چشم‌انداز رابطه تهران-پکن در دولت آینده از نگاه چینی‌ها

روزنامه چینی ساوت چاینا مورنینگ پست، چاپ هنگ کنگ در گزارشی با اشاره به پیروزی مسعود پزشکیان و تأثیر حضور او در پاستور بر روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین نوشت: ناظران به پکن می‌گویند که رئیس جمهور آینده ایران احتمالاً سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال چین را تغییر اساسی نخواهد داد. به گزارش این روزنامه چینی، انتظار می‌رود که ریاست‌جمهوری پزشکیان، که خواستار «روابط سازنده» با غرب شده است، با تغییر به موضعی لیبرال‌تر و طرفدار غرب همراه باشد.با این حال، به گفته فن هونگدا، استاد مؤسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، بعید است سیاست تهران در مورد چین تغییر کند.
 در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: فن که در جریان انتخابات در تهران حضور داشت، گفت: با دولت جدید، تهران ممکن است در دیپلماسی قدرت‌های بزرگ، اقدامات متعادل‌کننده‌ای انجام دهد اما روسیه و چین را با وجود تلاش برای روابط نزدیک‌تر با ایالات متحده، از خود دور نخواهد کرد.
به گزارش این روزنامه چینی، پکن میانجیگری یک توافق صلح بین دشمنان دیرینه، ایران و عربستان سعودی را امضا کرد و روابط بین این قدرت‌های خاورمیانه را که در سال 2016 به طور رسمی قطع رابطه کرده بودند، تغییر داد. ایران همچنین سال گذشته به سازمان همکاری شانگهای و گروه‌های بریکس که مورد حمایت پکن بود، پیوست. حتی اگر ایران به دنبال روابط گرم‌تر با امریکا و غرب باشد، «نگاه به شرق» همچنان بخش مهمی از استراتژی دیپلماسی چندجانبه آن خواهد بود.
وانگ جین، دانشیار مؤسسه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه شمال غربی نیز به این رسانه چینی گفت که همکاری اقتصادی با چین همچنان در دوره ریاست پزشکیان اولویت دارد. او با اشاره به تحریم‌های امریکا و محدودیت‌های گسترده‌تر غرب بر صادرات، گفت: «توسعه روابط اقتصادی دوستانه با چین همچنان یک گزینه اصلی [برای تهران] است». وانگ گفت اگرچه پزشکیان احتمالاً روابط دوستانه با غرب را دنبال خواهد کرد، اما سیاست نامطمئن امریکا در قبال تهران به این معناست که همکاری با چین همچنان بخش «مهم و واقع بینانه» سیاست خارجی او خواهد بود.
جستجو
آرشیو تاریخی