صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

2 قاب متفاوت از چهره پلیس

 فرناز قلعه دار - دبیر حوادث/ پنجشنبه گذشته خبر سرقت مسلحانه مردی میانسال با یک سلاح قلابی از بانک سپه مشهد منتشر شد. خیلی زود یعنی شامگاه جمعه پلیس خبر داد که توانسته سارق را در مخفیگاهش به همراه پول‌ها و اسلحه قلابی و موتور و سایر تجهیزات استفاده شده در سرقت دستگیر کند. صبح شنبه نیز پلیس متهم را به محل سرقت یعنی بانک سپه برد تا صحنه جرم را بازسازی کند.
نکته قابل تأمل در این بازسازی صحنه تصاویری بود که از جانشین فرمانده ارشد انتظامی خراسان رضوی با سارق بانک منتشر شد. سردار احمد نگهبان با خنده‌ای بر لب در حالی که دستش را روی دوش سارق گذاشته و گویی با او عکس یادگاری می‌اندازد گاهی نیز دستی از مهربانی بر پشت او کشیده و با لحنی پدرانه با او سخن می‌گوید و از وی می‌خواهد ماجرای سرقت را توضیح دهد. در پایان نیز به سارق می‌گوید می‌دانی که اگر آب می‌شدی و به زمین هم می‌رفتی پلیس تو را با پول‌های سرقتی پیدا می‌کرد. سارق هم در حالی که ابراز پشیمانی می‌کند و می‌گوید روسیاه است از مجموعه پلیس و تلاش‌های شبانه‌روزی آنها برای اینکه او را دستگیر کرده‌اند تشکر می‌کند!
هر چند نمی‌دانیم این رفتار صمیمانه پلیس با متهم به خاطر وجود دوربین‌های خبرنگاران بوده یا واقعی و منطقی است.
اما هر چه باشد با دیدن این تصاویر پدرانه و مهربانانه از پلیس ناخودآگاه به یاد تصاویر منتشر شده از پیکر درهم شکسته و خونین محمد میرموسوی افتادم که او نیز پنجشنبه اول شهریور از سوی پلیس لاهیجان به خاطر اتهامی –درگیری با چند نفر که خودروی او را آتش زده بودند - دستگیر شد اما به تأیید خود پلیس در بازداشتگاه پاسگاه انتظامی جان باخت. هرچند که هنوز علت فوت او مشخص نشده و باید منتظر نظر کارشناسان پزشکی قانونی باشیم اما ظاهر امر نشان از ضرب و جرح شدید وی دارد.
این دو قاب متفاوت از رفتار پلیس با دو متهم که یکی سارق به ظاهر مسلح بانک است و دیگری متهمی که با چند نفر در روستا درگیر شده بود بی‌تردید مخاطب را دچار سردرگمی می‌کند. البته در موردی دیگر نیز که به تازگی فیلم آن در فضای مجازی پخش شده می‌بینیم مأموران پلیس قصد دارند مردی را – نمی‌دانم به چه اتهامی- در صندوق عقب خودرو سوار کنند اما چنان رفتار خشونت آمیزی با این فرد دارند که گذشته از اتهام آن فرد، هر بیننده‌ای را متأثر می‌کند.
 این تناقض آشکار در رفتار پلیس با متهمان این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که علت رفتار محترمانه و پدرانه جانشین فرمانده ارشد انتظامی خراسان رضوی و یا دیگر مأموران زحمتکش پلیس که البته در مجموعه نیروی انتظامی کم هم نیستند با عده‌ای از مأموران پلیس که رفتاری خشونت‌آمیز و دور از شأن و مقام پلیس دارند چیست؟
به تعبیر دیگر به نظر می‌رسد کنترل احساسات که مورد تأکید فرمانده فراجا نیز هست در برخی مأموران با استانداردهای موجود فاصله دارد.
در پایان باید یادآور شد که از کودکی به ما آموخته‌اند پلیس یعنی امنیت، پلیس یعنی حامی مردم، پلیس یعنی هرجا احساس خطر و ترس کردی به پلیس پناه ببر تا جانت در امان بماند؛ اما این روزها مشاهده برخی رفتارها از برخی مأموران پلیس این ذهنیت را برای ما کمرنگ کرده است. امیدوارم مقام‌های مسئول لشکری و کشوری برای رفع این مشکل قدمی بردارند و با هر روشی که می‌دانند از جمله آموزش و ارائه راهکارهای تخصصی، تشویقی یا تنبیهی اجازه ندهند مردم از پلیس دور شوند.
جستجو
آرشیو تاریخی