طولانی‌ترین آن آزادراه شیراز به اصفهان بود. در بخش بزرگراهی نیز ۲۰۱۵ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به بهره‌برداری رسید که کل استان‌ها به‌خصوص استان‌های شرقی کشور مانند شمال و جنوب سیستان و بلوچستان از آن بهره‌مند شدند.
وی افزود: انجام برخی پروژه‌ها مثل راه‌آهن چابهار به زاهدان، اردبیل و آزادراه تهران -شمال و آزادراه منجیل-رودبار در شرایط جغرافیایی سخت انجام شد، سال گذشته ۱۸.۵ کیلومتر و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۰ کیلومتر تونل در کشور احداث شده است که نسبت به مجموع ۴۰۰ کیلومتر تونل در کل کشور، عملیات قابل توجهی است. خادمی افزود: در حال حاضر در بخش ریلی ۳۰۸۱ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجراست و نکته شاخص، تعیین تکلیف کریدورهای شمال به جنوب بود که خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ و امسال از محل سایر منابع برای این پروژه‌ها، منابع خوبی برای پنج پروژه ریلی چابهار به زاهدان، زاهدان به بیرجند و بیرجند به یونسی و تهران به بوشهر و راه‌آهن دو خطه بندر امام(ره)، راه‌آهن کرمانشاه به خسروی تخصیص یافت.
وی یادآور شد: برای راه‌آهن رشت به آستارا از محل تهاتر نفت منابع در نظر گرفته شده و قرارداد با طرف روسی در حال پیگیری است.

جستجو
آرشیو تاریخی