صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و پنج - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و پنج - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۹

همکلاسی‌های سارق در ایستگاه پلیس متوقف شدند

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، مدتی قبل فیلم سرقت یک گوشی تلفن همراه در خیابان استاد معین تهران در فضای مجازی منتشر شد. در این فیلم یک پسر جوان با کلاه و ماسکی بر صورت به آرامی به مردی که در حال صحبت با تلفن همراهش است نزدیک شده و هنگام عبور از کنار وی در یک چشم بر هم زدن گوشی وی را قاپیده و فرار می‌کند. با انتشار این فیلم در فضای مجازی و از یکی از بخش‌های خبری سیما به سرعت موضوع این سرقت فراگیر شد. هرچند انتشار این فیلم کار پلیس را برای دستگیری سارقان سخت کرد اما پلیس توانست با ردیابی‌های دقیق، این سارقان را شناسایی و دستگیر کند. دادستان تهران نیز بلافاصله از تشکیل پرونده قضایی برای اعضای این باند خبر داد.
صبح دیروز سردار عباسعلی محمدیان رئیس پلیس پایتخت در ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به تشریح ماجرای دستگیری سارقان موبایل‌قاپ پرداخت و گفت: در این پرونده دو سارق و دو مالخر دستگیر شده‌اند. بدین ترتیب این سارقان شامگاه سه‌شنبه در مخفیگاهشان دستگیر و موتورسیکلت آنها نیز توقیف شد که تاکنون در بررسی‌های پلیسی مشخص شده حدود ۱۰ فقره سرقت داشته‌اند البته تحقیقات از سارقان همچنان ادامه دارد. چرا که بعد از پیگیری و دستگیری مجرم، کار ما برای شناسایی سایر سرقت‌ها آغاز می‌شود تا دلایل کافی وجود داشته باشد برای اینکه بتوانیم این سرقت‌ها را به این سارقان منتسب کنیم.

انتشار فیلم سرقت کار دستگیری را سخت کرد
وی با بیان اینکه این افراد زیر 22 سال سن دارند و دو سارق عادی هستند که هیچ ویژگی و شگرد خاصی نداشته‌اند و مثل بقیه سارقان هستند، گفت: فیلمی که چندی قبل از صحنه سرقت این باند در یکی از بخش‌های خبری سیما منتشر شد کار ما را برای شناسایی و دستگیری متهمان سخت کرد چرا که سارقان با پخش این فیلم مدتی دست از سرقت کشیدند و 4 بار نیز مخفیگاهشان را تغییر دادند در حالی که ما ظرف ۴۸ ساعت می‌توانستیم این افراد را دستگیر کنیم.
رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه هماهنگی با دستگاه قضایی انجام شده است، گفت: دادستان تهران به محض دستگیری متهمان خبر را اعلام کردند و این نشان می‌دهد که عزمی جدی در این خصوص وجود دارد و ما امیدواریم که مجازات‌ها برای این افراد بازدارنده باشد و با همکاری دستگاه قضایی به اشد مجازات محکوم شوند.
وی در خصوص فعالیت سارقان و مالخران در فضای مجازی نیز گفت: فضای مجازی از سوی همکاران ما رصد می‌شود. همچنین بازارهای خرید و فروش اجناس دست دوم را هم رصد کرده و با این افراد برخورد می‌کنیم. در سال‌های اخیر بخشی از اموال مسروقه و بخصوص گوشی‌های سرقتی با جاساز قاچاق از کشور خارج می‌شود که ما در این خصوص با کشورهای همسایه که مقصد این گوشی‌های سرقتی هستند هم رایزنی کردیم و بزودی اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.
 محمدیان با بیان اینکه شهروندان نباید نگران امنیت خود باشند چرا که پلیس هم از توانمندی بالایی برخوردار است و هم امکانات کافی را برای برخورد با سارقان دارد به مردم توصیه‌ کرد که هنگام استفاده از تلفن همراه جوانب احتیاط را رعایت کرده و تا حد امکان از هندزفری استفاده کنند چرا که در مواردی مشاهده شده که سارق از 5 تا ۱۰ دقیقه قبل از سرقت مشغول زاغزنی مالباخته بوده تا در فرصتی مناسب از او سرقت کند و این درحالی است که مالباخته اصلاً متوجه تعقیب سارق نشده بود.
 سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا نیز همزمان با دستگیری سارقان گوشی‌قاپ با انتشار پستی در فضای مجازی تأکید کرده بود که پلیس منتظر اقدام قاطع قوه قضائیه در خصوص پرونده این افراد است.

سرقت برای تأمین مخارج زندگی
پسر جوان که به عنوان سارق اصلی این پرونده دستگیر شده و در فضای مجازی با عنوان آرسن لوپن تهران معروف شده، مدعی است نمی‌داند تاکنون چند گوشی سرقت کرده اما می‌گوید قبلاً نیز به اتهام سرقت گوشی دستگیر شده و به زندان افتاده است.
وی که 20 ساله است، انگیزه خود را از این جرایم تأمین مخارج خانواده‌اش عنوان کرد. متهم وقتی مقابل دوربین و سؤالات خبرنگاران قرار گرفت، گفت: فیلم سرقت‌هایمان را که در تلویزیون و فضای مجازی دیدیم خیلی ترسیدیم و مدتی هم سرقت‌ها را کنار گذاشتیم تا پلیس نتواند ما را پیدا کند اما بالاخره بار کج به منزل نمی‌رسد و دستگیر شدیم.

تعقیب سوژه ها برای سرقت
وی درباره نحوه شناسایی سوژه‌هایش گفت: صبح‌ها از 8 صبح با موتور در خیابان‌ها پرسه می‌زدیم. فرقی نمی‌کرد از جنوب تا شمال شهر وقتی سوژه مناسب را پیدا می‌کردیم من از موتور پیاده می‌شدم و فرد مورد نظر را تعقیب می‌کردم. معمولاً کسانی را که با تلفن در خیابان حرف می‌زدند و حواسشان به اطراف نبود، شکار می‌کردیم و گاهی حتی برای چند دقیقه او را دنبال می‌کردم تا در یک وقت مناسب گوشی را سرقت و فرار کنم. به طور معمول روزی یکی دو تا گوشی می‌زدیم. چاقو هم داشتم برای احتیاط با خودم می‌بردم که اگر مجبور شدیم و مالباخته مقاومت کرد استفاده کنیم اما اصلاً استفاده نکردیم.

اشتباه کردیم
پسر جوان درباره نحوه آشنایی با همدستانش گفت: همگی دوست و همکلاسی بودیم و نقشه تشکیل باند را من مطرح کردم و آنها هم قبول کردند. بدین ترتیب پس از سرقت‌ها گوشی را به مالخرها می‌فروختیم. به طور معمول بین 5 تا 6 میلیون هر گوشی را می‌فروختیم و پول‌هایش را تقسیم کرده و خرج زندگی و رفیق‌بازی و خوشگذرانی می‌کردیم.
وی که مدعی بود پشیمان است، گفت: خیلی اشتباه کردم. پشیمانم فکر نمی‌کردم به این زودی دستگیر بشوم اما اینجا آخر خط است.

جستجو
آرشیو تاریخی