حمیدرضا نوربخش هنرمند موسیقی آوازی در گفت‌و‌گو با «ایران»:

موسیقی ایرانی رونق دوباره گرفته است

ندا سیجانی
خبرنگار

 یکی ازخوانندگان موسیقی ایرانی بر این نظراست که این روزها موسیقی سنتی، بویژه موسیقی آوازی از اقبال بسیار خوبی برخوردار بوده است و علت آن را خستگی مخاطب از شنیدن یک تعداد آثارمی داند.

اقبال دوباره به موسیقی آوازی
حمیدرضا نوربخش درادامه صحبت‌های خود افزود: خوشبختانه در سال‌جاری، مردم و همچنین هنرمندان در زمینه اجراهای موسیقی ایرانی، اقبال و انگیزه بیشتری نشان داده‌اند. بخصوص در مجموعه تالار وحدت که شاهد آثار بسیاری دراین زمینه بوده وهستیم. البته در دیگرسالن‌های شهر نیز گروه‌های موسیقی ایرانی اجرای برنامه دارند و در این عرصه فعال ترشده‌اند. علت آن هم این است که گوش مردم ازشنیدن یک سری کارها خسته شده است، چرا که بخشی از موسیقی ما چه به لحاظ شعر، موسیقی یا اجرا، دچار تنزل شده است. براین اساس اقبال دوباره به موسیقی آوازی موجب شده جامعه به سمت موسیقی‌های هنری و فرهنگی گرایش بیشتری نشان دهد و این نگاه اثرگذار بوده است.

تب ساز و آواز در فضای مجازی
به گفته مدیرعامل خانه موسیقی، استقبال از موسیقی اصیل ایرانی به فضای مجازی هم راه یافته است. او در این زمینه گفت: مدت زمانی است، انتشار قطعات آوازی و‌ سازی در فضای مجازی بسیار شده و این مسأله کاملاً مشهود است و بینندگان پرشماری دارد. بخصوص بخش آوازی و این مهم، نشانگر این است که جامعه به شنیدن این گونه موسیقایی اقبال خوبی دارد. منتهی وقتی آثاری در این زمینه وجود نداشته باشد و ارائه نشود، طبیعتاً ذائقه‌ها به سمت و سوی دیگر سوق پیدا می‌کنند، ولی خوشبختانه این دیدگاه بار دیگر شکل گرفته و جوانان هنرمند چه درعرصه خوانندگی و چه درعرصه نوازندگی در این زمینه فعالیت می‌کنند و صداها و سازهای خوب شنیده می‌شوند. این امر بیانگر ظرفیت خوبی در این عرصه است و اگر مورد حمایت قرار گیرند، می توانند مخاطب بیشتری به خود جذب کنند وجامعه هم به سمت آنها اقبال و توجه دارد واین خود نشانه‌های خوبی است.
او در ادامه اظهار داشت: در سال‌ جاری بسیاری از هنرمندان که مدت‌ها بود فعالیت هنری نداشتند، از جمله خود من که دچار بی‌انگیزگی شده بودم،  اخیراً برنامه‌هایی را شروع کرده‌ایم و در 6-5 شهر اجرای کنسرت داشته ایم. آخرین اجرای ما در تهران بود و بعد از ایام عزاداری محرم و صفر کنسرت‌های خود را در شهرستان‌ها آغاز خواهیم کرد.
حمیدرضا نوربخش 14 تیرماه با همراهی گروه موسیقی «قمر» به سرپرستی نوید دهقان، تازه‌ترین کنسرت خود را در تالار وحدت به روی صحنه برد. در این کنسرت قطعات آوازی از آثارمنتخب نوید دهقان در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران به همراه تصانیف قدیمی با تنظیم جدید اجرا شد.

ذائقه شنیداری کاملاً قابل تربیت است
این خواننده براین نظراست  که تولید آثارخوب در زمینه موسیقی اصیل ایرانی می‌تواند در جذب مخاطب اثرگذار باشد. البته صیانت از این موسیقی نیازمند حمایت‌های لازم است تا این پیام به‌درستی به مخاطب منتقل شود و بتواند در بسترها و پلتفرم‌های مختلف ارائه شود وعرصه‌ای برای آشنایی بیشتر و تربیت نسل جوان ما با این گونه موسیقایی باشد، چرا که براین باورم ذائقه شنیداری کاملاً قابل تربیت است و ذائقه هر فردی براساس تغذیه‌ای که مصرف می‌کند، شکل می‌گیرد. بر این اساس ذائقه به هرسویی که سوق پیدا کند و تربیت شود، با آن انس می‌گیرد و بتدریج لذت خواهد برد کما اینکه در نسل‌های قبل هم این‌گونه بوده است.

اصل و بنیاد موسیقی ایرانی، ساز و آواز است
در دهه‌های دور با وجود انواع موسیقی‌های دیگر مانند برنامه گلها و نظیر آن، مردم، بویژه جوانان، توجه بسیاری به موسیقی آوازی نشان می‌دادند و این هنر اصیل بسیار گسترده بود. فراموش نکنیم ساز و آواز، جایگاه مشخص و ممتازی دارد و اصل و بنیاد موسیقی ایرانی درهمان ساز و آواز متجلی می‌شود.
چه در موسیقی باکلام و چه در موسیقی بی‌کلام. بر این اساس توجه به این گونه مهم موسیقی در گذشته بوده است اما در این سال‌ها کمرنگ شده  و مورد کم‌لطفی رسانه‌ها قرارگرفته و این فاصله ایجاد شده است. البته از نگاه من خوشبختانه بازگشتی در حال شکل‌گیری است و فکرمی کنم آرام آرام شاهد رونق مجدد موسیقی ایرانی خواهیم بود.

بسترهای ارائه موسیقی تغییر کرده
نوربخش درباره تولید و انتشار بیشتر آثار موسیقی اصیل ایرانی اظهار کرد: در حال حاضر بسترهای ارائه موسیقی تغییر کرده است و فکرنمی کنم نسخه فیزیکی این کارها به‌صورت سی‌دی کارکردی داشته باشد و منسوخ شده است، چراکه تولیدات موسیقی اغلب به‌صورت مجازی انجام می‌گیرد و در همین فضاها منتشرمی شود. البته مهم تولید اثر است، حالا به هرصورت که عرضه شود چه در فضای مجازی چه به‌صورت نسخه فیزیکی.
این خواننده در ادامه افزود: بی‌تردید رونق اجراهای صحنه‌ای می‌تواند انگیزه‌ای بر تولید این آثار باشد. در واقع تولید این گونه آثار در فضای مجازی و توجه و اقبال و تشویق مردم، موجب انگیزه بیشتر هنرمند خواهد شد و شاهد تولید آثار بیشتری دراین زمینه خواهیم بود، چراکه هنرمند با تشویق مخاطب انگیزه می‌گیرد. بنابراین وقتی مورد توجه مخاطب باشد و گوش مشتاق وجود داشته باشد، هنرمند هم انگیزه و نشاط پیدا می‌کند که به دنبال آن آثار بهتری تولید خواهد شد. در حال حاضر هم این اتفاق در حال شکل‌گیری است و شاهد تولید آثار بسیار خوبی خواهیم بود.

جستجو
آرشیو تاریخی