صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هشت - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هشت - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

مصداقی از پیروزی اراده

سعید مستغاثی
مستندساز و منتقد سینما

شاید اگر لنی ریفنشتال، مستندساز معروف آلمانی عمر فیلمسازی‌اش به مسابقات پارالمپیک می‌رسید دو فیلم پیروزی اراده و المپیاد را با هم ترکیب کرده و آن را درباره ورزشکاران پاراالمپیکی می‌ساخت. ورزشکارانی که از یک یا چند عضو بدن خود محروم بوده، نابینا هستند، دست یا پا و یا هر دو را از دست داده‌اند و... اما به جای زانوی غم بغل کردن و افسردگی و مأیوس شدن، دل به دریای شهامت زده و نه تنها به ورزش‌هایی روی آورده‌اند که دقیقاً با همان عضو از دست داده در ارتباط بوده، بلکه آنقدر می‌کوشند و تلاش می‌کنند که در آن رشته قهرمان می‌شوند.
این در حالی است که امثال ما با کوچک‌ترین ناملایمات در زندگی و درد و نقصان اندک خود را باخته و همه چیز را از دست می‌دهیم. به نظر می‌آید که هر مدال و مقام و رتبه در مسابقات پارالمپیکی می‌تواند معادل چندین مدال و مقام بالاتر در مسابقات المپیک و جهانی باشد. فردی که به‌ وسیله پایش کمان را نگاه داشته و با گونه‌اش تیر را می‌کشد و رها می‌سازد، ورزشکاری که بدون دست و تنها با یک پای ناقص در آب می‌پرد، قهرمانی که بدون دست از روی موانع می‌پرد، قهرمان دیگری که بدون چشم نیزه و وزنه پرتاب می‌کند یا تیمی که بدون قدرت بینایی توپ را تنها با صدای زنگ دنبال می‌کند و تیم والیبالی که نشسته به میدان می‌رود و.... همه و همه نمونه‌هایی از این اراده‌هایی هستند که در مسابقات یاد شده ببرند یا ببازند بر سکوی قهرمانی اراده قرار می‌گیرند. امسال هم در بازی‌های پارالمپیک پاریس، ورزشکاران کاروان ایران تلاش کردند و درخشیدند، اما همچنان امکانات محدودی در اختیار آنان قرار گرفت و همچنان با کمترین حمایت‌ها اما با اتکا بر خداوند و با اراده‌ای سخت به مدال‌ها و رتبه‌های مختلف دست یافتند.
این کمبود امکانات تا آنجا بود که صدای ساره جوانمردی از پرافتخارترین قهرمانان پارالمپیکی ما درآمد و از برخی مسئولان فدراسیون گلایه کرد که از در اختیار گذاردن مواد تمرینی برای تیراندازی با تپانچه خودداری ورزیدند و قهرمان ما را در عسر و حرج باقی گذاردند.
البته این حرف جدیدی نبود ما طی این سال‌ها شاهد بی‌توجهی‌های بی‌شمار از رشته‌ها و ورزشکارانی بودیم که افتخارات بسیاری برای کشور به همراه آوردند. با این حال حمایت‌های جدی صرف فوتبال شده که اندکی از آن می‌توانست قهرمانان ما را در رشته‌های مدال آور مانند دوومیدانی و ژیمناستیک و صخره نوردی و شنا و دوچرخه سواری و با امکانات بیشتر روانه میادین جهانی گرداند.

جستجو
آرشیو تاریخی