صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هشت - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هشت - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۹

برخی اولویت‌های «صمت» از نگاه فعالان اقتصادی

توسعه تجارت خارجی تداوم یابد

مرجان اسلامی‌فر
خبرنگار

 
اقتصا د ایران به دلیل تحریم با شوک‌های متعددی روبه‌رو شد. اگرچه چالش مذکور یکی از عوامل کاهش همکاری‌های تجاری فعالان اقتصادی کشورمان با تجار سایر کشورها بود، اما در سال‌های گذشته تلاش‌های بی‌شماری صورت گرفت تا بازارهای تجاری از دست رفته احیا و زمینه رونق صادرات کالاهای ایرانی به وجود آید. حال که وزرای دولت چهاردهم توانستند رأی اعتماد نمایندگان ملت را کسب و فعالیت خود را آغاز کنند، فعالان اقتصادی از وزیر صمت خواستار در اولویت قرار دادن انجام کاری شدند که تحقق آن علاوه بر افزایش درآمد‌های ارزی، زمینه تداوم رشد اقتصادی را نیز فراهم خواهد کرد.

افزایش رایزنی و تعامل
رضا کاویانی، عضو اتاق بازرگانی به «ایران» گفت: با وجود تحریم‌های مغرضانه و با تلاش‌هایی که علیه ایران در جامعه بین‌الملل صورت می‌گیرد، می‌توان برای احیای تجارت کشور اقدامات جدیدی انجام داد. تحریم‌ها باعث شد فعالیت‌های تجاری فعالان اقتصادی تا حدودی مختل شود و تجار نتوانند فعالیت‌هایشان را توسعه دهند. بنابراین برای اینکه بتوان از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد، وزارت صمت می‌تواند نقش‌آفرین باشد.
کاویانی افزود: یکی از موضوعات جدی که ضرورت دارد پیگیری شود، مذاکره و رایزنی با کشورهایی است که تا قبل از تحریم‌ها با ایران همکاری می‌کردند. اگر وزیر صمت با وزرای اقتصادی این کشورها گفت‌و‌گو کند، قطعاً نتیجه خوبی عاید فعالان اقتصادی خواهد شد. درست است که می‌گوییم دولت و سیاستگذار در امور مربوط به فعالان اقتصادی نباید دخالت کند ولی پشتیبانی و حمایت‌ها از جنس عنوان شده بسیار اثرگذار است و دولت‌ها پی می‌برند که تجار ایرانی از سوی دولت‌شان حمایت می‌شوند. البته در این روند افزایش تعامل وزارت خارجه و صمت می‌تواند زمینه تداوم رونق تجاری را فراهم کند.

الزام مدیریت واردات
تحلیلگر حوزه تجارت یادآور شد: موضوع دیگری که وزیر صمت دولت چهاردهم باید در اولویت قرار دهد، مدیریت واردات است. در حال حاضر برخی از مجموعه‌ها با وجود آنکه تولیدات داخلی نیازشان را تأمین می‌کند اما ‌تشنه واردات هستند. شاید یکی از دلایل اینکه میل و رغبت برای واردات کالا به کشور وجود دارد، ‌مربوط به نظام ارزی چندنرخی است که این امر تقاضای کاذب ایجاد کرده، لذا با تک نرخ شدن ارز از تقاضاهای کاذب کاسته می‌شود و این امر می‌تواند انگیزه‌ای دوچندان برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کند. عضو اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: ارز چند نرخی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ‌به تولید داخلی صدمه زده و رقابت‌پذیری را مختل می‌کند، بدین جهت ساماندهی این مهم، تقویت خودکفایی و کاهش حجم واردات را محقق می‌سازد.

پرهیز از نگاه‌های سیاسی و جناحی
مژده صمیمی، عضو دیگر اتاق بازرگانی با اشاره به وسعت فعالیت‌های وزارت صمت به «ایران» گفت: باید کمیته‌ای از متخصصان و فعالان بخش صنعت، معدن و تجارت در این وزارتخانه شکل بگیرد تا اولویت‌های کاری مهم هر حوزه احصا و سپس اقدامات عملیاتی آغاز شود. لذا اگر فعالان اتاق بازرگانی و مسئولان وزارت صمت در کنار یکدیگر قرار گیرند و جلسات مشترکی بگذارند، فارغ از نگاه‌های سیاسی و جناحی می‌توان به نتیجه درست دست یافت.

حل مشکلات اصلی تولیدکنندگان
صمیمی با بیان اینکه بخش‌های مختلف اقتصادی با موضوعات متنوعی در وزارت صمت روبه‌رو هستند، تصریح کرد: بر این اساس در ابتدای امر وزیر صمت باید مواردی را مدنظر قرار دهد که حرکت به سمت آنها منجر به حل مشکلات تولیدکنندگان و تجار شود. اگر می‌خواهیم در اقتصاد شاهد تغییر و تحولات باشیم، بهتر است ابتدا مشکلات اصلی تولیدکنندگان را حل و در گام دوم شرایط را برای صادرات کالا فراهم کنیم.
این فعال تجاری تصریح کرد: زمانی تولیدکننده انگیزه برای رشد تولید پیدا می‌کند که بتواند محصول خود را به بازار کشورهای مختلف صادر کند به همین دلیل می‌توان به گونه‌ای فرصت‌سازی کرد که مواد اولیه با سرعت به دست تولیدکننده برسد و سپس فضا برای صادرات کالا فراهم شود. از این‌رو اولویت وزارت صمت می‌تواند حل مشکلات اصلی تولیدکنندگان باشد.

 

بــــرش

اولویت رشد درآمدهای ارزی
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از موضوعات اساسی در شرایط کنونی این است که وزارت صمت و وزارت امورخارجه هم‌افزایی داشته و ترتیبی اتخاذ کنند که نمایندگان بخش خصوصی در جلسات مشترک آنها حضور داشته باشند تا به واسطه این امر بتوان روابط تجاری را احیا، ‌توسعه و همچنین پیمان‌های مشترک را فعال کرد. مژده صمیمی افزود : در حال حاضر، افزایش درآمدهای ارزی از طریق صادرات غیرنفتی ‌یکی از ضرورت‌های بنیادین برای توسعه اقتصادی کشورمان به شمار می‌آید.

جستجو
آرشیو تاریخی