صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هشت - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هشت - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

چگونگی ورود امیر جعفری به سینما
از ویدیوهای وایرال شده در شبکه‌های اجتماعی مربوط به یکی از مصاحبه‌های قدیمی‌ امیر جعفری است که از چگونگی ورودش به سینما گفته است. او تعریف کرده: «اصلاً من قرار نبود در «نان و عشق و موتور 1000» بازی کنم. آنها خانمم را برای یک نقشی می‌خواستند. باهم رفتیم دم دفتر فیلم. ایستادم که خانمم برود تو. بهم گفتند چرا نمیای تو. گفتم دوست ندارم بیایم فکر کنند می‌خواهم نقش بگیرم.» درباره انتخاب شدنش برای این فیلم توضیح داده: «بالاخره رفتم تو و یک گوشه نشستم. آقای ابوالحسن داوودی به ریما گفت بخوان و وقتی خواند به من هم گفت می‌شود ادامه دیالوگ را بگویم و کمکش کنم؟ بعد پرسید شما هم بازیگری؟ گفتم اگر خدا قبول کند در تئاتر شهر اجرا دارم.» ‎جعفری درباره دستمزدش در این فیلم سینمایی گفته: «آن موقع خیلی پول گرفتم و خیلی خوشحال بودم. در شرایطی که توی تئاتر به عنوان یکی از بازیگرهای خوب 300 هزار تومان می‌گرفتم، دستمزد من برای این فیلم یک میلیون تومان بود.» ‎بعد از این فیلم بود که جعفری در فیلم‌هایی مثل «قارچ سمی»، «مکس» و … بازی کرد و حضورش در سینما پررنگ شد. او در همان سال با بازی در سریال «بدون شرح» در تلویزیون هم به شهرت رسید.

شهادت هنرمند جوان فلسطینی
رشاد ابو سخیله، هنرمند جوان فلسطینی که برای بازی در سریال «قبضة الاحرار» به شهرت دست یافت، در پی حمله هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مدرسه الفاخوره که پناهگاهی برای مردم غزه بود، به شهادت رسید. ابو سخیله که ٢٣ سال داشت و در اردوگاه جبالیا متولد شده بود، در رشته روزنامه‌نگاری و رسانه در دانشگاه الاقصی تحصیل کرده بود. او در مجموعه تلویزیونی «قبضة الاحرار» در نقش اصلی حاضر شد و با هنرنمایی تأثیرگذارش توانست بر موفقیت این سریال بیفزاید. به گفته تحلیلگران، این سریال ۳۰ قسمتی که بر اساس داستان‌های واقعی ساخته شده و به مبارزه بین مقاومت فلسطین و دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می‌پردازد، تصویری واقع‌گرایانه از عملیات «طوفان الاقصی» را به نمایش گذاشته است. ابو سخیله در مصاحبه‌ای «قبضة الاحرار» را پاسخی به سریال «فوضى» ساخت اسرائیل دانست که تلاش کرده بود مردم فلسطین را مجرم نشان دهد و نفوذ اطلاعاتی این رژیم در جامعه فلسطین را به تصویر بکشد. او همچنین گفت که هدف این سریال نشان‌دادن دیدگاه فلسطینی‌ها و تأکید بر برتری اطلاعاتی مقاومت است.

اثرگذار و باورپذیر
پخش همزمان دو فیلم درباره حضرت محمد(ص) یکی به کارگردانی مصطفی عقاد و دیگری ساخته مجید مجیدی از شبکه‌های سیما در روزهای گذشته باعث شکل‌گیری مقایسه این دو اثر در ذهن مخاطبان شده است. مازیار معاونی در این باره نوشته است: «دو نسخه امریکایی و ایرانی فیلم «محمد رسول الله» را از ‌تلویزیون بازتماشا کردم. فارغ از جنبه‌های ایدئولوژیک آثار متعلق به سینمای دینی که بر کلیت نمایشی این کارها سایه انداخته‌اند در بررسی از منظر نمایشی فیلم مجید مجیدی هم اگرچه با جایگاه بالای ساخته عقاد فقید فاصله دارد ولی در ارزیابی به عنوان یک اثر مستقل فیلم بدی نیست و داستان زندگی از بدو تولد تا آغاز جوانی پسری را که بعدها به نبوت می‌رسد با توجه به قرائن و مستندات تاریخی موجود و امکان موجود برای اعمال تغییرات دراماتیک، روان و بدون لکنت روایت کرده است. مشکل اینجاست که این فیلم دائماً در کفه قیاس با ساخته عقاد که به بخش بعد از نبوت اختصاص دارد قرار می‌گیرد وگرنه فارغ از آن اثر جاودانه و احتمالاً از نگاه مخاطبین مسلمان دیگر کشورها که خاطره‌ای از بازیگران نقش‌های اصلی ندارند و به عنوان مثال مهدی پاکدل را در اولین شب آرامش و محسن تنابنده را در پایتخت ندیده‌اند باورپذیرتر و اثرگذارتر است.»

هجو جذاب خدایان باستانی
مهرزاد دانش منتقد شناخته شده سینما به دنبال کنندگان صفحه توئیتر خود تماشای سریال «هرج و مرج» (kaos) را پیشنهاد داده است. او نوشته: «سریال Kaos، جدا از هجویه جذابش بر خدایان باستانی و اساطیر یونانی، ایده‌ها و تصویرسازی‌های خلاقانه و گاه شالوده‌شکنانه‌ای هم از مفاهیم مرگ، دین، ایمان، کفر، عشق، سیطره، مجازات، سرنوشت، هستی و نیستی دارد. منتظر فصل دومش خواهم ماند.» این سریال با تلفیق اساطیر کلاسیک و داستان‌های مدرن، به بررسی روابط پیچیده انسان‌ها و خدایان فاسد می‌پردازد. سریال «kaos» در 29 اوت 2024 در نتفلیکس منتشر و با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد. داستان این سریال حول محور سه انسان می‌چرخد که با پیشگویی‌های باستانی و توطئه‌های خدایان یونانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی