صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

دستگیری سارق بانک سپه مشهد در کمتر از 40 ساعت

گروه حوادث/ سارق بانک سپه مشهد که بی سر و صدا و بدون جلب توجه، با یک اسلحه قلابی 51 میلیون تومان سرقت کرده و گریخته بود در مخفیگاهش دستگیر شد.

سردار احمد نگهبان جانشین فرمانده ارشد انتظامی خراسان رضوی صبح شنبه با حضور در بانک سپه خیابان شهید مطهری مشهد در حالی که متهم به بازسازی و تشریح ماجرای سرقت پرداخت، گفت: ساعت ۱۲:۲۰ روز پنج‌شنبه 8 شهریور، موتورسیکلتی مقابل بانک سپه خیابان شهید مطهری متوقف و سارق با ماسک و کلاه وارد شعبه شد. او در حالی که اسلحه‌ای ساختگی در دست راست و کیفی در دست چپ داشته به سمت اولین متصدی بانک رفته و با تهدید از او خواست کیف او را پر از پول کند. کارمند بانک نیز به ناچار بسته‌های 10 هزار تومانی را داخل کیف ریخت که 51 میلیون تومان بود و کیف را به سارق داد و او نیز در کمتر از 4 دقیقه از بانک خارج شد و سوار بر موتور فرار کرد.
 جانشین فرمانده ارشد انتظامی خراسان رضوی بیان کرد: پس از سرقت در این شعبه به سرعت مجموعه پلیس آگاهی مشهد مقدس با دستور سردار تقوی فرمانده نیروی انتظامی استان در آمادگی صددرصد قرار گرفتند و با اشراف اطلاعاتی و میدانی که در بین نیروها ایجاد شد، بدون هیچ درنگی عملیات اجرا گردید و در ساعات اولیه پس از سرقت، متهم شناسایی شد و تحت تعقیب نیروها قرار گرفت. متهم پس از اینکه متوجه شد در تعقیب پلیس آگاهی قرار دارد در چند نوبت مخفیگاه خود را تغییر داد اما در نهایت پلیس با اشراف میدانی و تسلط اطلاعاتی، سارق را در محل و زمانی که فکر نمی‌کرد در حالی دستگیر کرد که تمام ۵۱ میلیون تومانی که از بانک به سرقت برده بود به همراه موتورسیکلت، ماسک و کلاهی که استفاده کرده بود، ضبط  شد.
 وی خاطرنشان کرد: در همان لحظات اول پس از سرقت، ما به مردم مشهد و مجموعه بانک سپه قول داده بودیم سارق، پول و اسلحه را پیدا خواهیم کرد که با گذشت ۲۴ ساعت این قول اجرایی شد. البته اسلحه‌ای برای این سرقت استفاده نشده بود بلکه شیء در دست سارق وسیله‌ای ساختگی بوده است. در طول این ۲۴ ساعت مسئولان این شعبه از بانک سپه نهایت همکاری را با نیروی انتظامی داشتند. سارق اظهار داشت: به علت نبودن نگهبان بانک در این شعبه اقدام به سرقت کرده و دو روز قبل از حادثه نیز به‌منظور افتتاح حساب و گرفتن کارت‌بانکی در محل حضور پیدا کرده و به شناسایی میدانی محل پرداخته بود.
 جانشین فرمانده ارشد انتظامی خراسان رضوی اضافه کرد: با توجه به اینکه سرقت‌های اینچنینی بار روانی منفی در جامعه ایجاد می‌کند، از تمامی مسئولان شعب مختلف بانکی درخواست مستقر کردن نگهبان در تمام ساعات و روزهای اداری را داریم و قطعاً وجود نگهبان در شعب بانکی بازدارنده از حضور سارقان خواهد بود. در ۱۰ سال اخیر که مجموعه تمامی بانک‌های سطح استان نگهبان مسلح داشتند، هیچ سرقت بانکی رخ نداده و حدود یک ماه گذشته در این شعبه با مجموعه نگهبان بانک‌ قطع ارتباط شده بود که علت سرقت هم از سوی سارق نبود نگهبان عنوان شده است. در صورتی که با حداقل هزینه برای حضور نگهبان مسلح در شعبه، این اتفاق نمی‌افتاد. ما در تمامی شعب بانک در سطح استان نگهبان مسلح داریم و امنیت در شهر برقرار است. همچنین تمام پول‌های دزدیده شده از بانک در محل اختفای سارق کشف و به بانک تحویل داده شده است.
 
اظهارات سارق بانک
مرد میانسال درباره انگیزه خود از این سرقت گفت: مشکلات مالی داشتم و به ناچار به فکر سرقت از بانک افتادم. چند روزی در خیابان‌ها می‌چرخیدم تا بانکی که هم خلوت باشد و هم نگهبان مسلح نداشته باشد را پیدا کنم. وقتی به این بانک رسیدم چند باری آن را تحت نظر قرار دادم تا اینکه روز حادثه با موتور مقابل بانک رفتم. دو مشتری داخل بانک بود چون نمی‌خواستم به کسی آسیب برسد و باعث وحشت مشتری‌ها بشوم صبر کردم وقتی مشتری‌ها از بانک خارج شدند وارد بانک شدم. اسلحه را که چوبی و قلابی بود و خودم آن را ساخته بودم به طرف کارمند بانک گرفتم و کیفم را به او دادم و گفتم هرچه پول‌ داری بریز داخل کیف که او هم انجام داد. انگار رئیس شعبه نبود. در کمتر از سه ، چهار دقیقه هم بانک را ترک کردم.
 مرد میانسال که سابقه کیفری ندارد در ادامه گفت: می‌دانستم پلیس دنبال من است. چندبار مخفیگاهم را عوض کردم اما بالاخره دستگیر شدم. روسیاهی به من ماند و شرمنده هستم. از پلیس هم تشکر می‌کنم که به خاطر امنیت مردم شبانه‌روز تلاش می‌کند.

توضیح مدیر شعب بانک سپه استان خراسان رضوی
 محمد حسن براتی، مدیر شعب بانک سپه استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران در محل وقوع سرقت از بانک سپه، اظهار کرد: تدابیر ابتدایی اتخاذ شده در شعبه و دقت همکاران، مانع از خروج مبلغ زیادی شد و با حضور و پیگیری مؤثر نیروی انتظامی کمتر از ۲۴ ساعت سارق دستگیر شد. در روز سرقت رئیس شعبه حدود ساعت ۱۰ به دلیل فوت یکی از وابستگان خود مرخصی گرفته و معاون شعبه نیز ۲۰ دقیقه پیش از سرقت از محل خارج شده بود.
 وی افزود: حوزه نگهبانی بانک‌ها به مجموعه شرکت‌های وابسته به نیروی انتظامی و دارای مجوز مربوط می‌شود و طبق سیاست‌های اتخاذی مرکز، براساس شرایط شعب نیروی نگهبان گماشته می‌شود. امنیت مجموعه برای ما بسیار حائز اهمیت است و تا کنون سرقتی در بانک‌ سپه رخ نداده بود و با همکاری نیروی انتظامی استان وجود نگهبان در شعبه رصد خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی